کد خبر: ۱۴۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 22 December 2015
 نشست خبری معاونت گردشگری امروز با حضور مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، دکتر محسن رنجبر مدیرکل آموزش مطالعات سازمان ، مهندس علیرضا نجفی دبیر اجرایی کنفرانس و سعید بابایی دبیر شورای مدیران بخش خصوصی کنفرانس ، با محوریت «کنفرانس بین المللی برند گردشگری» در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

مرتضی رحمانی موحد در این نشست با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی برند گردشگری با رویکرد طراحی برند ملی گردشگری ایران که در ۱۳ و ۱۴ دی ماه در شهر اصفهان برگزار می شود، گفت: تبیین شاخص ها و راهکارهای طراحی نماد برند ملی گردشگری، مبانی نظری برند ملی گردشگری، شاخص های ارزیابی و انتخاب برندهای مطرح فعال در حوزه گردشگری کشور، اصول و استانداردهای برند گردشگری و ارائه تجربیات موفق بین المللی در زمینه برندسازی حوزه گردشگری از اهداف اصلی کنفرانس بین المللی برند گردشگری به شمار می آید که توسط بخش خصوصی و شرکت بین المللی رهیافت برگزار می شود.

رحمانی موحد با بیان اینکه امسال کنفرانس بین المللی برند گردشگری در تقویم رسمی سازمان جهانی گردشگری  UNWTO  قرار گرفته است، افزود: برند ملی گردشگری ایران، بایدها و نبایدها، شاخص ها و راهکارها، نقش برند سازی در حوزه گردشگری در حمایت از اقتصاد و فرهنگ ملی و اسلامی کشور، راهکارهای خلق، بازاریابی، ارتقا و پایدارسازی برند گردشگری ایران، هویت سازی برند گردشگری و نقش آن در توسعه و ارتقای جایگاه گردشگری،  تعیین شاخص های سنجش مادی و معنوی برند در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، تعیین فرصت های سرمایه گذاری و بررسی علمی و نیاز سنجی زیر ساخت های گردشگری ایران و همچنین آینده پژوهی برند گردشگری در ایران از جمله محورهای این کنفرانس به شمار می روند.

او افزود: از ۲ سال پیش ایجاد یک برند ملی گردشگری از مطالبات جدی صنعت گردشگری از متولیان امر بوده است. اگر بخواهیم همه سرزمین و داشته‌هایمان را با یک پرچم و عنوان مشخص عرضه کنیم کار ساده‌ای نیست، بر همین اساس جلسات مشورتی و همفکری با صنعت‌گران، دانشگاهیان، اهل فن و.... برگزار شد و قرار است این کنفرانس بین‌المللی برگزار شود تا در یک سطح قابل قبول و منسجم موضوع ایجاد برند گردشگری ملی ایران را مطرح و بررسی کنیم.

رحمانی‌موحد درباره اهداف و خروجی این کنفرانس، گفت: خروجی این همایش مشخص شدن ضوابط و فراخوانی در تعریف برند ملی گردشگری ایران خواهد بود. در این کنفرانس ۱۰ سخنران خارجی به همراه تعدادی از سخنرانان داخلی نظرات خود را بیان خواهند کرد که نماینده یونسکو یکی از این سخنرانان خواهد بود، علاوه بر اینکه برگزاری این کنفرانس نیز مورد حمایت یونسکو بوده و در تقویم جهانی گردشگری ثبت می‌شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان وصول 42 مقاله به این کنفرانس گفت: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برند گردشگری می توانند به نشانی الکترونیکی www.tbrand.ir مراجعه کنید. امیدواریم برگزاری این کنفرانس بتواند مکانیزمی در اختیار دولت برای تعیین نشان و نماد گردشگری ملی ایران قرار دهد تا در نهایت بتوانیم به یک برند ملی دست پیدا کنیم.

رحمانی موحد درباره اینکه چه منافعی از طراحی و داشتن یک برند ملی گردشگری برای کشور ایجاد خواهد شد، گفت: تعیین نشان، لگو و شعار بسیار مهم است و فی‌نفسه شیوه مؤثری برای بازاریابی است که در این کنفرانس شیوه تعیین نماد و برند از مباحث مطرح شده استخراج خواهد شد و خروجی آن تدوین ضوابط و چارچوب برند ملی گردشگری ایران خواهد بود. پس از مشخص شدن ضوابط و چارچوب‌ها فراخوانی به مردم اعلام و از آنها خواهیم خواست بر همین اساس به طراحی برند بپردازند.

معاون گردشگری با ابراز تأسف از اینکه برای گردشگری برندی وجود ندارد که مورد وفاق همه باشد، گفت: این کنفرانس ما را به سمت تعیین یک برند ملی گردشگری سوق خواهد داد و یا حتی ممکن است طی مباحث مطرح شده به این نتیجه برسیم که زمان برند‌سازی گذشته است و یا باید چند برند برای گردشگری ایران طراحی شود.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه طرح محدودیت ورود به آمریکا که به تصویب رئیس‌جمهور این کشور رسید، چه تأثیری بر گردشگری ایران خواهد گذاشت، گفت: همه ما که در این صنعت فعال هستیم می‌دانیم که گردشگری عامل پیوند و توسعه تعاملات میان کشورها است و باعث تقویت بنیان رفتارهای سیاسی می‌شود.

او گفت: باید سؤال کرد چه عاملی گردشگری را از خاصیت ایجاد وفاق میان دولت‌ها و ملت‌ها دور می‌کند؟ یقیناً ناامنی، خشونت و تروریسم. اما آیا این مصوبه در جهت خاصت تروریست‌ها است یا مخالف نظر آنها؟ به نظر می‌رسد این مصوبه در راستای خواست تروریست‌ها باشد و مانع فضائل و تحقق اهداف گردشگری شود. البته این موضوع باید در محیط‌های سیاسی بررسی شود، اما ما تبعات آن را در گردشگری بررسی می‌کنیم و یقیناً به مرور زمان این مصوبه جزو فضائل پساتحریم نخواهد بود.

معاون گردشگری افزود: برای جلوگیری از تبعات این اقدام آمریکا، دیدگاه خود در خصوص این مصوبه و تأثیر آن بر گردشگری را به اطلاع سازمان‌های بین‌المللی گردشگری خواهیم رساند.
رحمانی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر سنای آمریکا مبنی بر سخت گیری برای ورود اروپایی ها به ایران، با ادعای مقابله با توسعه تروریسم مغایر و در جهت خواست تروریست ها است، گفت: گردشگری سبب تقویت بنیان های سیاسی بین دولت ها و عامل پیوند و نزدیکی ملت ها است، یکی از مهمترین مسایلی که می تواند در دنیا خشونت، ناامنی و فعالیت های تروریستی را کم رنگ کند مسئله گردشگری است.

معاون گردشگری گفت: مصوبه اخیر سنای آمریکا و سخت گیری دولتمردان آمریکایی برای ورود خارجی ها به ایران، موضوعی است که باید در محیط های سیاسی و کنسولی بررسی شود، اما تبعاتی نیز برای گردشگری ما خواهد داشت. هرچند این فرمان و مصوبه مانع تحقق فضایل و اقبال گردشگران خارجی در دوره پساتحریم و پسابرجام به ایران نخواهد بود، اما با این حال ما به سازمان های جهانی گردشگری برای اتخاذ یک موضع گیری اعتراضی در این باره درخواست خواهیم داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار