سرزنده، استوار، بی ریا و ساده با لباس سفید پزشکی در اتاقش نشسته بود، این ساده ترین توصیفی است که می شود از او گفت.
کد خبر: ۶۱۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 29 May 2018

در کوتاه ترین زمان ممکن، قرارها گذاشته شد و توانستیم او را در اتاقش ملاقات کنیم، ما را با روی باز پذیرفت و به شوخی گفت 'شما خبرنگاران اینجا چه می کنید!'. 
وقتی وارد اتاقش شدیم باورمان نشد پزشکی با این آوازه و شهرت، در این اتاق ساده و کوچک مستقر شده و امورات یکی از مجهزترین و بزرگترین بیمارست های کشور را اداره می کند. 
یک اتاق تقریبا 2 در سه با یک قفسه کوچک کتابخانه، یک میز و چند صندلی ساده، بدون تزئینات و رنگ و لعاب! و این، همه آن فضایی بود که یکی از نخستین جراحان استان یزد با کوله باری از افتخارات پزشکی و خوش نامی در میان مردم، در آن مستقر بود. 
وقتی از سن و سابقه پزشکی و جراحی اش پرسیدیم گفت 87 سال دارد و نزدیک به نیم قرن است که در رشته پر مشغله و حساس پزشکی، فعالیت می کند. 
دکتر 'حاجب مرتاض'، پزشکی مردمی، حاذق و میهن دوست که با وجود پیشنهادات و درخواستهای خارجی، ماندن در ایران و استان یزد و خدمت به هموطنان را بر رفتن، ترجیح داد. 
وی می گوید: آرزوی بزرگ و شخصی من، آبادی ایران است، دوست دارم کشورم ترقی کند و جایگاه اصلی خود را که سزاوار آن است به دست آورد. 
دکتر حاجب مرتاض فرزند میرزا عزیزالله در سال 1310 در یزد به دنیا آمد، الگوی دوره تحصیلش، عمویش دکتر روحی بود، او در سال 1329 در رشته پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می شود. 
در سال 1335 به دلیل علاقه زیاد به کمک به همنوع، رشته جراحی عمومی را برای تخصص انتخاب می کند و در سال 1343 برای گذراندن دوره های آموزشی به انگلیس و آمریکا می رود و اواخر سال 1343 به یزد باز می گردد. 
'بانک خون' برای نخستین بار در استان به همت و تلاش دکتر مرتاض راه اندازی شد. 
با تلاش و پشتکار دکتر مرتاض، یزد به قطب درمان جنوب و جنوب شرق کشور تبدیل شد و در همان سالها بخش درمانی 'مراد' با 160 تختخواب در یزد راه اندازی شد. 
'مدیریت بیمارستان گودرز، ساخت زایشگاه لعل فیروز با 150 تخت، افتتاح دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد و افتتاح بیمارستان مرتاض در سال 1382 ' از سوابق کاری دکتر حاجب مرتاض در استان یزد است . 
این دکتر حاذق، دوران دانشجویی خود را زیر نظر پروفسور یحیی عدل، پدر جراحی ایران و دوران آموزش جراحی را در بیمارستان سینا پشت سر گذاشت. 
وی در همان سالها، تکنیک جراحی استخوان مدرن و جراحی عمومی را در خارج از کشور فرا گرفت و فعالیت خود را در بیمارستان قدیمی گودرز با 6 تختخواب آغاز کرد و در طول 27 سال فعالیت در این بیمارستان، تعداد تخت ها را به عدد 250 افزایش داد. 
پس از نزدیک به سه دهه فعالیت در بیمارستان گودرز، بدون آنکه خودش مایل باشد عذرش را خواستند و او از این بیمارستان رفت.
وقتی در رابطه با علت رفتنش از وی پرسیدیم فقط یک جمله گفت: 'علت رفتنم را مردم می دانند و نیازی به گفتن نیست!' 
او بیمارستان گودرز را به دیگری تحویل داد و این آغازی بر یک تحول بزرگ عمرانی در بخش پزشکی استان بود یعنی اندیشه ساخت یکی از بزرگ ترین و مجهزترین بیمارستان های کشور در استان یزد. 
در سال 1370 کلنگ احداث بیمارستان مرتاض به دست 'پروفسور عدل' به زمین زده شد، بیمارستانی که نمونه کوچکی از بیمارستان ‌های مجهز دنیاست. 
بیمارستان مرتاض که حالا نه در استان یزد بلکه در سطح کشور پر آوازه شده در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع و زیر بنای 16 هزار متر مربع و در 5 طبقه ساخته و در سال 1382 افتتاح شد. 
دکتر مرتاض در پاسخ به این پرسش که چرا 12 سال طول کشید تا این بیمارستان ساخته شود باز هم بنا به مصلحت، حاضر به پاسخگویی نشد و ترجیح داد در این زمینه هم چیزی نگوید. 
ساخت بیمارستان مرتاض موجب شد تا دکتر حاجب مرتاض بعنوان کارآفرین نمونه در نظام سلامت ایران معرفی شود زیرا در یک زمان، 570 نفر در این مرکز درمانی تازه ساز مشغول بکار شدند. 
دکتر مرتاض از سوی انجمن علمی جراحان عمومی ایران بعنوان جراح پیشکسوت در سال 90 انتخاب شد. 
ساخت زایشگاه لعل فیروز با 40 تختخواب در سال 1350، افتتاح بخش مدرن و مجهز مرکز درمانی 'مراد' با 160 تختخواب در سال 1355 و راه اندازی بیمارستان گودرز یزد با 60 تختخواب در سال 1340 بخشی از افتخارت این پزشک نام آشنا و مردمی است. 
وی می گوید: در سال 1329 که وارد دانشگاه پزشکی تهران شدم تعداد کل داوطلبان آزمون سراسری در این رشته، فقط یکهزارو 500نفر بود و من رتبه 19 این آزمون را به دست آوردم. 
وی که خود چند سالیست بعلت کهولت سن، عمل جراحی را کنار گذاشته می گوید: در بیمارستان تحت نظر وی، روزانه 40 عمل جراحی کوچک و بزرگ انجام می شود. 
وی تعداد تخت های بیمارستان را 150 عدد بیان کرد و گفت: 144 پزشک، 17 فوق تخصص و 113 متخصص با این بیمارستان همکاری دارند، ضمن آنکه مجموع پرسنل بیمارستان 630 نفر هستند. 

***انجام 143 هزار عمل جراحی توسط دکتر مرتاض 
دکتر مرتاض می گوید: طی نزدیک به 50 سال فعالیت پزشکی، 143 هزار عمل جراحی انجام داده که سرشار از خاطرات خوش و البته کمی هم خاطرات ناخوش همراه بوده است. 
وی اظهار می دارد: بهترین سرمایه پزشکی من، شادی و دعاگویی کسانی است که 30 سال قبل، آنها را جراحی کردم و حالا وقتی آنها را می بینم خوشحال می شوم. 
وی تجهیزات و امکانات فعلی پزشکی را را قابل قیاس با چند دهه قبل ندانست و افزود: در آن سالها از دستگاههای پیشرفته امروزی خبری نبود. 

***نصب دستگاه ام. آر. آی در بیمارستان مرتاض تا یک ماه آینده 
رییس بیمارستان مرتاض از تجهیز این مرکز درمانی به تمام دستگاههای پیشرفته پزشکی خبر داد و گفت: تنها کمبود موجود، نبود دستگاه ام.آر.آی بود که از آلمان خریداری شده و تا یک ماه آینده در بیمارستان نصب خواهد شد. 

*** هزینه های پزشکی مرتاض، همانند دیگر مراکز درمانی خصوصی است 
وی اظهار می دارد: بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند بیمارستان مرتاض بعلت معروفیت و خوش نامی، هزینه های بیشتری نسبت به دیگر مراکز درمانی خصوصی دریافت می کند، باید بگویم میان هزینه های درمانی این بیمارستان با دیگر مراکز درمانی خصوصی در استان یزد، هیچ تفاوتی نیست. 

*** هدیه یک دستگاه مجهز پزشکی به بیمارستان افشار یزد توسط همسر دکتر مرتاض 
دکتر مرتاض، چهار فرزند دختر و پسر تربیت کرده که یک دختر و پسر پزشک و متخصص و 2 نفر دیگر هم مهندس هستند. 
همسر این پزشک مشهور و مردمی هم در زمره خیرین استان محسوب می شود و خرید یک دستگاه مجهز پزشکی برای بیمارستان افشار یزد از جمله فعالیت های خیری وی بوده است. 

***یزدی ها قدرشناس هستند 
وی با بیان اینکه به همه آرزوهای خود دست یافته ام، مردم یزد را مردمانی شریف و حق شناس دانست و گفت: در خارج از کشور، اگر بیماری را معالجه کنی بعد از آن دیگر تحویلت نمی گیرد! چون آن را وظیفه تو می داند اما در ایران و استان یزد حتی پس از سالها هم مردم از پزشک جراحشان به نیکی یاد می کنند و هر وقت او را می بینند خوشحال می شوند. 

*** استفاده از تلفن همراه در بیمارستان مرتاض در حین انجام وظیفه، ممنوع است 
دکتر مرتاض می گوید: هیچ فردی از پرسنل این بیمارستان در زمان انجام وظیفه، حق استفاده از تلفن همراه را ندارد. 
وی اضافه می کند: وظیفه پرسنل، بطور تمام وقت باید رسیدگی به امور بیماران باشد و اگر کسی در حین انجام وظیفه از تلفن همراه استفاده کند از بیمارستان اخراج می شود که چند نمونه از آن را تاکنون داشته ایم .
به گفته دکتر مرتاض، اخلاق و رفتار اسلامی و شایسته، سرلوحه وظایف پرسنل این بیمارستان است. 

***رژیم غذایی و ورزش، شاه کلید سلامتی 
دکتر مرتاض که با 87 سال سن، نیم قرن از عمر خود را در رشته پزشکی و جراحی به سر کرده به مردم توصیه کرد: از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، غافل نشوند چون این دو شاه کلید سلامتی است. 
وی همچنین از مردم خواست استفاده مداوم از سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند. 

*** فعالیت در کشاورزی در کنار پزشکی 
دکتر مرتاض، دستی هم در کشاورزی دارد و زمین های مرتاضیه او در استان معروف و مشهور است. 
یکی از فرزندانش هنوز کشاورزی را در برنامه کاری خود دارد و خودش هم گاهگاهی به این بخش وورد می کند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار