۱۸ سالگی برای بیشتر جوانان سن ورود به دنیای بزرگسالی است؛ چرا که می‌توانند در آزمون رانندگی، شرکت کنند و به قول قدیمی‌ها تصدیق‌شان را بگیرند. شرکت در کلاس‌های رانندگی، قبول شدن در آزمون آیین‌نامه، آزمون شهر و پس از آن دریافت گواهینامه، حداقل سه‌ماه زمان می‌برد. حالا در نظر بگیرید که تمامی مراحل را پشت سر گذاشته‌اید و منتظرید تا پستچی زنگ خانه را بزند و گواهینامه‌تان را تحویل دهد. از همین رو در این مطلب می‌گوییم که از زمان قبولی در آزمون رانندگی تا دریافت گواهینامه، چقدر باید منتظر بمانید.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸ 13 May 2024

برای دریافت گواهینامه رانندگی چقدر منتظر بمانیم؟

دریافت گواهینامه رانندگی بعد از قبول شدن در امتحان، پروسه چندان زمان‌بری نیست. کل مراحل از شرکت در کلاس‌های رانندگی گرفته تا آزمون‌های رانندگی حدود ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد. پیگیری گواهینامه با کد ملی در چند سال اخیر، کار را راحت‌تر کرده است؛ در این صورت، تخمین زمانی بهتری از زمان دریافت گواهینامه خود خواهید داشت. در ادامه، توضیحات کاملی در مورد مدت‌زمان تحویل گواهینامه و امکان پیگیری موارد مختلفی مانند خلافی خودرو یا عوارض آزادراهی را با کد ملی ارائه داده‌ایم.

از زمان آزمون رانندگی تا صدور گواهینامه، چقدر زمان می‌برد؟

بسیاری از افراد بعد از رسیدن به سن قانونی، شوق و ذوق زیادی برای دریافت گواهینامه دارند و برای دریافت آن روزشماری می‌کنند. قبل از پرداختن به مدت‌زمان اخذ گواهینامه و نحوه پیگیری گواهینامه با کد ملی، بهتر است توضیحات کوتاهی برای مراحل اخذ گواهینامه و شرایط دریافت آن ارائه دهیم تا موضوع برای شما روشن‌تر باشد. به‌طورکلی، شرایط زیر برای اخذ گواهینامه رانندگی ضروری است:

  • سن بالای ۱۸ سال؛

  • قبولی در آزمون تئوری (آیین‌نامه) و عملی (شهری)؛

  • نداشتن نقص در پرونده؛

  • ارائه مدارک سلامت جسمی و روانی.

برای دریافت گواهینامه رانندگی، باید ابتدا در یک آموزشگاه معتبر ثبت‌نام کنید و برای آزمون تئوری و عملی خود را آماده کنید، اما بعد از قبولی در آزمون‌ها باید چقدر منتظر بمانید؟ بعد از قبولی در آزمون آيین‌نامه، دوره عملی آموزش رانندگی شروع می‌شود. مدرس شما تشخیص می‌دهد که آیا برای آزمون شهری آماده هستید یا خیر. حداقل ۴۰ روز پس از قبولی در آزمون رانندگی، گواهینامه برای شما صادر می‌شود. بعد از این ۴۰ روز، از طریق پیگیری گواهینامه با کد ملی، می‌توانید وضعیت صدور گواهینامه خود را پیگیری کنید.

از چه روش‌هایی بفهمیم گواهینامه ما در چه مرحله‌ای است؟

پیگیری گواهینامه عموما با کد ملی انجام می‌شود و سامانه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های بسیاری برای این کار در نظر گرفته شده‌اند. روش‌های مختلف پیگیری گواهینامه با کد ملی عبارت‌اند از:

  • پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت (سامانه‌های مختلف وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موجود)؛

  • پیگیری گواهینامه از ناجا و پلیس +۱۰؛

  • پیگیری گواهینامه با کد مرسوله؛

  • پیگیری گواهینامه از طریق تلفن؛

  • استعلام گواهینامه از طریق پیامک.

پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق اینترنت

اینترنت بستری امن و آسان برای پیگیری وضعیت گواهینامه است. برای پیگیری گواهینامه با کد ملی، پلتفرم‌های متنوعی طراحی شده‌اند و می‌توانید با وارد کردن کد ملی خود در بخش مشخص‌شده، از وضعیت صدور و ارسال گواهینامه مطلع شوید. به‌این‌ترتیب، دیگر نیاز به صرف زمان و هزینه برای مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ وجود ندارد و در  زمان کم می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را به‌دست بیاورید. علاوه‌بر استعلام گواهینامه، امکان استعلام خلافی خودرو با کد ملی در پلتفرم‌های مختلف آنلاین وجود دارد.

پیگیری گواهینامه از طریق شرکت پست

از طریق سامانه رهگیری محصولات می‌توانید از وضعیت گواهینامه خود به‌صورت آنلاین مطلع شوید. علاوه‌بر گواهینامه، کلیه مرسولات پستی از این طریق قابل پیگیری هستند. برای این کار کافی است کد ملی خود را در این سامانه وارد کنید. این سامانه علاوه‌بر استعلام گواهینامه، برای رهگیری شناسنامه، کارت سوخت، کارت نظام وظیفه، کارت خودرو و ابلاغیه‌های دیوان عدالت اداری نیز کاربرد دارد.

استعلام گواهینامه از طریق تلفن

اینترنت روشی خوب برای پیگیری گواهینامه با کد ملی است. بااین‌حال، اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق شماره‌گیری شماره‌های گویای ۸۱۲۵۳۵۶۱ و ۸۱۲۵۳۵۷۳ و با وارد کردن کد ملی خود، ۴۰ روز بعد از قبولی در آزمون شهر، از وضعیت گواهینامه خود مطلع شوید.

برای دریافت گواهینامه رانندگی چقدر منتظر بمانیم؟

استعلام گواهینامه رانندگی از طریق پیامک

سامانه پیامکی ۱۱۰۰ برای استعلام گواهینامه رانندگی راه‌اندازی شده است. اگر اولین‌بار است که از این سامانه استفاده می‌کنید، ابتدا پیامکی برای تایید صحت شماره تلفن برای شما ارسال می‌شود. پس از آن باید عدد صفر را وارد کنید. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، هر دو این سامانه را پوشش می‌دهند و هزینه پیامک در هر دو آن‌ها ۱۰۰۰ ریال است.

استعلام گواهینامه رانندگی از طریق پلیس +۱۰

از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ می‌توانید گواهینامه خود را پیگیری کنید. در این مراکز، پس از ارائه کد ملی، تمام اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی گواهینامه شما در دسترس قرار می‌گیرد.

چه موارد دیگری را می‌توانم به‌صورت آنلاین پیگیری و استعلام کنم؟

به‌غیر از پیگیری گواهینامه با کد ملی، موارد دیگری را نیز می‌توانید با استفاده از کد ملی در پلتفرم‌های مختلف پیگیری کنید؛ از میان آن‌ها، می‌توانیم به استعلام نمره منفی گواهینامه، استعلام عوارض آزادراهی و استعلام خلافی خودرو با کد ملی اشاره کنیم.

استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی

استعلام نمره منفی گواهینامه، جزو خدماتی است که برای بررسی وضعیت اعتبار گواهینامه خود به آن نیاز پیدا می‌کنید. از طریق پلتفرم‌های مختلفی می‌توانید با وارد کردن کد ملی، به‌راحتی نمره منفی گواهینامه خود را پیگیری کنید. هر زمان تعداد تخلفات حادثه‌ساز شما زیاد شد، باید استعلام نمره منفی گواهی‌نامه را انجام دهید؛ چراکه در‌صورت زیاد شدن این تخلفات، گواهینامه شما به‌صورت موقت یا حتی دائم باطل می‌شود.

استعلام خلافی خودرو با کد ملی

از طریق اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مختلف می‌توانید خلافی خودرو خود را پیگیری کنید. در برخی از پلتفرم‌ها، علاوه‌بر استعلام خلافی خودرو، جزئیات دقیقی مانند محل حادثه و نوع تخلف رانندگی در اختیار شما قرار می‌گیرد. حتی می‌توانید فقط با وارد کردن کد ملی، تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی را از محل وقوع تخلف رانندگی دریافت کنید.

برای دریافت گواهینامه رانندگی چقدر منتظر بمانیم؟

استعلام عوارض آزادراهی

عوارض آزادراهی یا همان عوارضی درواقع، مبلغی است که در ازای احداث و حفظ آزادراه دریافت می‌شود. درصورت عدم پرداخت عوارضی در مدت تعیین‌شده، باید مبلغی را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید. این مبلغ پس از ۷ روز به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد، بنابراین استعلام عوارض آزادراهی می‌تواند از جریمه‌شدن شما جلوگیری کند.

روشی آسان برای استعلام گواهینامه، خلافی خودرو و عوارض آزادراهی

این روزها تمام افراد به‌دنبال‌های آسان برای پیگیری مدارکی مانند گواهینامه هستند و از کاغذبازی اداره‌جات و مراجعه حضوری به مکان‌های پرجمعیت خودداری می‌کنند. در بستر آنلاین، پلتفرم‌های متنوعی برای پیگیری گواهینامه با کد ملی و سایر خدمات مربوطه ایجاد شده است که از میان آن‌ها، می‌توانیم به سوپر اپلیکیشن تاپ اشاره کنیم.

از طریق سوپر اپلیکیشن تاپ، می‌توانید به‌راحتی استعلام خلافی خودرو یا عوارض آزادراهی را نیز انجام دهید. این اپلیکیشن توضیحات کاملی را در مورد وضعیت گواهینامه ارائه می‌دهد؛ برای مثال، می‌توانیم به ارائه توضیحات کامل در مورد محل تخلف رانندگی، نوع تخلف و تصاویر ثبت‌شده از تخلف توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی اشاره کنیم. سوپر اپلیکیشن تاپ با ارائه خدمات متنوع، سعی در تسریع امور روزمره شما دارد. تاپ فقط یک اپلیکیشن منحصر به پرداخت قبوض و واریز وجه نیست و برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن و خدمات کاربردی دیگر هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار