کد خبر: ۸۷۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷ 04 July 2020

 

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: ایران در کنار رکود اقتصادی که کل دنیا با آن درگیر است معضل دیگری به نام تحریم را نیز تجربه می‌کند، لذا طبیعی است که ما نتوانیم مانند کشوری که در شرایط عادی قرار دارد اقدام به فروش نفت کنیم ولی راه هایی وجود دارد که ایران در این شرایط نیز می تواند صادرات نفت داشته باشد.
جایگاه ایران در بازار جهانی نفت کجاست؟
محمد خطیبی با بیان اینکه همانطور که توانستیم پنج کشتی با محموله بنزین را با اقتدار وارد ونزوئلا کنیم قطعا می توانیم در این راستا گام های بیشتری برداریم، اظهار کرد: مدل فعلی یک مدل موفق بوده چراکه پشتوانه آن نظام است، اکنون به مرحله ای رسیده‌ایم که نظام ما دارای اقتدار است و همه این اقتدار را پذیرفته‌اند و قبول دارند که چنانچه لطمه ای به منافع ما وارد کنند ایران نیز در منطقه جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر این اقتدار در اقتصاد خود را نشان دهد و از تجارت، صادرات نفتی و غیر نفتی حمایت شود و به نوعی این اقتدار وارد تجارت بین الملل شود، می‌تواند بسیاری از غیر ممکن ها را ممکن کند.

این یک کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: علی رغم صحبت هایی که در مورد کشتی حامل نفت به ونزوئلا گفته ‌شد، شاهد بویم که با تکیه بر اقتدار نظام توانستیم پنج کشتی را صادر کنیم، بنابر این می‌توان گفت مساله اقتدار نظام و کاربردی کردن آن در بحث تجارت بین المللل و اقتصاد می‌تواند بسیاری از گره ها را باز کند.

به گفته خطیبی نزدیکی اقتدار نظام، اقتصاد و تجارت بین الملل پدیده موفقی است که ما در صادرات به ونزوئلا شاهد آن بودیم و این مساله می تواند تکرار شود.

صادرات نفت ایران به چین کاهش یافت؟
وی همچنین با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص کاهش صادرات نفت ایران به چین، اظهار کرد: آمار رسمی می‌بایست توسط مقامات رسمی اعلام شود و باتوجه به شرایط تحریم در حال حاضر مقامات رسمی آماری را اعلام نمی‌کنند و آماری که اکنون اعلام می‌شود نمی‌توان گفت که به طور دقیق درست است.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه معمولا مقامات رسمی باید در مورد آمار دقیق تولید و صادرات اظهار نظر کنند، تصریح کرد: در حال حاضر بازار نفت با یک معضل بزرگ به نام رکود مواجه است، اقتصاد جهانی در رکود قرار دارد و آنطور که گفته می شود رشد اقتصاد جهانی منهای پنج درصد شده است.

خطیبی افزود: رشد منفی اقتصاد جهانی روی تقاضای جهانی نفت نیز تاثیر گذاشته، از سوی دیگر موضوع کرونا نیز مشکل ساز شده است، علی رغم اینکه شاهد بهبود نسبی شرایط در جهان بودیم اکنون زمزمه های موج دوم شیوع این ویروس به گوش می‌رسد.

وی با بیان اینکه این مساله موجب می شود که مجددا محدودیت های سختگیرانه در کشورهای مختلف اعلام شود، گفت: این مسائل نشان می دهد که بازار نفت به لحاظ تقاضا مشکل دارد و مدیریت عرضه باید با قوت ادامه پیدا نکند و نباید اینگونه باشد که تولید کنندگان با دیدن قیمت های فعلی بخواهد شرایط سابق تولید را پیش بگیرند.

وضعیت بازار نفت بستگی به کیفیت ادامه مدیریت عرضه دارد
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر لزوم رعایت مدیریت عرضه به ویژه از سوی تولیدکنندگان بزرگ، تصریح کرد: اگر چنانچه مدیریت عرضه ضعیف شود با وضعیت فعلی تقاضا دوباره روند نزولی قیمت ها آغاز می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل من معتقدم که می‌بایست تا آخر سال مدیریت عرضه و کاهش تولید ادامه پیدا کند.

خطیبی افزود: به اعتقاد من اگر خللی در تعهد کاهش تولید کشورها ایجاد شود قیمت ها نیز سقوط خواهد کرد و اکنون همه چیز در بازار نفت بستگی به کیفیت ادامه مدیریت عرضه دارد، اوپک پلاس به درستی کاهش تولید را یک ماه دیگر تمدید کرد اما از آنطرف تولیدکنندگانی همچون آمریکا و کانادا هستند که ادامه تعهد آن‌ها سوال برانگیز است.

وی با بیان اینکه ممکن است این کشورها تولید نفت خود را به حالت سابق بازگرداننند، گفت: می بایست مذاکراتی بین اوپک  پلاس و سایر کشورهایی که تعهد کاهش تولید داشته اند ایجاد شود تا مدیریت عرضه ضعیف نشود و به قوت خود ادامه یابد.

به گفته این یک کارشناس حوزه انرژی در این شرایط می‌توان انتظار قیمت ۴۰ دلار و حتی بالاتر را داشت اما هرچه مدیریت عرضه ضعیف تر شود قیمت ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد که همین موضوع لزوم اهمیت و توجه به ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار