استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند گفت: امید به آینده از یک سو زمینه ساز سلامت روان افراد است و از سویی دیگر، افرادی که از سلامت روان برخوردارند نسبت به آینده خوشبین‌تر هستند.
کد خبر: ۱۱۶۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸ 14 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، محمود مختاری گفت: زمانی که مردم جامعه‌ای از امید و سلامت روان برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، مشارکت، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص راهکار‌هایی برای ارتقای سلامت روان در سطح فردی، گفت: نسبت به خودتان با احترام و با مهربانی رفتار کنید و خودتان را مورد سرزنش قرار ندهید و برای فعالیت‌های مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و سعی کنید مهارت جدیدی را یاد بگیرید.

مختاری بیان کرد:سلامت جسمی با سلامت روانی، ارتباط نزدیکی دارد و مراقبت و توجه به جسم به بهبود سلامت روانی نیز کمک می‌کند لذا داشتن تغذیه‌ی مناسب، خواب کافی و تحرک از جمله کار‌هایی هستند که برای ارتقای سلامت جسمی بلید انجام داد.

استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه پیام‌نور بیرجند اظهار کرد: داشتن ارتباط سالم لازم بوده چرا که باید اطراف را با آدم‌هایی احاطه کرد که فرد را دوست داشته باشند و مورد حمایت قرار دهند و این افراد می‌توانند اعضای خانواده و یا دوستان باشند، در صورتی که فرد احساس کند که نیاز به ارتباطات جدید با افراد جدیدی دارد می‌تواند با حضور در محیط‌های مختلف نظیر کلاس، باشگاه، … با افراد جدید آشنا شده و ارتباطات جدیدی برقرار کند.


وی بیان کرد: افراد اهداف واقع‌بینانه برای خود تعیین کنند که در هر حوزه‌ای به چه اهدافی می‌خواهند برسند و مسیر رسیدن به هر یک از این اهداف را مورد ترسیم قرار داده و در انتخاب هدف و مسیر رسیدن به آن، توانمندی‌ها، امکانات و محدودیت‌های خود را در نظر داشته تا بتوانند اهداف واقع‌بینانه‌ای انتخاب کنند که شانس رسیدن به آن‌ها زیاد است.

مختاری گفت: استرس، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزه شده است و لازم است مهارت‌هایی برای مقابله‌ی بهتر با استرس را بیاموزیم لذا تکنیک‌های تنفسی، تصویر سازی ذهنی و آرام سازی بدن از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای کنترل و مهار استرس به کار برد.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند اظهار کرد: امید عاملی برانگیزاننده است و افراد را قادر می‌سازد مسیری را انتخاب کنند که به نتیجه‌ای مثبت می‌رسد و لذ امید نمادی از سلامت روحی و توانایی باور داشتن به احساس بهتر در آینده است.

وی در خصوص مولفه‌های موثر بر امید، تصریح‌کرد: نگاه مثبت به آینده، تلاش و پشتکار، حمایت اجتماعی ادراک شده.
ادراک واقع بینانه از تجربیات فردی و اجتماعی گذشته، موفقیت در جامعه‌ی کنونی، معناداری و هدفمندی در زندگی و. از مواردی است که در داشتن امید اثرگذار است.

مختاری بیان کرد: ناامیدی یک هیجان و احساسی که به شدت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بهزیستی و ثبات روانی اجتماعی فرد را به خطر می‌اندازد، رشد و تعالی فردی و اجتماعی او را متوقف کرده، خلق غالب او را پایین آورده و او را با خود انگاره‌های منفی و ادراک خود ناکارآمدی قرار می‌دهد.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند بیان کرد: ناامیدی مسیر حرکت فرد را تاریک، مبهم و او را با استیصال و درماندگی مواجه می‌سازد بنابراین رفتار فرد تحت الشعاع امید فاقد خود انگیختگی، انگیزه و رشد و پیشرفت شده و نسبت به آینده نیز دیدگاه منفی پیدا می‌کند.

وی افزود: احساسی ناتوانی فرد را ناتوان، درمانده، منزوی و با خلق پایین و عدم لذت از زندگی به اختلال افسردگی مبتلا می‌سازد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار