رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید بر لزوم بازتعریف فقر در کشور، گفت: باید حد فقر در کشور مشخص شود و مشکل ما این است که در کشور تعریف درستی از فقر وجود ندارد.
کد خبر: ۵۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 28 June 2015
 پرویز فتاح در حاشیه ضیافت افطاری شب گذشته خود با خبرنگاران، درخصوص زنانه شدن فقر در کشور گفت: در حال حاضر مساله زنانه شدن فقر موضوع بسیار مهم و پیچیده‌ای است و حدود 60درصد سرپرستان خانوار تحت پوشش امداد را که معادل یک میلیون و 30 هزار خانواده می‌شوند را زنان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: علت زن سرپرست بودن این خانوارها متفاوت بوده و فوت، متارکه و ... را شامل می‌شود.

رییس کمیته امداد در ادامه ضمن بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) مسوول چنین پدیده‌های اجتماعی چون فقر و زنانه شدن آن نیست گفت: اگر کمیته امداد این خانواده‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌داد آسیب‌های بسیار بیشتری در بین آنان ایجاد شده و شاهد آسیب‌های اجتماعی متعددی در کشور می‌شدیم. به همین ترتیب همه دستگاه‌ها باید به این موضوع عنایت کافی را داشته باشند زیرا راهکارهای موقت و تک بعدی در این زمینه پاسخگو نیست.

فتاح در این خصوص تصریح کرد: در حال رایزنی با مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها هستیم تا بتوانیم با فکری اساسی و ایجاد راه‌حلی مناسب به این مساله پیچیده در کشور رسیدگی کنیم، زیرا راهکارهای کوتاه مدت پاسخگوی این امر نیست.

موازی‌کای‌های درحوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور
وی همچنین درخصوص پراکندگی متولی‌ در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر موازی‌کای‌هایی درحوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود دارد اما این به این معنا نیست که فردی از پوشش حمایتی دستگاه‌ها بیرون باشد.

رییس کمیته امداد ادامه داد: یکنواختی و وحدت رویه میان دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی را قبول داریم و جلسه‌ای نیز با مسوولان این سازمان داشته‌ایم و درمورد حصول مشترک اقدامات خود صحبت کردیم اما این مساله که کار این دو دستگاه کاملا از یکدیگر تفکیک شود، نیازمند قانون است و ما برای تصویب این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی آمادگی‌های لازم را داریم.

فتاح همچنین در رابطه با تغییر رویکرد کمیته امداد در مدیریت جدید، گفت: تغییرات رویکردی امداد را نباید به حساب یک فرد گذاشت. بلکه این تغییرات با توجه به تغییر اساسنامه، تغییر هیات امنا و... صورت گرفته است.

اگر جامعه مددجویی امداد به درستی تحلیل نشوند نمی‌توان برای آن نسخه درستی پیچید
وی ادامه داد: برخورد با مقوله‌ای چون فقر و سایر آسیب‌ها باید متناسب با زمان تغییر کند. در حال حاضر فقر بررسی علمی و فنی شده و مانند گذشته فردی به دلیل گرسنگی و نیازهای اولیه به امداد مراجعه نمی‌کند پس در چنین شرایطی درخواست‌ها از این نهاد متنوع می‌شود و باید رویکرد خود را متناسب با این تغییرات تغییر دهد.

رییس کمیته امداد افزود: به طور قطع کمیته امداد در گذشته عملکرد مناسبی را ارائه کرده و از افزایش بسیاری از مشکلات در جامعه جلوگیری کرده است؛ اگر جامعه مددجویی امداد به درستی تحلیل نشوند نمی‌توان برای آن نسخه درستی پیچید.

فتاح ادامه داد: درک مساله فقر در جامعه کنونی مساله بسیار مهمی است. زیرا بسیاری افراد با گذر در خیابان‌ها و دیدن ماشین‌های شیک و ... نمی‌توانند وضعیت فقر را بچشند. در حالی که باید بدانیم در حال حاضر مساله فقر، اعتیاد به موادمخدر صنعتی و... آسیب‌های جدیدی هستند که باید با تحلیلی جدید به آنها رسیدگی شود. اقتصاد ما باید به نحوی عمل کند که فقیر تولید نشود.

بیش از 1000 خانواده به خاطر اعتیاد سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند
وی در ادامه ضمن اشاره به جلساتی که با نمایندگان مجلس داشته است، گفت: طی این جلسات تاکید کرده بودم که تامین اجتماعی باید اجباری شود زیرا در غیراینصورت نهادهایی چون امداد همچنان مشتریان خود را خواهند داشت.

رییس کمیته امداد در ارتباط با حمایت از خانواده‌های معتادان، عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها به خانواده‌های معتادانی که در حال ترک اعتیاد هستند رسیدگی می‌کند، اما بازپروری و حمایت از خود فرد معتاد به عهده کمیته امداد نبوده و ما هیچ‌گونه مسوولیتی در این مساله نداریم.

فتاح ادامه داد: در حال حاضر بیش از 1000 خانواده به خاطر اعتیاد سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند و اگر ترک اعتیاد آن سرپرست محرز شده باشد تا زمانی آنکه بتواند با اشتغال خود خانواده‌اش را تامین کند، همچنان خانواده وی تحت پوشش کمیته امداد بوده و پس از آن از چرخه حمایت‌گری امداد خارج می‌شود.

اسباب‌کشی کمیته امداد به جنوب یا مرکز تهران
فتاح در ادامه صحبت‌های خود به فروش ساختمان سوهانک کمیته امداد اشاره کرد و در این باره تصریح کرد: کمیته امداد در 11 نقطه تهران دفتر داشته و تجمیع آن در یک ساختمان به لحاظ اقتصادی و فنی فکر بسیار خوبی بوده است و آن ساختمان بسیار اصولی ساخته شده است اما ما باید به افکار عمومی توجه کرده و به آنها پاسخ دهیم.

رییس کمیته امداد در این باره ادامه داد: مردم سوال می‌کنند که چرا کمیته امداد در چنین مکانی (سوهانک) بوده و در پایین شهر نیست. به همین دلیل با وجود آنکه می‌دانیم فروش آن ساختمان و اسباب‌کشی از آنجا کار بسیار دشواری است و در همین مراحل خرید و فروش هم حرف و حدیث‌های زیادی درست خواهد شد، اما تصمیم قاطع خود را برای فروش این مجتمع گرفته‌ تا بتوان کمیته امداد را به محلی مردمی در پایین یا مرکز شهر ببریم و می‌دانیم در این اقدام پول بیشتری برایمان می‌ماند. اما در حال حاضر در مرحله تعیین قیمت کارشناسی برای فروش آن هستیم تا با قیمتی اصولی و کارشناسی خریداری شود.

خیریه‌ها رقیب کمیته امداد نیستند
فتاح درخصوص تاسیس خیریه‌های متعدد در دوره‌های گذشته کمیته امداد و اینکه برخی این پدیده را حاصل عدم موفقیت امداد در اجرای وظایف خود می‌دانند گفت: درخصوص آنکه به تعداد خیریه‌ها افزوده شود، نمی‌توان هیچ ایرادی به کمیته امداد وارد کرد امداد آنها را مزاحم و رقیب خود نمی‌داند اما معتقدیم که باید به عملکرد این خیریه‌ها نظارت‌ کافی شود.

وی ادامه داد: کمیته امداد باید برای خیریه‌ها کاری انجام دهد و موضوع نظارت بر آنها باید به ما تکلیف شود که این مساله نیاز به قانون دارد ضمن اینکه ما حاضریم بخشی از بار اقدامات مددجویی خود را به آنها بسپاریم.

چرایی فراخواندن کارمندان کمیته امداد از دفاتر خارج
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ارتباط با علت فراخواندن کارمندان کمیته امداد از دفاتر خارج از کشور گفت: الگوی کمیته امداد در بیش از 10 کشور دنیا شکل گرفته و قرار است خدمات افراد فراخوانده شده از این پس در ایران و به صورت الکترونیکی به آن نمایندگی‌ها ارسال شود، ضمن اینکه تعداد این افراد زیاد نیست و آنها قطعا به کشور بازمی‌گردند چون دیگر نیازی به حضور آنان در آن کشورها نیست.

فتاح در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص کمک کمیته امداد به افغان‌های مقیم ایران تصریح کرد: رسیدگی به این افراد وظیفه کمیته امداد نیست زیرا این افراد در کشور کار می کنند، درآمد دارند و نیازی به کمک‌های امداد نداشته اما با این حال کمیته امداد از این افراد برای جمع‌آوری کمک به هموطنان‌شان در افغانستان استفاده می‌کند و در تلاش هستیم تا الگوی امداد را در افغان با توجه به ساختارهای فرهنگی آن کشور توسط خود افغان‌ها ایجاد و ترویج دهیم.

ریالی از صدقه‌های به لبنان، سوریه، عراق ارسال نشده و نخواهد شد
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص شایعاتی مبنی بر کمک امداد به لبنان، سوریه، غزه، عراق و... گفت: ریالی از صدقه‌های جمع‌آوری شده ایران برای مردم لبنان، سوریه، غزه، عراق و سایر کشورها ارسال نشده و نخواهد شد و ریالی از کمک‌هایی که به این کشورها صورت می‌گیرد از طرف امداد نبوده و نظام ما به طور جداگانه به این کشورها کمک می‌کند.

وی درباره تعداد پشت نوبتی‌های کمیته امداد و اینکه سالیانه چند خانواده از پوشش این نهاد خارج می‌شوند اظهار کرد: در این خصوص باید مطلبی را توضیح بدهم و آن این است که مردم باید توجه کنند که عدد یارانه‌بگیران بیشتر است یا مستمری کمیته امداد؟ باید بگویم عدد مستمری‌بگیران بیشتر است اما مردم ما برای دریافت یارانه صف بسته‌اند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا همه آنها احتیاج دارند؟ نه؛ بلکه حتی اگر همین الان بگوییم که ورود به کمیته امداد آزاد شده است، مطمئن باشید تعداد زیادی ثبت نام می‌کنند و این فرهنگ اشتباهی است که میان مردم ما جا افتاده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در حال حاضر اقشار آسیب‌پذیر تحت پوشش بهزیستی، خیریه‌ها، کمیته امدادند اما مستمری ما احتیاجات آنها را برطرف نمی‌کند. به طور مثال در دیداری که با مسوولان دانشگاه آزاد به آنها گوشزد کردم که مددجوی ما نمی‌تواند شهریه این دانشگاه را پرداخت کند، لذا بنا شد که یا تخفیف قائل شوند یا اینکه حتی برخی از مددجویان شهریه پرداخت نکنند.

تقاضاهای مددجویان از امداد تمام شدنی نیست
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان اظهار کرد: باید حد فقر در کشور مشخص شود و در حال حاضر مشکل ما این است که در کشور تعریف درستی از فقر وجود ندارد و بسیاری از مددجویان کمیته امداد اکنون از این نهاد، درخواست‌هایی چون تبلت، تلفن همراه و... دارند و به این ترتیب می‌بینیم که دامنه نیازها تغییر یافته است، اما هم‌اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران و کمیته امداد در حد توان خود به این افراد کمک می‌کند اما نیاز و تقاضای آنها نیز از امداد تمام شدنی نیست، به همین دلیل باید تعریف دقیقی از فقر داشته و در مبانی آن بازتعریف صورت گیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار