نانوای گلستانی با پخت نان سنتی به شیوه کاملا امروزی و جذاب، علاوه بر کسب روزی حلال برای چندین نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱ 24 April 2024

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از ایسنا، یک نانوایی متفاوت و جذاب که به تازگی در شهرک امام خمینی (ره) گرگان آغاز به کار کرده است توجه من را به سمت خود جذب کرد، فروش پیتزای  داغ و خوش آب و رنگ آن هم در یک نانوایی سنتی برایم عجیب بود، جلوتر رفتم و قیمت پیتزا را پرسیدم اما آنچه شنیدم تعجب من را بیشتر کرد، « خانم، این‌ها پیتزا نیست، این‌ها نان سنتی سیب زمینی و سبزی است».


«حسین آتشگاهی» نانوای خوش ذوق گرگانی با ارائه متفاوت نان سنتی در قالب نان سیب زمینی و سبزی شبیه به پیتزا و پیراشکی مشتری‌های زیادی را جذب و علاوه بر خودش برای چندین نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.، آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار ایسنا با این نانوای خوش ذووق است.

خود را معرفی کرده و بگویید چند سال که به حرفه نانوایی اشتغال دارید؟

من حسین آتشگاهی ۳۹ سال دارم، در یک خانواده نانوا متولد شدم، پدر و مادرم هردو نانوا بودند و من از کودکی در این محیط بزرگ شده و کار را از والدین خود یاد گرفتم و تقریباً ۲۰ سال است که به صورت مستقل  به حرفه نانوایی اشتغال دارم.

پخت نان به شیوه جدید را از چه زمانی آغاز کرده‌اید؟ شیوه جدید حاصل تجربه شماست یا آموزش دیده‌اید؟

من خود را یک نانوای سنتی می‌دانم و نان‌هایی را هم که ملاحظه می‌کنید همگی نان سنتی با همان طعم و مزه هستند فقط ظاهر نان‌ها را به سبک امروزی و زیباتر و مطابق با سلیقه نسل جدید به خصوص کودکان و نوجوانان در آورده‌ام.

این فروشگاه به شیوه جدید را سه ماه است که افتتاح کرده‌ام و در همین مدت کم مورد استقبال خوب مردم به ویژه کودکان و نوجوانان قرار گرفته و طعم نان‌ها را دوست دارند.

انواع نان ساده، نان روغنی، نان محلی، پیراشکی، نان سیب زمینی و نان سبزی را در این فروشگاه طبخ و در اختیار مردم قرار می‌دهیم، پخت این نان‌ها حاصل سال‌ها تجربه و آموخته‌های من از پدر و مادرم است که با تلفیق کردن آن با کمی خلاقیت به شیوه امروزی درآمده و دوره آموزشی برای نان‌ها نگذرانده‌ام.    

 چند ساعت برای کار خود وقت می‌گذارید؟ آیا از درآمد خود راضی هستید؟

از صبح زود حدود پنج صبح برای آماده کردن خمیر نان به فروشگاه می‌آیم و تا ساعت ۹ شب به همراه چهار نفر از همکارانم در حال ارائه نان به مشتری هستیم، خدارو شکر از درآمدم راضی هستم.

رای چند نفر اشتغالزایی داشته‌اید؟ برای به کارگیری افراد بیشتر نیاز به چه امکاناتی دارید؟

به غیر از خودم برای چهار نفر دیگر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده‌ام که همه روزه از صبح خیلی زود تا شب در این نانوایی مشغول به کار هستیم، به دنبال این هستم که یک تنور گلی سنتی نیز به فروشگاه اضافه کنم که در این صورت افراد بیشتری را به کارگیری می‌کنم.

برای اضافه کردن تنور سنتی مسئولان بهداشت گفته‌اند که باید حداقل فضای فروشگاه ۸۰ متر باشد که این فضا را در حال حاضر در اختیار دارم اما هنوز موفق به گرفتن مجوز نشده‌ام که از مسئولان محترم تقاضا دارم روند اخذ مجوزهای کسب و کار را برای جوانان تسهیل کنند.

چرا هدر رفت نان در کشور ما زیاد است؟ مهمترن راهکار برای جلوگیری از هدر رفت نان چیست؟

نان در کشور ما با قیمت واقعی عرضه نمی‌شود و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از مردم ارزش واقعی آن را درک نمی‌کنند، اگر نان با قیمت واقعی عرضه شود، پخت نان برای نانوا نیز صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت و نانواها با پخت نان با کیفیت‌تر برای جذب مشتری با هم رقابت خواهند کرد.

اگر نان با قیمت واقعی ارائه شود نانوا به راحتی هزینه‌های جاری کسب و کار خود از قبیل دستمزد کارگر، اجاره مغازه، خمیرمایه، هزینه برق و گاز را تأمین کرده و با اشتیاق بیشتری برای تهیه نان وقت خواهد گذاشت.

دولت آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌های دولتی قرار می‌دهد اما برای ارائه نان با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان، نانوا نیز باید از سود کسب و کار خود بزند تا بتواند نان را به این قیمت به دست مشتری برساند به عبارت دیگر به غیر از دولت نانواها و کارگران نانوایی نیز با کم کردن سود خود به مردم یارانه می‌دهند که همین باعث نارضایتی آن‌ها شده و در کیفیت کار اثر می‌گذارد.

به دلیل گرانی خمیرمایه مرغوب و تامین نشدن هزینه‌ها، برخی نانواها از خمیرترش به جای خمیرمایه استفاده می‌کنند که کیفت نان را کاهش می‌دهد، چون درآمد نانواها کم است انگیزه ای برای کار بهتر و رقابت هم وجود ندارد که اگر هزینه نان هم در کشور متناسب با سایر فراورده‌های غذایی باشد این مشکل تا حدودزیادی حل خواهد شد.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار