عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت: مسیر انتقال ویروس در تابستان قطعا ادامه خواهد داشت و انتظار داریم اگر این مسیر ادامه داشته باشد درصد مبتلایان از 15 میلیون نفر نیز بالاتر برود.
کد خبر: ۸۶۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷ 09 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و باز پدید انستیتو پاستور در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه در مقایسه با بسیاری کشورهای پیشرفته و امریکایی  میزان کشندگی بیماران کرونا در ایران کمتر است.

وی ادامه داد:یکی از عوامل کاهش کشندگی بیماری در ایران جوان بودن جمعیت است؛ به طوری که نیمی از جمعیت کشورمان کمتر از 30 سال دارند و اما در برخی کشورها مانند اسپانیا این میانگین 45 سال  است.

 عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا افزود: مجاهدت های همکاران در حوزه درمان و نداشتن چالش جدی در این حوزه از علل دیگر پایین بودن میزان مرگ و میر در کرونا در کشور است.

مصطفوی بیان داشت: در هفته های اخیر روند تند صعودی در باره مبتلایان گزارش شده است و یکی از عوامل آن این است که میزان تست موارد مشکوک را افزایش دادیم و از حدود 10 هزار تست روزانه به 20 هزار تست رسانده ایم.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا در پاسخ به خبرنگار فارس در باره میزان ابتلا به کرونا در مردم کشور ،گفت: مطالعات مختلفی صورت گرفته است. در تهران مطالعه ای شد و از کارمندان مختلف ادارات در یکماه پیش انجام شد که تست 20 درصد افراد مثبت بود و در افرادی که برای بیماری دیگری به آزمایشگاه رفته بودند نیز 12 درصد تست کرونا مثبت بودند.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات سازمان انتقال خون که در یک ماه پیش انجام شد، میزان بروز تجمعی در استان‌های با آمار مبتلایان بالا، 34 درصد ، در استانهای با آمار متوسط، 12 درصد و در استانهای با آمار کم 4 درصد بوده است.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا یاداور شد: بر اساس مطالعاتی در تهران از جمعیت عمومی تهران 8 درصد موارد مثبت به کرونا بودند و اگر این تحقیقات و مطالعات را بپذیریم باید بگوییم بیش از 10درصد میزان الودگی به کرونا داشته باشیم؛ البته شدت ابتلا در استانهای مختلف متفاوت است.

مصطفوی  متذکر شد: بر اساس این یافته ها شاید 15 میلیون نفر در کشور تجربه آلودگی به ویروس کرونا را داشته باشند و در طول این مدت مبتلا شده باشند اما تست های سرولوژی خطاهایی دارد.

*کرونا قدرت سرایت زیادی دارد

وی تصریح کرد: درکل به نظر می‌رسد با بیماری مواجه هستیم که سرایت پذیری بالایی دارد اما افرادی که سرانجام در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهدند افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای هستند. انتخاب شهرها با وضعیت سفید و غیره براساس میزان بیماران بستری است،

عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا درباره ناتوانایی در انجام تست بیشتر در کشور، خاطرنشان کرد:هم تست سروولوژی و هم تست پی سی آر داریم و آنچه نیاز داریم درباره تست مولکولی  است و در برخی آزمایشگاه ها استفاده می‌شود. روزانه 20 هزار تست را می‌توانیم انجام دهیم و می توانیم این میزان را به 2.5 برابر برسانیم.

*فعالیت 150 آزمایشگاه تشخیص کرونا

مصطفوی ابراز داشت: این افزایش انجام تست بر اساس سیاستهای تعریفی است. روز 30 بهمن سال گذشته ما تنها 4 آزمایشگاه انجام تست داشتیم و روزانه صدها تست انجام می‌شد.با تربیت نیروی انسانی و تجیزات لازم اکنون 150 آزمایشگاه تست را انجام میدهدو یک سوم آزمایشگاه های خصوصی نیز تست را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به این موارد در روزهای ابتدایی بیشتر تستها اولا در بیماران بدحال انجام می‌شد اما با افزایش آزمایشگاه انجام تست بیشتر شد و اکنون سیاست وزارتخانه این است که تمرکز بر افراد با ریسک بالا و مرگ باشد تا این افراد شناسایی شوند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کرون متذکر شد: اگر سیاست این باشد که افزایش تست داشته باشیم ما مشکل خاصی در خصوص انجام تست نداریم .

*انتظار افزایش مبتلایان به بیش از 15 میلیون نفر وجود دارد

مصطفوی افزود: در استانهایی که ابتدا بیشتر درگیر شدند مانند قم، گیلان، البرز، اصفهان و اینکه شواهدی میبینیم که درصد قابل توجهی از افراد در این مناطق به کرونا مبتلا شده باشند؛ در نتیجه ابتلا در آنها رو به کاهش باشد. البته مسیر انتقال ویروس در تابستان قطعا ادامه خواهد داشت و انتظار داریم اگر این مسیر ادامه داشته باشد از میزان 15 میلیون نفر نیز درصد مبتلایان باز بالاتر برود.

*کرونا از حشرات منتقل نمی‌شود

وی ادامه داد: این موضوع پیش آگاهی است برای پاییز که چراکه درصد زیادی تری مبتلا شده اند و شاید در پاییز میزان کمتر باشد؛ضمن اینکه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق حشرات وجود ندارد.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا  خاطرنشان کرد: اگر می‌توانستیم در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ظرفیت انجام تست را بالا می بردیم و بیماران سرپایی را شناسایی می شدند شاید اپیدمی ما فرق داشت و اکنون در یال نزولی اپیدمی بودیم.

مصطفوی اضافه کرد:درباره میزان روند بیماری بهتر است صرفا درباره بیماران بستری  توجه کنیم. ما می گوییم از پیک اول عبورکردیم و الان تقریبا در مرحله ثبات هستیم و نوسان ثابتی در میزان مبتلایان و مرگ و میر داریم؛ اگر چه در خصوص بستری ها نیز افزایش تدریجی بیماری را شاهد هستیم.

*ورود به پیک‌های بعدی کرونا دور از ذهن نیست

وی ابراز داشت: دور از ذهن نیست پیک‌های بعدی داشته باشیم و اما انتظار نداریم این میزان بشدت اواخر فروردین باشد.تحلیل دوم در این خصوص این است که بر اساس داده های بیماران مشاهده می‌کنیم پیک اولیه در اواسط فروردین و تقریبا در 2 ماه اخیر نوسان ملایمی در میزان مرگ داشته ایم و مرگ روزانه 50 تا 80 بیمار را داشتیم.

*پیک اول کرونا را گذراندیم

عضو کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا خاطر نشان کرد: این موضوع نیز موید این است که ما پیک اول را عبور کردیم و شاید پیک‌های بعدی را داشته باشیم و این مربوط به روند کرونا در کشور است اما شاید تحلیل استانی دقیق تر از تحلیل وضعیت کل کشور باشد.

مصطفوی افزود: شاید برخی استانها پیک دوم  وسوم را دداشته باشند. تحلیل کمیته اپیدمیولوژی کرونا در هفته گذشته یعنی در هفته انتهایی به 17 خرداد  انجام شد که در این گزارش اعلام شد بیماری کرونا تغییر مختصرصعودی در کشور داشته است اما درباره 13 استان آذربایجان شرقی، هرمزگان ، کردستان، قم، مرکزی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، گلستان، همدان، کرمان و کهکیلویه در هفته منتهی به 17 خرداد روند صعودی وجود داشته  و شروع پیک اپیدمی داشته اند.

*تهران و کرمانشاه روند ثبات با تغییر مختصر در کرونا دارند

وی افزود: در 7 استان شامل خوزستان، اصفهان ، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی و زنجان تغییر مختصرصعودی داشته اند.ضمن اینکه در استانهای تهران و کرمانشاه روند ثبات با تغییرات مختصر دیده شد و خراسان شمالی، البرز، و سیستان و بولچستان نیز اخیر ا یک پیک اپیدمی را تجربه کردند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا با بیان اینکه استانهای لرستان، سمنان، قزوین ، مازندران و گیلان با توجه به ناسازگاری داده ها امکان تحلیل روند اپیدمی نداشتند، بیان داشت: جامعه جهانی از 4 ماه پیش با شیوع کرونا بر اساس داده های چین درباره کرونا تحلیل داشت. ابتدا میزان کشندگی کرونا را 2 تا 3 درصد عنوان شد و افراد بدون علامت را 10 درصد اعلام کردند.

*میزان مرگ کرونا کمتر از 3 دهم درصد

مصطفوی ابراز داشت: همچنین گفته شد هر فرد آلوده می تواند 2.5 نفر را مبتلا کند اما اکنون میزان کشندگی کرونا کمتر از 2 درصد است و بر اساس مطالعات در آمریکا میزان کشندگی کمتر از 3 دهم درصد است. همچنین گفته میشود که بیش از یک سوم جمعیت بدون علامت هستد . امروز سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده که افراد بدون علامت نمی‌توانند انتقال دهنده کرونا باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار