معاون علمي رييس‌جمهور:
معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور گفت:بايد به سمتي برويم که پژوهش از طريق آدم‌هاي خلاق و نوآور انجام بگيرد به‌گونه‌اي که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هايي را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتري نيز شود و هدف فقط ثبت يک مقاله isi نباشد.
کد خبر: ۵۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد دکتر «سورنا ستاري» در نشست با اعضاي هيئت علمي دانشگاه ايلام و پارک علم و فناوري استان، اظهار کرد: متأسفانه ديدگاه‌هاي غلطي در حوزه علمي و پژوهشي وحود دارد که نيازمند تغيير از طريق فرهنگ‌سازي است البته علت اصلي اين تفکر اتکاي ما به اقتصاد نفتي است و تا وقتي اين رانت تک‌محصولي در کشور باشد اين تفکر قالب نيز وجود دارد که بدون هيچ زحمتي همه‌چيز را به دست آوريم و همين مسائل نيز باعث شده مفاهيم موجود در پژوهش کشور نياز به تغيير داشته باشد.
وي با بيان اينکه پروژه‌هاي پژوهشي ما به لحاظ کميت و نه کيفيت در وضعيت خوبي است، تصريح کرد: بايد به سمتي برويم که پژوهش از طريق آدم‌هاي خلاق و نوآور انجام بگيرد به‌گونه‌اي که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هايي را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتري نيز شود و هدف فقط ثبت يک مقاله isi نباشد.
معاون رييس‌جمهور تأکيد کرد: بايد تفکر ما در مورد پژوهش دولتي به پژوهش پول‌زا تغيير جهت بدهد و در آن‌ها به سنت و زيست‌بوم توجه خاص شود چراکه علت اصلي منتج نشدن پژوهش‌ها به اشتغال‌زايي عدم توجه به مزيت‌هاي بومي است.
ستاري تاکيد کرد: اگر در دانشگاه‌ها به دانشجو علم و پژوهشي مولد و کارآفرين را آموزش دهيم الآن مجبور نبوديم به 4 هزار و 500 فارغ‌التحصيل به چشم تهديد نگاه کنيم، نگاهي که حاصل اشتباهات حوزه علم و تحقيقات در سال‌هاي گذشته بوده است.
وي با بيان اينکه يکي از مسئله‌هاي بزرگ ما عدم توجه به افراد خلاق، نوآور و کارآفرين و توجه به مدرک‌گرايي و استخدام دولتي بوده است، تصريح کرد: پس بايد به سمتي حرکت کرد که با فرهنگ‌سازي شاهد بروز تغييرات باشيم البته اعمال تغييرات فقط صرف دانشگاه نيست بلکه مربوط به بانک، صنعت و فرهنگ ما نيز هست؛ اما بايد ديد چطور مي‌توان کارآفرين بود و دانشگاه را به محلي براي اشتغال‌زايي تبديل کرد.
معاون رييس‌جمهور ناکيد کرد: بايد به اين درک رسيد که مشکلات استان از طريق استان و مراکز علمي آن حل شود نه پايتخت، به‌اين‌ترتيب که طرح‌هايي به دانشگاه داده شود که امکان تجاري‌سازي داشته باشند و به اين فکر نباشند که با پول دولت مشکلات را حل کنند که امکان‌پذير نيست و تا در حوزه‌هاي مختلف علمي طرح تجاري ارائه نشود و تا ديد اقتصادي بر توليد علم حاکم نباشد تا بخش خصوصي ورود پيدا نکند نمي‌توان کاري از پيش برد.
ستاري ادامه داد: بايد نگاه به پژوهش عوض شود و با طرح‌ريزي ايده‌هاي خوب به هدف رسيد و نه با پول دولت که نتيجه‌اي جز ساختمان‌سازي ندارد و بايد اين را دانست که دانش و علم با پول کسب نمي‌شود بلکه آنچه تبديل به پول مي‌شود خروج تکنولوژي، تجارت و پول‌سازي از تفکرات علمي دانشگاهي است پس به اين سمت حرکت کنيد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار