پنج واحد از ۱۳ واحد تولید انواع آجر ماشینی مازندران به دلیل مشکلات فراروی تاکنون تعطیل شده‌اند و مابقی نیز با نصف ظرفیت فعال هستند.
کد خبر: ۸۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 23 August 2015
به گزارش  تابناک نقل از مهر رکود ساخت‌وساز در سال‌های اخیر تأثیر منفی بر صنعت ساختمان گذاشته و واحدهای متأثر از آن را با چالشهای زیادی مواجه کرده‌است.

کمبود نقدینگی، لزوم کنترل و نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی و ضرورت بازنگری در مجوزهای صادره برای واحدهای آجرماشینی از جمله دغدغه‌ها و نیازمندیهای فعالان انجمن خانه صنعت و مازندران مطرح شده است.

رئیس انجمن صنایع کانی غیرفلزی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران پیش از ظهر یکشنبه در نشست مشترک دوره‌ای مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن معرفی گروه‌های کالایی و کمیته‌های تخصصی ۱۰ گانه انجمن به مشکل اصلی پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت ساختمان پرداخت و گفت: رکود ساخت‌وساز تأثیر عمیقی بر صنعت ساختمان گذاشته و متأسفانه دولت هم با عدم تخصیص به‌موقع و به میزان مصوب بر این شدت افزوده است.

حسن رضا دسترنج مطالبات پیمانکاران و در نتیجه کمبود نقدینگی را مانع دوم برشمرد و به همین خاطر از مسئولین درخواست کرد هر چه زودتر بدهی‌های شرکت پیمانکاری بخش خصوصی را تسویه کند.

حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز خاطرنشان کرد: باید شرایط فعلی رکود ساخت‌وساز را به‌خوبی مدیریت کنیم و ماهم در همین جهت در تلاش هستیم پیمانکاران را به‌درستی مدیریت کنیم.

وی توصیه کرد: در این شرایط دو طرف تولیدکننده و مصرف‌کننده همدیگر را درک کنند و همگی با همکاری و همدلی راههای دشوار را تسهیل کنیم.

لزوم کنترل و نظارت بر واحدهای تولیدی

نوروزی خواستار کنترل و نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی آسفالت استان شد و تأکید کرد همه کارخانه‌های آسفالت گواهینامه موسسه قیر و آسفالت را دریافت کنند.

سپس رهگشا معاون اداره کل راه و شهرسازی تصریح کرد: در راستای قانون الگوی مصرف انرژی به سمت‌وسوی فرهنگ‌سازی حرکت کردیم و همواره به‌کارگیری مصالح استاندارد را مورد تأکید قرار می‌دهیم و برنامه‌های دیگری نیز در این زمینه‌داریم همچنین استفاده از سپتینگ تانک‌ها را الزامی کردیم.

عباس رویان عضو هیئت‌مدیره و رئیس انجمن صنفی و کمیته تخصصی بتن آماده استان آمادگی خود را برای پیاده‌سازی بتن غلطکی اعلام و تصریح کرد: از آنجایی‌ که شالوده و اساس ساختمان‌ها و بناها، بتن آماده است، به‌کارگیری بتن استاندارد لازم است.

وی افزود: بتن آماده و آسفالت بلافاصله فاسد و غیرقابل‌مصرف می‌شوند بنابراین درخواست جدی ما این است که پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای ترافیک در این رابطه حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل‌آورند.

رویان از سازمان‌های ذی‌ربط نیز تقاضا کرد جلوی فروش و ادامه کار کارگاه‌های بچینگ را بعد از پایان دوره فعالیت سد کنند.

پیگیری روند کیفی سازی آسفالت

سپس یاسر گلی عضو هیئت‌مدیره انجمن و رییس انجمن صنفی آسفالت اظهار داشت: روند کیفی سازی آسفالت را با سرعت در حال پیگیری هستیم و خوشبختانه تولید عمده کار واحدها به کیفیت استاندار رسیده است اما نکته مهم و قابل‌ذکر این است که قیر پالایشگاه‌ها کیفیت لازم را ندارد و سایر مواد اولیه نیز استاندارد موردنظر را دارا نیستند.

 وی درخواست کرد: امکانات آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و توان عملی آن‌ها افزایش یابد.

افسری عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیته تصفیه فاضلاب بی‌هوازی و بیولوژیک انجمن ضمن برشمردن معضلات به وجود آمده بابت مطالبات، خواستار اعتبار و اعتماد سازمان‌ها و ارگانها نسبت به پیمانکاران و تولیدکنندگان، توجه بیشتر به سیستم غیرمتمرکز تصفیه فاضلاب و نوسازی ناوگان باری شد.

عسگری رسولی عضو دیگر هیئت‌مدیره انجمن و رییس انجمن صنفی و کمیته تخصصی آجر ماشینی استان در گزارشی عنوان داشت؛ از ۱۳ واحد آجر ماشینی پنج واحد به دلیل اجرای ناقص طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش انرژی و تحریم‌های بین‌المللی و درنتیجه رکود به تعطیلی کشیده شدند و مابقی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند و علیرغم اشباع بازار این محصول هنوز هم به خاطر منع قانونی مجوزهای تولید آجر ماشینی صادر می‌شود.

علیرضا شعبان پور دبیر اجرایی انجمن صنعت و معدن مازندران، گفت: ازآنجایی‌که شرکت‌های تولیدی استان با پرداخت بیمه و مالیات و ایجاد اشتغال موجبات توسعه استان را فراهم می‌کنند واقعاً انتظار داریم در پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی استان اولویت، به‌کارگیری مصالح ساختمانی تولیدشده در استان باشد.

وی عقد قرارداد با شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری جهت کاهش مصرف انرژی در راستای قانون الگوی مصرف انرژی، ایجاد بانک جامعه اطلاعات صنعت ساختمان و برپایی دوره‌های آموزشی را فعالیت‌های مهم انجمن خواند.

 شعبان پور اعلام داشت: اساسنامه شورای تشکل‌های ساختمان استان تدوین، اصلاح و تنظیم شد و آماده تصویب است.

در پایان انعقاد تفاهم‌نامه‌های با پلیس راهنمایی و رانندگی، برگزاری جلسه‌ای با اداره کل استاندارد، آزمایشگاه مکانیک خاک استان و مکاتبه با نظام‌مهندسی ساختمان جهت به‌کارگیری سپتینگ تانک بابت تصفیه فاضلاب مورد تصویب قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار