در آستانه انتخابات ریاست جمهوری؛
کشته شدن یک سیاه‌پوست دیگر در واشنگتن، آتش اعتراضات در پایتخت آمریکا و برخی شهرهای دیگر این کشور را شعله‌ور کرده است.
کد خبر: ۸۹۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 04 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از ‌ای بی سی نیوز، انتشار تصاویر قتل یک سیاه‌پوست دیگر در آمریکا سبب شد آتش اعتراضات در این شهر و برخی نقاط دیگر این کشور بار دیگر شعله ور شود.

پلیس «واشنگتن دی سی» پنجشنبه تصاویری از دوربین مخصوص لباس پلیس را در خصوص تیراندازی مرگبار به یک جوان سیاه‌پوست در جنوب شرقی پایتخت منتشر کرد که همین امر سبب شد موجی از اعتراضات در این شهر شکل بگیرد.

جرقه ادامه اعتراضات در پی کشته شدن یک سیاه‌پوست دیگر در واشنگتن زده شد

در پی کشته شدن «دیون کی» (Deon Kay)  هجده ساله، اعتراضات در خارج از مرکز پلیس و خانه «موریل باوزر» شهردار واشنگتن شکل گرفت.

بر اساس این گزارش، ده‌ها نفر از معترضان شبانه در خارج از مرکز پلیس با نیرو‌های پلیس درگیر شدند.

انتشار تصاویر کشته شدن این سیاه‌پوست، کمتر از ۲۴ ساعت از مرگ او صورت پذیرفت. او به دست یک افسر گشتی پلیس منطقه هفتم در جنوب شرقی واشنگتن دی سی به قتل رسید.

موریل باوزر، شهردار واشنگتن روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: جامعه ما آسیب دیده و ما می‌دانیم آن‌ها پاسخ می‌خواهند. ما در حال جمع آوری تمامی حقایق در اداره پلیس هستیم. تحقیقات کاملی در این زمینه شکل خواهد گرفت.

در تصاویر منتشر شده یک افسر پلیس دیده می‌شود که از خودروی خود خارج و در میان خودرو‌های پارک شده می‌دود و فریاد می‌زند: «تکان نخور». سپس صدای تیراندازی شنیده و یک مرد دیده می‌شود که به روی زمین افتاده است.

پلیس مدعی است که «دیون کی» تظاهر به داشتن سلاح گرم کرده است.

اما ادعا‌های پلیس، معترضان را قانع نکرد و آن‌ها بار دیگر روز پنجشنبه به منظور پاسخگویی برای این تیراندازی به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات در پایتخت آمریکا در میان موج اعتراضات گسترده در آمریکا برای محکوم کردن خشونت نژادپرستانه علیه سیاه‌پوستان شکل می‌گیرد.

معترضان در این تظاهرات شعارهایی مانند «اسمش را بگو، دیون کی» و نیز «نه عدالت، نه خواب» سر دادند. طبق اعلام شبکه «ان بی سی ۴» معترضان آمریکایی همچنین به سوی خانه «موریل باوزر» شهردار واشنگتن حرکت و خواهان برکناری فرمانده پلیس واشنگتن شدند.

پیتر نیوشام، رئیس پلیس واشنگتن روز پنجشنبه مدعی شد زمانی که پلیس با یونیفورم مخصوص در حال تحقیقات در خصوص گزارش‌ها پیرامون یک مرد مسلح در منطقه بود، دیون کی، سیاه‌پوست ۱۸ ساله آمریکایی یکی از دو نفری بود که پا به فرار گذاشت.

پلیس اعلام کرد فرد دیگر از دست پلیس فرار کرد و این جوان سیاه‌پوست که به او تیراندازی شده بود، به بیمارستان منتقل و در آنجا اعلام شد که او درگذشته است.

تظاهرات در نیویورک علیه نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا

در همین حال، صد‌ها نفر در میدان تایمز نیویورک در اعتراض به قتل دنیل پرود و دیون کِی و همچنین وجود نژادی پرستی نظام‌مند در آمریکا تظاهرات کردند.

دنیل پرود که از مشکلات روانی رنج می‌بُرد، بعد از آن جانش را از دست داد که ماموران روی سرش یک سربند پارچه‌ای موسوم به "تف گیر" کشیدند.

لاولی وارن، شهردار شهر روچستر نیویورک گفت که مرگ پرود محصول نژادپرستی نظام‌مند است. او که ۴۱ سال داشت دو ماه پیش از جورج فلوید جان باخت، اما مرگ او به تازگی گزارش شده است. پزشکی قانونی بخش مونرو در گزارشی نتیجه گیری کرد که پرود کشته شده و مرگ او در اثر "خفگی ناشی از مهار فیزیکی" بوده است.

استفاده پلیس آمریکا از گلوله پلاستیکی علیه معترضان

یو اس‌‌ای تو دی گزارش داد، پلیس آمریکا علیه معترضان از گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک اسفنجی و گاز اشک آور استفاده می‌کند. این گلوله‌ها با سرعت ۳۲۵ فوت بر ثانیه حرکت می‌کنند و می‌توانند جراحت‌های بسیار جدی ایجاد کنند.

پلیس از استفاده از این سلاح‌ها منع شده است مگر این که مردم و معترضان دست به خشونت بزنند و رفتار تهدیدآمیزی نشان دهند. کارشناسان هم معتقدند پلیس نباید از این سلاح‌ها برای شلیک به سر یا از فاصله نزدیک به افراد استفاده کند.

یکی از معترضان در گفت‌وگو با یو اس‌ای تو دی گفت: ما در حال راه رفتن در حاشیه رودخانه بودیم و با هشدار پلیس شروع به کنار رفتن کردیم، اما آن‌ها به ما شلیک کردند.
تصاویر ویدئویی هم نشان می‌دهد که پلیس از این سلاح‌ها علیه اعتراضات مسالمت آمیز، رهگذران، پزشکان و خبرنگاران استفاده کرده است.

تحقیقات درباره استفاده پلیس از این سلاح‌ها آغاز شده است و قضات در شهر‌های دنور، دالاس و سیاتل استفاده از این سلاح‌ها را از سوی پلیس تعلیق کرده اند.

۱۰۰ روز اعتراض علیه خشونت پلیس در پورتلند

در روز‌های آینده شهر پورتلند در ایالت اورگن وارد صدمین روز اعتراضاتی می‌شود که علیه وحشیگری پلیس و نژادپرستی به راه افتاده و جامعه به شدت ۲ قطبی آمریکا را که برای یک انتخابات پرمخاطره آماده می‌شود، در کانون توجه‌ها قرار داده است.

اعتراضات شبانه که با مرگ جورج فلوید به دست پلیس در مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا در ماه مه آغاز شد، پس از آن که دولت ترامپ، رئیس جمهور این کشور، نیرو‌های فدرال را به پورتلند اعزام کرد، شدت گرفت.

مرگ فلوید اعتراضات مشابهی را در سراسر کشور در پی داشت، اما این اعتراضات در پورتلند شکل گرفته است، شهری با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت که بیش از ۷۰ درصد آن سفیدپوست هستند و فعالان هر شب در خیابان‌ها خواستار برقراری عدالت اجتماعی و پاسخگویی پلیس هستند.

یکی از معترضان به فرانس پرس گفته است: "اگر ما بخواهیم تغییری در این سیستم ایجاد شود، باید نژادپرستی سیستماتیک را رد کنیم و تا زمان انتخابات در خیابان‌ها این خواسته خود را بگوییم. "

او دونالد ترامپ را به دامن زدن به تنش‌های نژادی متهم کرده و گفت "کشور هرگز تا این اندازه دچار تفرقه نشده بود. "

بالا گرفتن مجدد اعتراضات در شهر‌های مختلف آمریکا در حالی صورت گرفته که تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور تنها ۶۱ روز باقی مانده است. چهار سال قبل و در بحبوحه کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۲۰۱۶ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان یکی از نامزد‌های جمهوری‌خواهان مدعی شده بود مناطقی که سیاه‌پوستان در آن زندگی می‌کنند بسیار کثیف بوده و شرایط زندگی آن‌ها تنها در دوره حکومت او بهبود می‌یابد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار