گرم شدن هوای مازندران در روزهای اخیر به یکی از کانون‌های نگرانی در مورد کاهش استفاده عمومی از لوازم بهداشتی از جمله ماسک تبدیل شده است ، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان زمینه را برای سرعت بخشیدن بیشتر به شیوع کرونا هموار کرده است.
کد خبر: ۸۷۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴ 20 July 2020

مازندران در هفته جاری هوای نسبتا گرمی را در پیش گرفته است. دمای هوا در روزهای اخیر به مرز ۳۷ درجه رسیده و پیش بینی می شود تا در چند روز آینده به مرز ۴۰ درجه سانتیگراد نیز برسد.

گرمای هوا از یک طرف و شرجی و مرطوب بودن آن در مازندران از طرف دیگر در شرایط عادی نیز نفس کشیدن را سخت و زمینه را برای گرما زدگی افزایش می دهد. این درحالی است که به واسطه سرعت گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا در استان استفاده از ماسک و لوازم بهداشتی برای قطع زنجیره ویروس الزامی شده است.

مازندرانی که اکنون ۲ هفته است با افزایش حدود پنج برابری تعداد بستری ها و مبتلایان جدید به بیماری کووید ۱۹ به شرایط قرمز کرونایی بازگشته ، آمار مبتلایان در شهرستان‌هایی همچون آمل و بابل در صدر اخبارهای ملی قرار گرفته است.

تداوم گرمای هوا طی روزهای گذشته تا حدود زیادی از میزان استفاده از ماسک و دستکش توسط مردم کاسته است . این وضعیت باعث نگرانی هایی زیادی میان جامعه پزشکی و بیمارستانی استان شده است که امکان می رود که با این شرایط شیوع ویروس کرونا در این استان را سرعت بخشد.

دکتر کریمی از پزشکان عمومی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر هر روز تعداد بیماران مشکوک دارای علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در حال افزایش است و پیش بینی ما این است که در هفته های آینده بر این تعداد افزوده شود.

وی علت این پیش بینی را فاصله گیری مجدد از رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و افزود : اصلی ترین موانع ابتلا به بیماری کووید ۱۹ استفاده از تجهیزات بهداشتی همچون ماسک و دستکش است که با گرم شدن هوا استفاده این اقلام برای مردم به خصوص فعالان بازار و کارگران که در بیشترین میزان معرض خطر قرار دارند کاهش می یابد.

این پزشک عمومی ، گرمای هوا و کاهش استفاده از تجهیزات بهداشتی را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت : باید مسئولان نسبت به این وضعیت هوشیار باشند و تصمیمات فوری اتخاذ کنند.

به گفته کریمی ، حضور پر تعداد مردم در محیط عمومی و عدم توجه به خانه نشینی به اندازه کافی خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را برای همه بالا برده است و کاهش استفاده از ماسک به دلیل گرمای هوا می تواند بحران جدیدی را برای هفته های آینده ایجاد کند.

وی افزود : در ۲ هفته گذشته با آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا خوشبختانه حجم گسترده ای از مردم از ماسک در اماکن عمومی استفاده می کنند ، اما ممکن است با طولانی شدن وضعیت این شرایط دوام نداشته باشد.

مردم را نمی‌توانیم جریمه کنیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره گفت : با توجه به اینکه نمی توان مردم را نسبت به استفاده نکردن از لوازم بهداشتی جریمه کرد ، اما باید همه نسبت به ویروس کرونا هوشیار باشند.

دکتر سیمین بابایی با بیان اینکه اکنون در فصل گرما و شرایط نامساعد برای استفاده از لوازم بهداشتی قرار داریم ،افزود: این سختی برای همه وجود دارد و باید جهت حفظ سلامت و امنیت این سختی را تحمل کرد.

وی بهترین پیشنهاد دانشگاه را کاهش حضور در اماکن عمومی در ساعات گرم روز عنوان کرد و گفت : برای متصدیان آن دسته از مشاغلی که در طول روز با بیرون سر و کار دارند نیز استفاده از ماسک باید در اولویت قرار بگیرد تا جانشان حفظ باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : استان در شرایط حاد و خطرناکی قرار دارد و نباید به خاطر برخی مسائل همچون گرم شدن هوا این شرایط را سخت تر کنیم.

بابایی با اشاره به اینکه گرمای هوا بهداشت خود لوازم بهداشتی را به جهت تعریق کاهش می دهد، افزود: یکی از پیشنهادات ما استفاده از ماسک های پارچه ای است تا بتوان در صورت تعریق آن را مورد شست و شو قرار داد.

وی شرایط را کاملا سخت و دشوار توصیف کرد و گفت : استفاده از لوازم بهداشتی تنها راه حل ممکن برای شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا است .

ویروس کرونا سی ام بهمن ماه ۹۸ با شناسایی ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بابل در استان مازندران شیوع یافت و پس از حدود ۲ ماه روند نزولی آمار بیماران، بار دیگر از نیمه اول تیرماه سال جاری به دلیل آنچه که عادی سازی رفتاری نسبت به ویروس کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور بدون حفاظت فیزیکی در مجامع عمومی از جمله مراسم عزا و عروسی اعلام شد، آمار بیماران کووید ۱۹ در استان مازندران افزایش یافت به طوری که طبق آمار ۲۴ ساعت گذشته در ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل یکهزار و۶۵۹ بیمار کووید ۱۹ بستری هستند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار