رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۷۰ درصد زباله‌های شهر تهران مواد آلی است یعنی قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد.
کد خبر: ۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰ 01 March 2015
به گزارش تسنیم، محمد حقانی در نشست خبری خود با خبرنگاران که در ساختمان اصلی شورای شهر برگزار شد، تخریب محیط زیست به موازات توسعه آن را ‌فاجعه‌آمیز و غیر قابل جبران دانست و اظهار داشت: متأسفانه در کشور با شرایطی روبرو هستیم که استانداردها را گذرانده‌ایم و محیط زیست از بین رفته است.

وی با بیان اینکه شهر باید روح نواز باشد و مردم احساس کنند در خانه بزرگی زدگی می‌کنند که همه استانداردهای لازم را داراست، افزود: بنده با توجه همین نگاه بود که موضوع بوستان مادر را مطرح کردم چرا که نگران این عرصه بودم و تأکید داشتم اگر بزرگراه‌های مختلفی چون صدر و مدرس احداث شده، در کنار آن ایجاد بوستانی به نام مادر نیز تعریف شده و همه این‌ها کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهارات خود گفت: حساس سازی افکار عمومی نسبت به حفظ باغات با همکاری رسانه‌ها و فراخوان عمومی کمیته محیط زیست شورای شهر، طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی تملک باغات کن به عنوان آخرین گستره باغات شهر تهران و تبدیل آن به پهنه جی از جمله اقدامات این کمیته طی یک سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه باغات دیگری مانند باغات طرشت که آخرین نفس‌های خود را می‌کشد نیاز به توجه ویژه دارد، اظهار داشت: ورود جدی کمیته محیط زیست به حوزه مدیریت پسماند با رویکرد تفکیک زباله از مبدأ از دیگر اقدامات این کمیته طی یک سال گذشته بوده است. قانون مربوط به تفکیک زباله از مبدأ درسال 83 مصوب و قرار شد تا پایان سال 90 این اقدام عملیاتی شود.

حقانی افزود: در مسئله مدیریت پسماند تفکیک زباله یک اصل و حتی در ضوابط و مقررات این تأکید وجود دارد که شهرداری ازسال 90 به بعد برای پسماند و تفکیک زباله، هزینه‌ای ندارد اما به طور کلی اجرای قوانین به عزم مدیریتی راسخ نیاز دارد  و اجرای آن از خود قانون مهمتر است اما شاهد هستیم که بهترین قوانین در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد اما برخی از انها عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اقدامات لازم برای تفکیک زباله از مبدأ را به صورت پایلوت در برخی مناطق آغاز کرده وطرح‌هایی در این زمینه تهیه کرده است، گفت: بنده سخنگوی شهرداری نیستم، نماینده مردم هستم ولی می‌دانم که در این راستا اقداماتی صورت گرفته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: متولی زباله‌های بیمارستانی وزارت بهداشت وسازمان محیط زیست است که بنده در جایی این پیشنهاد را مطرح کردم که حاضریم پسماندهای بیمارستان ها را از آنها خریداری کنیم اما به شرط اینکه سازمان محیط زیست تأیید کند که کدام یک از این زباله‌ها بی‌خطر بوده‌اند.

وی افزود: متولی زباله‌های کشاورزی و صنعتی شهرداری‌ها نیستند و این موضوع در قانون مورد اشاره قرار گرفته است اما در این بین سازمان صدا و سیما نیز وظایفی دارد و باید براساس آن نسبت به آگاه سازی عمومی اقدام کند. اگر می‌گویم شهرداری در این حوزه تعلل داشته تنها در بخش‌هایی بوده  که به آن مربوط بوده است.

حقانی با اشاره به اینکه 70 درصد زباله‌های شهر تهران مواد آلی است یعنی قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد، گفت: مواد آلی باید از زباله‌ها تفکیک شود و اشکال عمده‌ای که وجود دارد این است که تفکیک زباله از مبدأ صورت نمی‌گیرد و مجبوریم راهی طولانی طی کنیم تا این تصمیم در مقطع صورت گیرد. این درحالی است که در قانون مربوط به پسماند شرایط کاهش زباله برعهده شهرداری نیست و سایر ارگان‌ها در این زمینه نقش دارند. بنابراین در این حوزه سایر نهادها نیز به جز شهرداری وظایفی برعهده دارند که باید به آن عمل کنند.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه تاکنون 17 هزار صنف در قابل ساماندهی صنوف از تهران خارج شده‌اند گفت: صنوف شامل سه دسته سفید، زرد و قرمز هستند، صنوف سفید شامل صنوفی هستند که فرآیندشان به گونه‌ای است که مشکلی ایجاد نمی‌کنند، صنوف زرد باید رفع مشکل کنند و با استفاده از دستگاه‌های جدید و تجهیزات می‌توانند در شهر باقی بمانند اما صنوف قرمز به دلیل آلاینده بودن باید از چرخه شهر خارج شوند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه عنوان کرد: منابع طبیعی شهر ظرفیتی دارند و اکنون از آن فاصله بگیریم شهر دیگر قابل سکونت نخواهد بود. این درحالی است که ما در شرایطی هستیم که چوب عدم مدیریت در گذشته را باید بخوریم.

وی با بیان اینکه طبیعت با ما قهر کرده و با کاهش بارش باران مواجه شده‌ایم گفت: هرسال در تهران 60 سانت از سطح آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود این درحالی است که از 5 سد بزرگی که آب به تهران را تأمین می‌کردند، 2 سد از حیز انتفاع خارج شده اند و با کمک 400 الی 500 چاه آب مورد نیاز تهران تأمین می‌شود اما اگر بیش از این بارگذاری کنیم ستون فقرات شهر شکسته می‌شود.

حقانی با اشاره به اینکه 5 هزار هکتار از باغات طی 20 ساله گذشته از بین رفته‌است، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران و مردم نسبت به صیانت از فضای سبز حساس شده‌اند مطمئن باشید که هرجا اطلاع داده شود که پهنه جی و باغات در معرض خطر هستند به عنوان نماینده مردم به وظیفه خود عمل می‌کنیم اما اگر قرار باشد روند قبلی ادامه یابد شهر غیرقابل زندگی ترسیم می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه موضع گیری‌های شما در موضوعات زیست محیطی از نگاه برخی‌ها رنگ و بوی سیاسی دارد، گفت: بنده و سایر اعضای شورای شهر دغدغه شهر و مردم را داریم. من تاکنون سوال و بحث سیاسی مطرح نکرده‌ام و هرچه بوده در قالب مسائل کارشناسی مطرح شده است. وقتی در صحن شورا می‌گویم از باغات جنوب بزرگراه همت روز به روز کم می‌شود و تأکید می‌کنم این امر علی‌رغم مقاومت شهرداری این منطقه صورت گرفته نشان می‌دهد که به دنبال بیان واقعیت‌ها هستم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: بنده از شهرداری تقدیر کرده‌ام و در عین حال گفته‌ام از باغات کن 47 هکتار کم شده است. مردم به ما رأی داده‌اند که کنار شهردار منتخب شورای شهر باشیم.

به گفته وی 71 هزار هکتار زمین تبدیل به محلی برای ساخت و ساز شده اما به دنبال سوال از شهردار نرفتم و به شهرداری تذکر دادم.

حقانی با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته بیشترین مشکل از نگاه مردم آلودگی هوا بوده است، گفت: الودگی هوا دو بخش دارد؛ یک بخش آن مربوط به منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها است و بخش دیگر مربوط به صنایع، صنوف، سیستم سرمایش و گرمایش خانه‌ها و ... به عنوان منابع ثابت است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا حفظ باغات است و برای حفظ آن هیچ راهکاری جز تملک و عمومی کردن آنها نداریم، افزود: براساس مصوبه شورای شهر تنها 30 درصد سطح اشغال در برج باغ‌ها امکان پذیر است اما در مواقعی این میزان به 50 درصد می‌رسد و باقی باغ نیز با تجهیز کارگاه و اقدامات عمرانی از بین می‌رود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اشکال اصلی در طرح جامع و تفصیلی درباره باغات است که کاملا سندی ضد محیط زیستی است. به جای اینکه باغات را در پهنه جی قرار دهند در پهنه‌های دیگر قرار داده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال جیره بندی آب در تهران گفت: در تهران سه برابر شهرهای آسیایی و اروپایی آب مصرف می‌کنیم و در واقع الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنیم که در این زمینه نیز دچار اصراف هستیم اما وقتی آب وجود ندارد دولت راهی جز جیره بندی آب نخواهد داشت.

حقانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه برای ایجاد انضباط شهری چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: یکی از مواردی که به ایجاد انضباط شهری کمک می‌کند جلوگیری از ریخت و پاش‌ها است. طی 4 سال آینده 18 هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از طریق تغییر کاربری‌ها حاصل می‌شود و نباید این بودجه را صرف هزینه‌های غیرضروری کرد.

وی افزود: نباید بودجه‌هایی تصویب شود که از ظرفیت‌های زیست محیطی بکاهد. 7 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد شهرداری پایدار است و باید بودجه ریزی را براساس این بخش از درآمد پیش بینی کرد اما متأسفانه هنوز پاشنه درآمدهای ناپایدار به همان وضع می‌چرخد. ما مدیر هزینه شده‌ایم درحالی که باید مدیر تولید و درآمد باشیم. البته باید بگویم که سرمایه‌ها و منابع طبیعی میل نه اما حیف شده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره طرح برچیده‌شدن محدوده زوج و فرد گفت: به عقیده بنده وجود طرح زوج و فرد مغایر با حقوق شهروندی است؛ ما در شهر پل و بزرگراه می‌سازیم و مردم نیز خودروهای خود را بیرون می‌آورند.

وی عنوان کرد: حدود سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در شهر داریم که آلایندگی آنها 8 برابر خودروی معمولی است همچنین هنوز 7 هزار خودروی پیکان در شهر تردد می‌کنند که آلایندگی آنها 30 برابر دیگر خودروها است. بنابراین طرح جامع ترافیک باید به سمت عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی برود.

حقانی با طرح این پرسش که آیا مطمئن هستید که معاینه فنی خودروها به درستی انجام می‌شود گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که برگه معاینه فنی خودرو خرید و فروش می‌شود و یک فرد می‌تواند با پرداخت پول در خانه بنشیند و برگه معاینه فنی را در خانه‌اش تحویل بگیرد. بنابراین بنده به عنوان نماینده مردم باید موافق حذف طرح زوج و فرد باشم اما باید این اطمینان وجود داشته باشد که صلاحیت خودروهایی که قرار است در این محدوده تردد داشته باشند به درستی صورت گیرد و در عین حال به سمت توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو حرکت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا تاکنون نسبت به تذکراتی که شهرداری پاسخ نداده یا پاسخ قانع کننده‌ای نداشته طرح سوال از شهردار مطرح نشده است، گفت: برای طرح سوال نیاز به یک سوم آرای اعضای شورا و برای استیضاح نیاز به 21 عضور وجود دارد اما در حال حاضر این اجماع در شورای شهر وجود ندارد. وقتی برای یک امر اجماع صورت گیرد می‌توان شهردار را برکنار کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار