مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان گفت: هنر پارچه بافی هنری بود که به استان‌های مختلف و سفره‌ایی بود به گسترگی ایران، چون در استان‌های دیگر مانند اصفهان، هرمزگان، سیستان بلوچستان و فارس برای آموزش می‌رفتیم تا آن‌ها نیز از این هنر دست بهره‌مند شوند و درآمدزایی صورت گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹ 16 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، فاطمه ذاکرایان، گفت: در سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی روستای خراشاد معرفی شدم و هنر منسوخ شده پارچه بافی را که به دست بانوان هنرمند خراشاد درست می‌شد را احیا کردم.

وی افزود: ابتدا پیشنهاد در این خصوص مورد تمسخر قرار گرفت و تنها ۴ خانم بودند که در این هنر فعالیت می‌کردند، ولی طوری شد که به ۴ نسل بعد انتقال و در آن زمان ۷۵ نفر و در حال حاضر ۳۰۳ نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

ذاکریان گفت: بدلیل احیاء هنر منسوخ شدة پارچه بافی سنتی و تولید انبوه حوله‌های دست بافت و ایجاد اشتغال برای زنان منطقه و معکوس کردن روند مهاجرت در روستای خراشاد، در سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین روستای هدف صنایع دستی کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معرفی شد و در سال ۱۳۹۶ حوله بافی خراشاد ثبت ملی شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان افزود: پس از ثبت ملی و جدی شدن مساله جهانی شدن این روستا، همدلی بین مردم بیشتر شد و هرکس به اندازه توان، پای کار آمد و در اوایل آذر ماه ۱۳۹۷ با همکاری مردم و مسئولین این روستا ثبت جهانی شد.

وی گفت: تاکنون مسئولین این شرکت توانسته‌اند با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نسبت به برگزار کلاس‌های آموزشی پارچه بافی در سطح استان و کشور و ترویج این هنر در منطقه اقدام کند که با توجه به خشکسالی‌های متمادی در خراسان جنوبی و کاهش امکان فعالیت زارعی و باغی برای کشاورزان این استان، درآمد‌های حاصل از پارچه بافی توانست کمک شایانی به اقتصاد روستائیان فعال در این زمینه کند.

ذاکریان اظهار کرد: میراث فرهنگی خراسان جنوبی مرکزی را که مال دوران قاجاریه است را در اختیار ما قرار داده و در این مرکز بیش از ۲ هزار نفر آموزش دیدند و مشغول به کار هستند و زمانی که این هنر منسوخ شده احیا شد روستای خراشاد نیز جهانی شد و باعث ایجاد اشتغال پایداری شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان بیان کرد: این هنر نیز به خانم‌های زندانی آموزش داده می‌شود و ۲۷ نفر تاکنون آموزش دیده‌اند و زمانی که دوره‌ی بند آن‌ها تمام شود و به منزل بازگردند هنری نیز برای زندگی و معیشت خود می‌توانند کسب کنند.

وی بیان کرد: با این فضای سنتی که میراث فرهنگی در اختیار گذاشته است محصولات نیز به خارج کشور کشیده شد چرا که گردشگرانی که بازدیدی داشتند خریدی نیز می‌کردند و مجموعه ما آموزش، تولید و تقدیر را با هم دارد و لذا صفر تا صد کار را خودمان انجام می‌دهیم.

ذاکریان تصریح کرد: حدود ۶ یا ۷ سال است که به کشور ایتالیا شال و کیف می‌فرستیم و برای آلمان، فرانسه، اتریش و اسپانیا و حتی کشور‌های مختلف محصولاتی فرستاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خاطرنشان کرد: صبر باید وجود داشته باشد چرا که ابتدای هر کاری سختی، ولی به مرور زمان تجربه کسب شده باعث به دست‌آوردن موفقیت می‌شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار