مسوول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان از شروع چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کله کوب آیسک این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 10 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس، تقی عیدی، مسوول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کله کوب آیسک، این شهرستان با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور به سرپرستی دکتر محمد حسین عزیزی خرانقی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی، آغاز شد.

وی افزود: محوطه کله کوب یکی از معدود محوطه‌های پیش از تاریخ خراسان جنوبی است که دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی (هزاره پنجم پیش از میلاد) تا دوره مفرغ (هزاره دوم پیش از میلاد) است.

وی ادامه داد: کاوش‌های این محوطه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و نتایج باستان شناختی بسیار مهمی در خصوص توالی فرهنگ‌های پیش ازتاریخی در شرق ایران به همراه داشته است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان با اشاره به اینکه شاید مهم‌ترین دستاورد این مطالعات، شناسایی مواد فرهنگی متعلق به دوره آغاز شهرنشینی (فرهنگ‌های هزاره چهارم پیش از میلاد) یا فرهنگ آغاز ایلامی (افق فرهنگی شوش‌ها) است، گفت: شناسایی سفال‌های شاخص این دوره شامل سفال لبه واریخته، سینی بانشی، سفال‌های دسته دماغی و لوله اوروکی، همگی شواهدی متقن از حضور فرهنگی است که تا قبل از آثار آن تا فلات مرکزی ایران و کرمان، شناسایی شده بود.

عیدی افزود: شناسایی آثار این فرهنگ در شرق ایران نشان دهنده گستره عظیم آن در فلات ایران در هزاره چهارم پیش از میلاد است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان در ادامه بیان کرد: تاکنون با وجود شناسایی مواد فرهنگی متنوع و متعدد از فرهنگ آغاز ایلامی در کله کوب، هنوز لایه فرهنگی برجایی از این دوره شناسایی نشده است.

به گفته عیدی، این مواد فرهنگیدر بافتی ثانویه به دست آمده و نتایج تاریخ‌گذاری مطلق صورت گرفته از نمونه‌های ذغال با همکاری دانشگاه توکیو نیز، هنوز تاریخ مطلقی از این دوره، ارائه نکرده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان تصریح کرد: هدف اصلی کاوش در فصل چهارم، تلاش برای شناسایی لایه‌های برجای آغاز شهرنشینی در محوطه کله کوب است که با ایجاد گمانه‌هایی در بخش‌های مختلف محوطه، تلاش خواهد شد، توالی دقیق‌تری از فرهنگ‌های پیش ازتاریخ این محوطه، ارائه شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار