مسوول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از آغاز مرمت بخشی از قلعه تاریخی فورگ در این روستای هدف گردشگری شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ 03 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس، امیر‌اسماعیل شهسواری، مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: با تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات ابلاغی ١۴٠١، اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده این فصل مرمت، شامل آواربرداری و انتقال نخاله‌ها، برچیدن بخش‌های فرسوده سنگی روی دیوار یا جرز‌ها، دیوارچینی با سنگ لاشه، کاه گل بام شاه‌نشین، بند کشی و... است.

وی اظهار داشت: این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده قلعه، شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.

وی افزود: فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است که بخش اول در سمت شرق، شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انبار بوده و بخش دوم که در فاصله ۵٠ متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص داشته و سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را داراست، در دو طبقه احداث شده که محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده و مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های قلعه بوده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان ادامه داد: قلعه تاریخی فورگ یکی از بنا‌های شاخص و منحصر‌به‌فرد در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در ١٠ کیلومتری مسیر اسدیه – سربیشه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده و هرساله میزبان صد‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

شهسواری خاطر‌نشان کرد: قلعه تاریخی روستای هدف فورگ، مربوط به دور افشاریه و در تاریخ ٢٨/١٢/١٣٧٩ و با شماره ٣۴۵٠ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار