نهم مردادماه با عنوان روز اهدای خون فرصت مناسبی برای شهروندان یزدی جهت اهدای زندگی به بشریت است.
کد خبر: ۶۳۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 31 July 2018

به گزارش تابناک یزد؛ سامان بخشیدن به وضعیت خون رسانی در کشور سبب ایجاد سازمان انتقال خون ایران در مردادماه سال 1353 شد.
اهدا، تهیه و تامین خون و فراورده های سالم و مطمئن آن جهت رفع نیازهای بیماران نیازمند به ویژه بیماران مبتلا به تلاسمی، هموفیلی و لوسمی از دیگر اهداف تاسیس این سازمان ارزشی است.
به همین سبب نهم مردادماه در تاریخ هجری شمسی که سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران می باشد به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.
سازمان انتقال خون ایران با جمع آوری داوطلبانه خون و آماده سازی آن برای نیازمندان می کوشد تا نجات بخش جان انسان ها باشد.
کارشناسان بر این باورند که هر فرد بالغ( با وزن متوسط 50 کیلوگرم) حدود 5/5 تا 6 لیتر خون دارد و با اهدای خون ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی سایر انسان ها در مواقع بحران و بیماری است.
هر فرد سالم می تواند سالانه با فاصله هشت هفته بیش از 4 بار خون اهدا کند و با این اقدام ارزشمند نخست بر سلامتی خود کمک کند و دست یاری به سمت سازمانی دراز کند که با مطابق با موازین بین المللی برای نیازمندان در حال تامین خون و فراورده های سالم آن است.
سازمان انتقال خون یزد با هدف مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه های انتقال خون می کوشد تا ارائه دهنده خون و فراورده های خونی به مراکز درمانی باشد.
اگر بخواهیم به بخشی از فواید اهدای خون اشاره کنیم علاوه بر نجات زندگی انسان ها و تحقق اهداف دینی و انسانی، می توانیم سلامت جسمانی خود را با کنترل ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و تشخیص کم خونی بهبود بخشیم.
بی شک هیچ یک از بسته خون های ارائه شده توسط سازمان انتقال خون ایران تهدیدی بر سلامت نیازمندان به فراورده های خونی نیست و خون های دریافت شده از اهدا کنندگان جهت ایمنی اهداکنندگان و دریافت کنندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و آزمایش هایی چون انواع هپاتیت، ایدز و گروه خونی را پشت سر می گذارند.
نکته ای که در اهدای خون حائز اهمیت است این است که فرد اهدا کننده باید با حداقل سن 17 و حداکثر 65 سال با وزنی بیش از 50 کیلوگرم اقدام به اهدای خون کند.
ضمن آنکه فرد اهدا کننده در نظر داشته باشد مواردی چون مصرف داروهایی خاص و داشتن آلرژی هایی چون آسم و تب یونجه و همچنین دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی، خالکوبی، حجامت، حاملگی و شیر دهی و سابقه اعتیاد حتما با پزشک مستقر در سازمان و پایگاه انتقال خون در میان بگذارد.
شهروندان یزدی که قصد اهدا کردن خون خود را دارند؛ پیش از اهدا میزان آب بیشتری نسبت به سایر روزها میل کنند و غذای مناسبی تناول کنند و البته دقت کنند که تا 48 ساعت پیش از اهدا جدا از خوردن آسپرین امتناع ورزند.
شاید برای شما حیرت آور باشد با خونی که اهدا می کنید می توانید در سلامت و جان بیمارانی چون تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، نوزادان مبتلا به زردی و پیوند اعضا و بسیاری از شرایط بحرانی دیگر موثر واقع شوید و ید اللهی باشید که جان انسان های زیادی را نجات داده اید.
نقی تقوایی مدير كل انتقال خون استان یزد با اشاره به شعار سال این سازمان با عنوان "مرا هزار امید است و هر هزار تویی" بیان داشت: روز ملی اهدای خون را به تمام کارکنان و اهداكنندگان خون تبريك مي گويم و اميدوارم اهداكنندگان با توجه به شعار امسال و با همراهي خود همچون گذشته ياري گر اين اداره كل در تامين خون سالم براي بيماران باشند زیرا که با اهدای هرکیسه خون جان سه نفر نجات می یابد.
وی ادامه داد: متوسط اهدای خون در کشور 27 در هزار است، اما در استان یزد این اهدای خون 36 در هزار است و از هر یک هزار نفر یزدی، 36 نفر اقدام به اهدای خون می‌کنند.
مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه کسانی که سالانه حداقل دو مرتبه خون اهداء می‌کنند، اهداکننده مستمر به‌حساب می‌آیند، بیان کرد: متوسط اهدای خون مستمر در کشور، حدود 52 درصد و در استان یزد 63 درصد است .
تقوایی در ارتباط با سلامت خون، گفت: استان یزد یکی از سالم‌ترین خون‌های کشور را دارد و روند انتخاب اهداکنندگان بسیار دقیق است.
تقوایی تصریح کرد: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیش از 40 درصد تخت‌های بیمارستان‌های یزد توسط بیماران غیر یزدی استفاده می‌شود و انتقال خون یزد خون مورد نیاز آنها را تامین می‌کند، علاوه بر این استان یزد سال گذشته خون مازاد خود را به استان های همجوار که نیاز داشتند ارسال نموده است.
وی همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به کشف گروه خونی نادر در یزد، اظهار داشت: یک بانوی یزدی سال گذشته برای عمل جراحی به یکی از بیمارستان‌های یزد مراجعه کرد که پس از آزمایش‌های به عمل آمده روی گروه خونی وی مشخص می‌شود که گروه خونی او با هیچ کدام از گروه‌های خونی سازگاری نداشته و برای شناسایی، نمونه گروه خونی وی به انتقال خون یزد ارسال شد که پس از آزمایش‌های انجام گرفته، مشخص شد که از گروه های خونی خیلی نادر است. بنابر این پنجمین فرد گروه خونی خیلی نادر با گروه خونی O مثبت P NULL در استان یزد شناسایی و لوح آموزشی و پلاک شناسایی به وی اهدا شد.
گفتنی است در سال‌های گذشته سه شهروند یزدی و یک شهروند هرمزگانی دارای گروه خونی نادر(O بمبئی) توسط این اداره کل شناسایی شده بودند. در دسته‌بندی این نوع گروه‌های خونی، از هر یک در هزار تا پنج هزار نفر به نام گروه خونی کمیاب، از هر 5 تا 10 هزار نفر به نام گروه خونی نادر و از هر 10 هزار به بالا به نام گروه خونی خیلی نادر نامیده می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار