اسماعیل عرب معصومی:
به گزارش تابناک سمنان: اسماعیل عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی گرمسار گفت: با انجام طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری، معضل کم‌آبی در روستای چنداب ایوانکی رفع شد و تحقق این امر تخلیه روستا را از دستور کار خارج کرد.
کد خبر: ۸۱۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ 30 January 2020

Image result for ‫آبخیزداری تابناک سمنان‬‎

رئیس اداره منابع طبیعی گرمسار صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار ضمن بیان اینکه روستای چنداب از توابع بخش ایوانکی در طی سالیان گذشته به دلیل دوره خشک‌سالی و افت شدید سفره‌های زیرزمینی به‌شدت با کمبود آب مواجه شد که طرح جابجایی روستا در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: با انجام طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری، معضل کم‌آبی در روستای چنداب ایوانکی رفع شد و تحقق این امر تخلیه روستا را از دستور کار خارج کرد.

وی بابیان اینکه تقویت سفره‌های زیرزمینی، قنات و چشمه‌ها از فواید مهم اجرای این طرح‌ها است، تصریح کرد: مردم و ساکنان روستای چنداب نقش مهم و محوری را در اجرای طرح‌های منابع طبیعی ایفا کردند.

وی از اجرای طرح مرتع‌داری در ۴۵۰ هکتار از اراضی روستای چنداب ایوانکی خبر داد و گفت: ۹۹ درصد شغل مردم این روستا دامداری است و برای حل مشکل کم‌آبی در این روستا دو طرح مرتع‌داری و آبخیزداری اجرایی شد.

عرب معصومی با تأکید بر اینکه هدف اصلی در اجرای طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری بالا بردن میزان مشارکت اهالی روستاها و همچنین متصدیان بخش‌های دولتی و غیردولتی است، افزود: برگزاری جلسات توجیهی، با تشریح انجام پروژه‌ها و اهداف آن باعث جلب همکاری در انجام طرح‌ها می‌شود.

اسماعیل عرب معصومی با اشاره به اثربخشی مثبت در راستای اقدامات انجام‌شده، بیان کرد: در حوزه توانمندسازی، نیازهای آموزشی مهارتی استخراج می‌شود تا بستر مناسب برای تسهیل گران و علاقه‌مندان برای مشارکت در اجرای طرح‌های منابع طبیعی مهیا شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار با اشاره به اینکه بدون مشارکت واقعی مردم عرصه‌های منابع طبیعی پایدار نخواهد ماند، تأکید کرد: مشارکت مردم و فعالیت آنان در بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی نیازمند طرح و ابزار و سازوکار خاص است.

عرب معصوم در پایان بابیان اینکه زمینه‌های لازم برای مشارکت و همکاری عموم مردم فراهم است، اضافه کرد: سپردن حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به افراد بومی و ساکنان محلی در راستای تحقق این هدف انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار