مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مورد توجه ما که سالیان گذشته کمتر به آن توجه شده، عقب ماندگی پروژه‌های عمرانی فرهنگی هنری در استان بوده که نگاه دولت سیزدهم به این حوزه مثبت است.
کد خبر: ۱۱۳۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰ 03 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی فرخنده روز جمعه در جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: از دی ماه سال ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۱ جلسه شورای فرهنگ عمومی استان نداشتیم که از سال گذشته با هدایت‌های نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و تدابیر استاندار فعال شد و یکی از مصوبات این بود که مجموعه دستگاه‌های فرهنگی استان نشست هم‌افزایی برگزار کنند و به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت.

وی بیان کرد: مصوب شد این جلسه هر ۲ ماه به صورت چرخشی در یکی از دستگا‌های فرهنگی استان به منظور بررسی رویداد‌های فرهنگی و هم‌افزایی برگزار می‌شود که یکی از نمونه‌های آن بزرگداشت هفته فرهنگی خراسان جنوبی است و امشب اختتامیه آن در فرهنگسرای شهر بیرجند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر گفت: سند تحول فرهنگی با تاکید بر ماموریت‌های چهارگانه در حوزه گفتمان‌سازی، توانمندسازی، توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر (سودمندسازی) تدوین شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشن‌های دختران انقلاب، جشن ازدواج آسان، توجه به تقویت جشن‌های بومی با استفاده از ظرفیت هنرمندان استان عنوان کرد: برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان و شهرستان‌ها و شهر‌هایی که نهاد امامت جمعه در آن‌ها فعال است از سیاست‌های کاری ما بوده است.

فرخنده برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، هفته فرهنگی، تهیه و تدوین طرح جامع جهاد تبیین، نشست‌های تبیین، دوره توانمندسازی تبیین‌گران استان، نشست جهاد تبیین ویژه دهه هشتادی‌ها، برپایی موزه عبرت خراسان جنوبی، میزبانی از نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین را بخشی از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد.

وی گفت: مباحث مرتبط با بزرگداشت مفاخر، جهاد تبیین، اسراف و تجمل‌گرایی، تبلیغات محیطی و شهری در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان قرار گرفته و خروجی‌های خوبی به دنبال داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: در حوزه توانمندسازی نیازمند برگزاری دوره‌های آموزش مرتبط با فرهنگ بوده‌ایم و رویداد‌های خوبی در حوزه شعر، هنری و قرآنی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه برپایی موکب ماه، یادواره شهدای رسانه و طرح جامع آموزش قرآن انجام شد گفت: دوره قرآنی طرح بشری در خراسان جنوبی با حضور هزار و ۲۰۰ نفر برگزار شد و آموزش‌های هنر رایگان در مناطق مرزی رقم خورد که زیرکوه به عنوان شهرستان برتر در سطح کشور انتخاب شد.

فرخنده به برگزاری جشنواره هنر‌های تجسمی و جشنواره نماز اول وقت اشاره کرد و گفت: استفاده از گروه‌های اندیشه‌ورز در برنامه‌ریزی‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در بخش‌های مختلف مدنظر قرار دادیم و هشت بخش تخصصی را برنامه‌ریزی کردیم که به اقتضای نیاز در طول سال از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه سودمندسازی سند تحول فرهنگی استان نیز به برپایی نمایشگاه، جذب اعتبارات تبصره ۱۸ و تسهیلات قرض الحسنه توجه شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در این برهه از زمان که درگیر یک جنگ نرم بسیار پیچیده و ترکیبی هستیم و یکی از نقاطی که می‌تواند به عنوان سرباز خانه وارد جنگ شود، حوزه‌های علمیه هستند

حجت الاسلام علی رستیمان افزود: حوزه‌های علمیه صاحب نیروی علمی و توانمند و دارای ظرفیت انقلابی هستند امادر حوزه‌ها به علم روز رسانه و ابراز آن کمتر مجهز شده ایم لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه متولی می‌تواند با آموزش‌های مسائل رسانه و تامین زیرساخت‌های سخت افزاری مورد نیاز در حوزه‌های علمیه کمک کننده باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی هم در این نشست ضمن قدردانی از شخصیت‌های فرهنگی و پای کار دولت، گفت: مقام معظم رهبری از دولت سیزدهم خواستار بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند چراکه بخش مهم آن توجه به ساختار فرهنگی کشور است.

حجت الاسلام شاهبیکی با اشاره به ظرفیت مرز در خراسان جنوبی، افزود: از کشور افغانستان جمعیت زیادی هم به استان وارد می‌شوند برای این مهم باید برنامه فرهنگی داشته باشیم چراکه فرصتی برای صدور انقلاب است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اینکه خراسان جوبی استانی ولایتمدار و انقلابی است گفت: بعد از فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری در قشر‌های مختلف بجث تبیین گری دنبال می‌شود و علاوه بر آن یک طرح اصلی در حوزه دانش آموزی با عنوان رواق در دستور کار داریم.

مجتبی حسین پور ادامه داد: این کار ابتکاری است و برای حدود ۸۰۰ دانش آموز فعالیت‌های تبیینی خواهیم داشت که زیر نظر نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی مدیریت می‌شود و قرار است در شهرستان‌ها نیز اجرا بگیرد.

وی بیان کرد:این طرح در قالب قرارگاه شهید آوینی ارسال کردیم، اما هنوز به جایی نرسیده است و نیاز به تامین اعتبار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه برای بازدید و افتتاح چند طرح همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد، بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی استان که از دهم آبان در فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد، حضور در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی، بازدید از موزه شهید رئوفی فرد و دیدار با خانواده این شهید گرانقدر از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز سفرش به خراسان جنوبی است.

دیدار با نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افتتاح خانه فرهنگ بیرجند با ۲ هزار متر مربع زیربنا، بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان استان و حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان از برنامه‌های اسماعیلی در دومین روز سفر به این استان اعلام شده است.
منبع/ایرنا

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار