رئیس پلیس فتا خراسان‌جنوبی گفت: متاسفانه در‌این‌ میان مجرمان سایبری نیز گاهی اوقات با راه‌اندازی صفحه‌های فروشگاهی جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ 14 November 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، سرهنگ قدرت الوانی، رئیس پلیس فتا خراسان‌جنوبی امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: امروزه در فضای مجازی سایت‌ها، صفحه‌ها و کانال‌های فروشگاهی زیادی ایجاد شده است که بعضی از آن‌ها دارای مخاطبان زیادی نیز می‌باشند، اما متاسفانه در‌این میان مجرمان سایبری نیز گاهی اوقات با راه‌اندازی صفحه‌های فروشگاهی جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

وی افزود: بررسی پرونده‌های موجود در پلیس فتا در خصوص این‌گونه سایت‌ها و صفحه‌ها نشان می‌دهد دریافت بیعانه و یا وجه کامل کالا و عدم ارسال آن، فروش کالای جعلی یا سرقتی و همچنین هدایت کاربران به سمت لینک‌های فیشینگ از جمله ترفند‌هایی است که مجرمان سایبری از آن‌ها برای فریب و کلاهبرداری از کاربران استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: کاربران فضای مجازی برای جلوگیری از قربانی‌شدن در این فضا، ترجیحا از فروشگاه‌هایی خرید کنند که علاوه بر داشتن کانال یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی، دارای یک سایت معتبر و به طور حتم دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.

همچنین دارای آدرس و شماره‌تلفن ثابت مشخص و پاسخگو باشند و فقط به داشتن یک شناسه‌کاربری در شبکه‌های اجتماعی به نام فروشنده اکتفا نکرده و فریب نخورند.

این مقام سایبری ادامه داد: هنگام خرید از تجربه دوستان و آشنایان نزدیک در‌خصوص خرید‌های اینترنتی استفاده کرده و حتی‌الامکان پرداخت را در منزل و هنگام تحویل کالا انجام دهند.

سرهنگ الوانی اضافه کرد: کاربران هرگز از طریق لینک‌های ارائه‌شده در صفحه‌ها و کانال‌های فضای مجازی اقدام به پرداخت وجه نکرده و برای خرید‌های اینترنتی خود به هیچ عنوان از کارت‌های بانکی حقوقی و یا کارت‌هایی که مبالغ بالا در آن‌ها موجود می‌باشد، استفاده نکنند و در‌هنگام پرداخت، حتما درگاه پرداخت بانکی را بررسی کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی افزود: کاربران باید به این مهم توجه کنند که وقتی قیمت و شرایط ارائه‌شده یک کالا در فضای مجازی بیش‌از‌حد، عالی به‌نظر می‌رسد، احتمال دارد این موضوع دامی از طرف مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از کاربران باشد.

الوانی تصریح کرد: قیمت کالا در فضای مجازی نباید با قیمت آن در بازار اختلاف زیادی داشته باشدکه در غیر‌این صورت، افراد باید خیلی بیشتر احتیاط کرده و قبل از این‌که خرید خود را نهایی کنند، بهتر است قیمت کالای مورد‌نظر را در سایر سایت‌های اینترنتی معتبر جستجو کرده تا از قیمت واقعی آن اطمینان حاصل کنند.

این مقام انتظامی خاطر‌نشان کرد: تعداد مخاطبان بالا به‌هیچ عنوان نشان‌دهنده اعتبار صفحات مجازی نیست، چراکه این اعضا می‌توانند خریداری شده و حساب‌های کاربری نیز واقعی نباشند، از این‌رو در فروشگاه‌های معتبر علاوه‌بر تعداد بالای اعضا، تعداد پسند و مشاهده پست‌های آن‌ها با تعداد مخاطبان نیز تناسب دارد که این موضوع مهم باید توسط افراد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار