بازار اراک
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: ایمن سازی بازار تاریخی اراک در برابر بارندگی و نفوذ آب در پنج نقطه حادثه خیز این بنای ارزشمند آغاز شد
کد خبر: ۸۴۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 23 April 2020

ايمن سازي بازار تاريخي اراك آغاز شد

 

 علیرضا ایزدی افزود: این اقدام در راستای رفع خطر برای جلوگیری از ریزش و یا آسیب‌های احتمالی در فصل زمستان صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: سال گذشته مرمت اصولی راسته‌های اصلی بازار و ۱۱۲ طاق این مجموعه انجام شد، اما میراث فرهنگی استان به این میزان از مرمت قانع نیست و نگهداری از این ثروت ملی در دستور کار است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: ورودی سرای نو، بالکن سرای اکبریان، ورودی سرای اکبریان، طاق میانی تیمچه اکبریان و بالکن سرای گلشن پنج نقطه‌ای هستند که توسط تیم کارشناسی شناسایی شده اند.
ایزدی افزود: مرمت کاران با داربست بندی و تخته ریزی از خطرات و آسیب‌های احتمالی به این مجموعه جلوگیری می‌کنند.
وی اظهار داشت: شهرداری، راه و شهرسازی، اوقاف و هیات امنا بازار هر یک به اندازه میراث فرهنگی در برابر بازار مسئولیت دارند و باید وظایف خود را انجام دهند.
بنای کنونی بازار تاریخی اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و یک راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می‌یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت ۱۰۰ متری، هر قسمت دارای ۵۰ باب مغازه، تقسیم می‌شود که به هر کدام آن‌ها گذر می‌گویند.
در دوره اخیر ۲ گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یک صد متر از جنوب راسته اصلی، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می‌رسد.
علاوه بر ۲ راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود ۲۰ سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی در آن‌ها در جریان است، ۱۸ واحد از این بنا‌ها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش‌ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می‌آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در ۲ طبقه و سرای کتابفروش‌ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای ۲ طبقه تشکیل شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار