گزارش تابناک از قیمت مسکن در استان یزد؛
طبق آمارهای رسمی که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی منتشر شده، قیمت مسکن در استان یزد نسبت به مقایسه ال 92 به 93 رقم پانزدهم هفت دهم افزایش داشته است که کمی بیشتر از میانین کشوری یعنی رقم دوزاده و هشت دهم است.
کد خبر: ۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳ 27 February 2015
به گزارش تابناک یزد، طبق آمارهای رسمی که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی منتشر شده، قیمت مسکن در استان یزد نسبت به مقایسه ال 92 به 93 رقم پانزدهم هفت دهم افزایش داشته است که کمی بیشتر از میانین کشوری یعنی رقم دوزاده و هشت دهم است.
این درحالی است که این درصد در مقایسه با روند افزایش قیمت در سال های گذشته قابل توجه هست. به این معنی که میزان افزایش رشد قیمت مسکن در استان در سال 91 نسبت به 90 عدد 24 درصد بوده است و این رقم در سال 92 نسبت به 91 رقم نجومی 37 درصد بوده است. به بیان دیگر روند افزایش قیمت در استان یزد در سال 93 و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مقایسه با دو سال پایانی دولت قبل  روند رشد کمتری داشته است و اگر در دولت احمدی نژاد مسکن هر سال 37 درصد گران تر می شد در سال 93 و در دولت روحانی فقط 15 درصد گران شده است.
 این آمار در مقایس کشور هم قابل تصدیق است. بهای هر متر مربع آپارتمان طی پنج سال اخیر در کل کشور نوسانات زیادی داشته است، به گونه ای که کمترین رشد بهای آپارتمان را سال90 نسبت به سال89 با میزان 2.6 درصد و بیشترین رشد بهای آپارتمان را سال های 92 و 91 نسبت به 91 و 90 به میزان 31.7 درصد داشته اند.
همچنین، در 9 ماه اول امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در کل کشور با 12.8 درصد افزایش –نسبت به سال92- به سطح 2 میلیون و 820 هزار تومان رسید. به این ترتیب ارزش املاک مسکونی در بازار کشور حدود 13درصد نسبت به پارسال رشد کرده است اما از آنجا که در 6 ماه اول امسال نیز نرخ رشد قیمت کشوری، در همین سطح یعنی معادل 12.4درصد بود، مشخص است که «شتاب رشد قیمت مسکن» در کل کشور «صفر» شده و تغییرات نرخ رشد متوقف شده است با این حال «سطح قیمت» با شیب ثابت (12درصد) در مسیر «افزایش» قرار دارد.
در شرایطی که بازار مسکن یزد طی ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد قیمت آپارتمان‌های شهر عملا متوقف و به «صفر» نزدیک شده است، در کل‌ کشور این «شتاب قیمت مسکن» بوده که ثابت شده و تغییرات نرخ رشد را در مرز صفر مهار کرده است. به بیان دیگر، برخلاف ثبات قیمت مسکن در یزد، در کل کشور، سطح قیمت‌ها هنوز رو به افزایش است، اما شتاب افزایش در ماه‌های اخیر ثابت شده است.
گزارش تابناک یزد را به صورت کامل در اینجا بخوانید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار