در دولت احمدی نژاد این مهم بسادگی تسخیف می شود و روز ایشان از تقویم رسمی کشور حذف و شرح حال ایشان نیز در کتاب های درسی جای خود را به محمد الدوره یک جوان فلسطینی می دهد.
کد خبر: ۱۴۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ 09 December 2015
شهید محمد جواد تندگویان از شهدای شاخص جمهوری اسلامی است. پیکر پاک ایشان در روز 29 آذر سال 1370 پس از یازده سال اسارت به کشور باز گردانده شد.

مهندس تندگویان که دانش‌آموخته مهندسی نفت از دانشگاه نفت آبادان بود، در نهم آبان ۱۳۵۹ ـ در حالی که حدودا یک ماه از دوره وزارتش می‌گذشت ـ برای بازدید از پالایشگاه نفت آبادان عازم منطقه بود که در جاده ماهشهر ـ آبادان به همراه معاون و دیگر همراهانش به اسارت نیروهای ارتش رژیم بعث عراق درآمد و به زندان‌های اسیران ایرانی در عراق منتقل شد. به گفته برخی اسیران، وی تا مدت‌ها زنده بوده و حتی از شکست حصر آبادان (مهر ۱۳۶۰) و آزادسازی خرمشهر (خرداد ۱۳۶۱) آگاهی یافته بود. اسارت وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران سر و صدای بسیاری به پا کرد اما تا ۱۱ سال بعد هیچ‌ کس از سرنوشت دقیق تندگویان باخبر نبود تا اینکه در جریان مبادله اسرا و کشته‌شدگان ایرانی و عراقی اعلام شد پیکر شهید تندگویان به ایران باز می‌گردد.

به دلیل مسائل امنیتی براساس تحقیقات صورت گرفته از پیکر ایشان، تاریخ دقیق شهادت هیچگاه منتشر نشد. ایشان به دلایلی از جمله طولانی ترین مدت اسارت و دارا بودن بیشترین اطلاعات می توانسته یک خطر و تهدید فوق العاده محسوب شود. لذا می توان عنوان قهرمان ملی را برای ایشان در نظر گرفت. بر همین اساس طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان دولت اصلاحات، روزی به نام ایشان در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد و همچنین با پیگیری حداد عادل شرح حال این شهید مطهر به‌عنوان یک قهرمان ملی در کتاب فارسی دوم راهنمایی منتشر شد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که در دولت احمدی نژاد این مهم بسادگی تسخیف می شود و روز ایشان از تقویم رسمی حذف و شرح حال ایشان نیز در کتاب های درسی جای خود را به محمد الدوره یک جوان فلسطینی می دهد!

خانواده ایشان بارها اعلام کرده اند که به هیچ عنوان نمی‌خواهیم که عکس جواد روی دیوار‌ها نصب شود و نام جواد دایما ابزار تبلیغاتی شود. برای ما این مهم است که به‌عنوان یک مشی فکری، مشی‌ای که قابل تسری به نسل جدید باشد، این الگو شناخته و ماندگار شود.

دولت یازدهم نشان داده است که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از راهبردهای اساسی این دولت است و انتظار می رود براساس اهمیت بزرگداشت این شهید والامقام اقداماتی جهت شناخت بیشتر آحاد مردم از رویکرد ایثار گونه آن عزیز و برگرداندن یادواره ایشان به تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار