کد خبر: ۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹ 27 February 2015
خانه های یزدی رتبه دهم گران شدن در کشور
به گزارش تابناک، طبق آمارهای رسمی که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی تهیه شده،‌ پنج شهر اصلی که در سطح گران‌قیمت‌ترین شهرهای ایران از نظر قیمت مسکن هستند به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز بوده و همچنین شهرهای بیرجند، بجنورد، شهرکرد، ایلام و یاسوج به ترتیب ارزان‌قیمت‌ترین شهرها در تهیه مسکن هستند.
متوسط قیمت هر متر مربع خانه برای کل کشور 2 میلیون و 823 هزار و 200 تومان، برای شهر تهران که در صدر است برابر با 4 میلیون و 132 هزار تومان و همچنین برای شهر بیرجند به عنوان ارزان ترین شهر اصلی، 999 هزار و 300 تومان محاسبه شده است.

یزد، رتبه دهم  جدول گرانی مسکن در ایران
طبق آمارهای رسمی که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی منتشر شده، قیمت مسکن در استان یزد نسبت به مقایسه ال 92 به 93 رقم پانزدهم هفت دهم افزایش داشته است که کمی بیشتر از میانین کشوری یعنی رقم دوزاده و هشت دهم است.
این درحالی است که این درصد در مقایسه با روند افزایش قیمت در سال های گذشته قابل توجه هست. به این معنی که میزان افزایش رشد قیمت مسکن در استان در سال 91 نسبت به 90 عدد 24 درصد بوده است و این رقم در سال 92 نسبت به 91 رقم نجومی 37 درصد بوده است. به بیان دیگر روند افزایش قیمت در استان یزد در سال 93 و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مقایسه با دو سال پایانی دولت قبل  روند رشد کمتری داشته است و اگر در دولت احمدی نژاد مسکن هر سال 37 درصد گران تر می شد در سال 93 و در دولت روحانی فقط 15 درصد گران شده است.
 این آمار در مقایس کشور هم قابل تصدیق است. بهای هر متر مربع آپارتمان طی پنج سال اخیر در کل کشور نوسانات زیادی داشته است، به گونه ای که کمترین رشد بهای آپارتمان را سال90 نسبت به سال89 با میزان 2.6 درصد و بیشترین رشد بهای آپارتمان را سال های 92 و 91 نسبت به 91 و 90 به میزان 31.7 درصد داشته اند.
همچنین، در 9 ماه اول امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در کل کشور با 12.8 درصد افزایش –نسبت به سال92- به سطح 2 میلیون و 820 هزار تومان رسید. به این ترتیب ارزش املاک مسکونی در بازار کشور حدود 13درصد نسبت به پارسال رشد کرده است اما از آنجا که در 6 ماه اول امسال نیز نرخ رشد قیمت کشوری، در همین سطح یعنی معادل 12.4درصد بود، مشخص است که «شتاب رشد قیمت مسکن» در کل کشور «صفر» شده و تغییرات نرخ رشد متوقف شده است با این حال «سطح قیمت» با شیب ثابت (12درصد) در مسیر «افزایش» قرار دارد.
در شرایطی که بازار مسکن یزد طی ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد قیمت آپارتمان‌های شهر عملا متوقف و به «صفر» نزدیک شده است، در کل‌ کشور این «شتاب قیمت مسکن» بوده که ثابت شده و تغییرات نرخ رشد را در مرز صفر مهار کرده است. به بیان دیگر، برخلاف ثبات قیمت مسکن در یزد، در کل کشور، سطح قیمت‌ها هنوز رو به افزایش است، اما شتاب افزایش در ماه‌های اخیر ثابت شده است.
بررسی‌ها در این باره حاکی است در شهر یزد، رکود مسکن طی ماه‌های اخیر به اوج رسیده. هم‌اکنون ثبات قیمت مسکن در یزد و همچنین نرخ رشد ناچیز آن، عمق رکود را نشان می‌دهد.
میانگین قیمت مسکن در استان یزد در سال 93 هم رقمی حدود یک میلیون و دویست و هفتاد هزارتومان اعلام شده است که نسبت به رقم میانگین کل کشور مقدار کمتری است.

آینده بازار مسکن چگونه است؟
بررسی های آماری از بازار مسکن نشان‌دهنده افزایش نسبی حجم معاملات در این بازاراست. این مساله در حالی است که به عقیده مسئولان افزایش قیمت در این حوزه بیش از تورم عمومی در کشور نخواهد بود.
بازار مسکن درحالی همچنان در رکود به سر می‌برد که به عقیده کارشناسان این حوزه با فرا رسیدن روزهای پایانی سال احتمال تغییر در روند بازار قابل پیش‌بینی است.
براساس این گزارش، آمارها از میزان کل معاملات مسکن در کشور حاکی از آن است که در دی ماه امسال 160 هزار و866 مورد عقد قرارداد صورت گرفته که از این میزان 100 هزار و 943 مورد مربوط به قراردادهای خرید و فروش و 52 هزار و854 مورد هم مربوط به اجاره نامه‌ها بوده است.
همچنین میزان قراردادهای خرید و فروش در کل کشور در دی ماه 92 معادل 85 هزار و 743 مورد و قراردادهای اجاره هم45 هزار و 864 مورد به ثبت رسیده است.
این روند درحالی است که دست‌اندرکاران بازار عقیده دارند این میزان رشد در حجم معاملات مسکن می‌تواند روند افزایشی در پیش گیرد؛ به گونه‌ای که بازار مسکن گام به گام از رکود خارج شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان در این باره گفته بود: روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده و پیش بینی می شود در سال آینده هم این روند ادامه داشته باشد.
مظاهریان با تاکید بر اینکه پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در این حوزه وجود ندارد، معتقد است افزایش قیمت در این بازار بیش از تورم عمومی در کشور نخواهد بود.
به عقیده وی اگر طبق پیش‌بینی، قیمت مسکن متناسب با تورم سال آینده یعنی حدود ۱۵ درصد تغییر کند در حقیقت قیمت‌ مسکن به اندازه واقعی افزایش نخواهد داشت.
حال باید دید با توجه به اینکه بخش مسکن یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی در کشور به شمار می رود بر اساس پیش بینی ها با تغییر در وضعیت اقتصاد کلان کشور شاهد بهبود وضعیت در این حوزه خواهیم بود و با افزایش گام به گام حجم معاملات مسکن، این حوزه به سمت خروج از رکود پیش خواهد رفت یا خیر.

سهم یزد وام 50 میلیونی مسکن چقدر است
از دیگر سو جزئیات سهمیه‌های استانی تسهیلات بافت فرسوده ( تا سقف ۵۰ میلیون تومان) و وام ودیعه مسکن ( تا سقف ۲۰ میلیون تومان) منتشر شده است.
پرداخت وام بافت فرسوده از ابتدای بهمن ماه شروع شده و سهمیه هر استان برای اختصاص وام تسهیلات ساخت مسکن در بافت فرسوده و وام ودیعه مسکن مشخص شده است که بر این اساس، استان خوزستان بیشترین سهمیه را با ۲۲۰ سهمیه احداث واحد مسکونی و استان چهارمحال و بختیاری با ۹۸ سهمیه احداث کمترین سهمیه را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین بیشترین سهمیه پرداخت وام ودیعه مسکونی برای استان خراسان شمالی و کمترین سهمیه برای استان های چهارمحال و بختیاری، سمنان و خراسان جنوبی در نظرگرفته شده است.اما سهم استان یزد با توجه به افت وسیع تاریخی و فرسوده خود قابل تامل است به نحوی که استان یزد 145 سهمیه احداث واحدمسکونی و همچنین 29 سهمیه برای ودیعه مسکونی دارد که در قیاس با سار استان ها جایگاه یزد را در میانه های جدول قرار می دهد.
بر این اساس استان یزد در جدول برای سهمیه احداث واحدمسکونی رتبه 18 کشور را دارد و برای سهمیه ودیعه مسکونی رتبه دهم قرار گرفته است.
همچنین براساس ضوابط پرداخت تسهیلات بافت فرسوده به ازای هرواحد مسکونی در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان است و حداکثر تا ۸۰ درصد هزینه های ساخت مسکن بدون در نظرگرفتن متراژ واحدها پرداخت می شود.
تعداد مراحل اعطای تسهیلات در مرحله مشارکت مدنی برای احداث براساس پیشرفت کار و مطابق گزارش ارزیابی کارشناس حداکثر در ۴ مرحله پرداخت می شود: پایان فونداسیون ۱۵ درصد، پایان اسکلت و سقف ۲۵ درصد، پایان سفت کاری ۳۵ درصد و پایان نازک کاری ۲۵ درصد. مدت تسهیلات مشارکت مدنی ۲ سال و اجاره به شرط تملیک ۱۰ سال است.
براساس این گزارش متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید از سوی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان یا شهردار هر شهر، مستقیم به مدیریت های شعب استان ها معرفی می شوند.
سهمیه کلیه استان ها در مجموع تعداد ۵ هزار واحد واحد مسکونی و تسهیلات ودیعه مسکن نیز به مالک معرفی شده و حداکثر به تعداد یک هزار مورد تسهیلات است. سقف تسهیلات ودیعه مسکن در کلان شهرها ۲۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۵ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۰ میلیون تومان است.
همچنین مدت تسهیلات مسکن اسکان موقت مالک معادل مدت مشارکت مدنی و حداکثر ۲ سال در ۲۴ قسط مساوری ماهانه است. پس از پایان مشارکت مدنی و قبل از انعقاد قرارداد اجاره به شرط تملیک باید قرارداد جعاله تسویه شود. نرخ سود دوران اجاره به شرط تملیک و ودیعه اسکان موقف مالک برابر با نرخ عقود مبادله ای و نافذ در زمان قرارداد و در حال حاضر ۲۲ درصد است.
بر اساس این گزارش، سهمیه بانک‌ها هم برای ارایه تسهیلات مشخص شد که سهم بانک ملی ۱۵ هزار، صادرات ۱۴ هزار، تجارت ۱۳ هزار، ملت ۱۵ هزار، سپه ۵ هزار، رفاه کارگران ۵ هزار و پست بانک هم یک هزار عدد تسهیلات تعیین شده است، همچنین سهم بانک‌های اقتصاد نوین ۳۰ هزار، کارآفرین۳۰ هزار، پارسیان ۱۰ هزار، سامان ۲۰ هزار، پاسارگاد ۳۰ هزار، گردشگری ۱۰ هزار، سرمایه ۵ هزارو سینا ۱۰ هزار عدد تسهیلات نوسازی بافت فرسوده خواهد بود.
سهم بانک شهر۳۰ هزار فقره، سهم بانک دی ۵ هزار، حکمت ایرانیان ۱۰ هزار، ایران زمین ۱۰ هزار، انصار ۱۰ هزار، خاورمیانه ۱۰ هزار و قوامین هم ۱۲ هزار سهمیه احیای نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را می‌پردازند.
منبع آمار: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار