معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: تنوع شغلی در مناطقی که درگیر خشکسالی‌های مداوم هستند، بسیار مهم است، ولی توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی صورت پذیرد تا موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای عشایر شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶ 21 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مهدی میزبان شامگاه دوشنبه در شورای عشایری شهرستان درمیان با گرامیداشت هفته بسیج با اشاره به نگاه ویژه نظام و دولت به عشایر اظهار داشت: عشایر خدمت صادقانه را می‌شناسند و در همه جا پای نظام و ولایت ایستاده اند.

وی با بیان اینکه حضور عشایر در نوار مرزی ارزشمند است و اهمیت این موضوع، امنیتی است که در مناطق مرزی وجود دارد، گفت: اولویت سازمان امور عشایر ایران در ابتدا، تأمین آب عشایر در استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی است که با مشکل خشکسالی دست به گریبان هستند.

وی به معضل خشکسالی و تأمین آب عشایر به ویژه در استان‌های مرزی در شرق کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به هشدار عشایر و مردم بومی مبنی بر شیب زمین و طبعأ سرازیر شدن آب‌های روان و زیرزمینی به سمت کشور افغانستان، تصمیم بر این شد، مطالعات امکان‌سنجی استفاده از منابع آب سطحی شهرستان درمیان با هماهنگی با امور آب منطقه‌ای پیگیری جدی شده تا بتوان بخش بزرگی از مشکلات تأمین آب عشایر منطقه، چه در دامداری و چه در کشاورزی را رفع گرداند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: بارش باران در خراسان‌جنوبی اندک، ولی سیل‌آسا است، بنابراین برای همین منظور اعتبار لازم برای تسطیح و مرمت ایل‌راه‌های عشایری قطعاً مدنظر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تنوع شغلی در مناطقی که درگیر خشکسالی‌های مداوم هستند، بسیار مهم است، ولی توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی صورت پذیرد تا موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای عشایر شود.

میزبان ادامه داد: پتانسیل‌یابی در چهار طرح حوزه اشتغال‌زایی یعنی زنجیره گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری باید از طریق ترویج و آموزش به طور جدی پیگیری شود و موضوع اشتغال‌های مکمل و جایگزین در دستور کار قرار گیرد تا در شرایط خشکسالی با اتکای صرف به دامداری برای معیشت عشایر مشکلی بوجود نیاید.

وی، حوزه گیاهان دارویی و صنایع‌دستی شهرستان درمیان را دارای پتانسیل مناسب ارزیابی کرد و گفت: هنر‌های دستی به مانند سوزن‌دوزی که گوشه‌ای از پیشه و هویت عشایر شهرستان درمیان را به خود اختصاص داده است باید برندسازی شده و نام عشایر بر آن حک گردد و این اقدامی است که باید در هر زمینه‌ای که عشایر در آن فعالیت داشته و جزو آداب و رسوم آنان محسوب می‌شود، عملی گردد.

در این نشست فرماندار شهرستان درمیان گفت: نگاه سرمایه‌گذاری به تولیدات و توانمندی‌های عشایر شهرستان می‌تواند در رونق بخشیدن به کسب و کار جامعه عشایری بسیار مؤثر واقع شود.

مهدی فرجامی‌فرد بر توزیع عادلانه خدمات برای عشایر تأکید کرد و از آن به عنوان اولویت اصلی فرمانداری و امور عشایری نام برد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار