جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اروپا به صراحت تاکید کرد که آمریکا حق استفاده از مکانیسم «اسنپ بک» را ندارد
کد خبر: ۸۸۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹ 17 August 2020
اگر فکر می کنید آمریکایی های قلدر با شکست مفتضحانه در شورای امنیت پا پس کشیده اند و دیگر به دنبال تخریب برجام نیستند، اشتباه کرده اید. آمریکایی ها همچنان به دنبال هر راه غیر قانونی هستند تا بتوانند برجام را تخریب و فشار را بر ایران بیشتر کنند و حالا رسیده اند به «اسنپ بک» یا همان «مکانیسم ماشه». هرچند اتحادیه اروپا نیز رسما اعلام کرده که «آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند». از آمریکا اصرار و از جامعه جهانی انکار که نمی تواند از سیستم حقوقی که خودش رسما دو سال قبل از آن خارج شده استفاده کند.
 
اما گویا مرغ آمریکایی ها در زورگویی یک پا دارد. با وجود همه مخالفت های جامعه جهانی و حتی دوستان آمریکا با استدلال آن ها در استفاده از مکانیسم ماشه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یک شنبه در باشگاه گلف خود در شهر «بدمینستر» اعلام کرد که این کشور هفته آینده برای فعال کردن سازوکار احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند.
ترامپ گفت: «ما می‌دانستیم که نتیجه رأی‌گیری چه می‌شود ولی بازگشت تحریم‌ها را امتحان می‌کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید». البته آمریکا در این کارزار خیلی هم تنها نیست و مثل همیشه رژیم جعلی صهیونیستی هم ساز هماهنگی با ترامپ کوک کرده است.
 
ظریف: با تکرار بلند یک حرف، آمریکا نمی تواند اسنپ بک کند
روز گذشته صریح ترین موضع را محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گرفت و بار دیگر تاکید کرد: اسنپ بک (مکانیسم ماشه) آمریکا آن چنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و آمریکایی‌ها این را می‌دانند. خیال نکنید اگر حرفی را بلند زدند و تکرار کردند، حق دارند. آمریکا می‌داند که نمی‌تواند اسنپ بک کند. هشتم می ۲۰۱۸ (اردیبهشت 97) آقای بولتون در اوج سرخوشی از این که برجام را نابود کرده و ظرف سه ماه ایران را هم نابود می‌کند، در مصاحبه مطبوعاتی‌اش در کاخ سفید گفت که ما دیگر عضو برجام نیستیم تا از اسنپ بک استفاده کنیم. هنوز صورت جلسه این سخنان روی سایت کاخ سفید است مگر این که من بگویم، بروند آن جمله را بردارند!»
موضع صریح اروپا، انگلیس، چین و روسیه
کار زیر سوال رفتن استدلال آمریکایی ها از این هم بالاتر رفته و سخنگوی «جوزپ بورل»‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته  تاکید کرد ه که «با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد. آمریکا به طور یک جانبه در ماه می ۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده و هیچ مشارکتی در ساختارها و فعالیت آن نداشته است. به همین دلیل نمی‌توان آمریکا را عضوی از برجام دانست». حتی دیپلمات های قدیمی آمریکایی هم این واقعیت را می دانند و گوشزد می کنند. «آنتونی بلینکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی نیز در یک پیام توئیتری نوشت: «کاخ سفید در [زمان] خروج از این توافق نامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام» قرار داد.» نماینده انگلیس نیز در بیانیه‌ای بعد از رای گیری درباره قطعنامه مزبور بیان کرد: «ما با تلاش برای بازگشت خودکار تحریم‌ها (از طریق مکانیسم ماشه) که با تلاش‌های فعلی‌مان برای حفظ برجام ناسازگار است، مخالف هستیم.» البته انگلیس، آلمان و فرانسه تاکنون مواضع سینوسی درباره برجام زیاد داشته اند و زمان مشخص خواهد کرد که تروئیکا درباره تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه چه خواهد کرد. 
نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم در توئیتی نوشت: «...آمریکا با توجه به خروج عامدانه‌اش از این توافق در سال ۲۰۱۸ که هیچ گاه هم آن را  پنهان نکرد، حق خود را برای استفاده از این ابزار از دست داد.» چین هم در بیانیه خود اعلام کرد که «آمریکا که دیگر جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام نیست و از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه برخوردار نیست و اگر آمریکا بر این اصرار بورزد، تلاشش محکوم به شکست است.»
سرانجام حقوقی این چالش چه می شود؟
از سوی دیگر، رویترز در این زمینه بیان کرد که دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند که فرایند موسوم به «اسنپ بک» در شورای امنیت با توجه به این که دیگر طرف‌های توافق ایران با این اقدام مخالفت کرده‌اند، گیج‌کننده و دشوار خواهد بود؛ اما این مسئله می‌تواند در نهایت به مرگ توافق هسته‌ای منجر شود، زیرا ایران انگیزه اصلی برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود را از دست خواهد داد. پیشتر نیز دکتر رضا نصری حقوق دان بین الملل گفته بود که آمریکا احتمالا به دنبال یک ترفند سه مرحله ای پیچیده در شورای امنیت است. در این میان یک تحلیل گر حقوق بین الملل نیز به بی بی سی گفت ، با توجه به این که تاکنون سابقه چنین اتفاقی وجود ندارد، احتمالا این مسئله به یک چالش تبدیل و در نهایت به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ارجاع خواهد شد.
 
 
 
واکنش سرد ترامپ به دعوت پوتین 
نبرد دیپلماتیک ایران و آمریکا درباره برجام و تحریم ها به تازگی یک بعد دیگر هم پیدا کرده که شامل پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تشکیل نشست مجازی اعضای دایم شورای امنیت به همراه تهران و برلین می شود. دعوتی که با وجود سکوت ایران، در همین دو روز علاوه بر روسیه و فرانسه یک حامی دیگر به نام چین هم پیدا کرده است. با این حال به گزارش بی بی سی، دونالد ترامپ دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای برگزاری یک نشست در سطح سران کشورهای آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان با ایران را رد کرد و گفت: «احتمالا در آن شرکت نمی‌کنم». 
 
منبع:خراسان

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار