مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در نشست مشترک نمایندگان زن دستگاه ها:
نشست مشترک نمایندگان زن دستگاه های اجرایی با دستور کار هم اندیشی در خصوص فعالیتها و برنامه های حوزه بانوان دستگاهها و بحث و تبادل نظر پیرامون پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی با تاکید بر حوزه خانواده برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد نشست مشترک نمایندگان زن دستگاه های اجرایی با حضور مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد، معاون رئیس دادگستری شهرستان یزد و جمعی از نمایندگان زن دستگاه های اجرایی در سالن شهید موحدین استانداری یزد برگزار شد.
" فخر السادات خامسی هامانه " در این نشست ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای حاضرین در جلسه اظهار داشت: ماه رمضان ماه سلوک روحی و معنوی برای ما مسلمانان است.
وی در ادامه با اشاره به حدیث حضرت فاطمه زهرا ( س ) مبنی بر اینکه « خداوند روزه را برای استواری اخلاص واجب کرده است» افزود: ماه رمضان بهترین زمان برای تقویت تقوا و پرهیزکاری برای همه ما مسلمانان است که امیدواریم خداوند توفیق استواری در اخلاص و تقویت در تقوا و پرهیزکاری را به ما عنایت فرماید.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز وفات بانو خدیجه کبری ( س ) را به حاضرین در جلسه تسلیت گفت و اظهار داشت: امیدواریم خداوند توفیق پیروی از این بانوی بزرگوار اسلام که نقش بسیار مهمی در پیشبرد اسلام داشته است به ما عنایت فرماید.
وی ادامه داد: بانو خدیجه کبری ( س ) در دوران ظهور اسلام زمانی که اسلام هنوز نهالی بیش نبوده است توانسته با حمایت های مادی و معنوی خود این نهال را کم کم به درختی بزرگ تبدیل نماید.
"خامسی" تصریح کرد: این بانوی بزرگوار اسلام می تواند الگوی بسیار مناسبی برای همه ما بانوان در نقشی که برای پیشبرد اهداف اقتصادی خانواده در این شرایط اقتصادی باشد.
وی در جایی دیگر از سخنان خود خاطر نشان کرد: هفته اول تیر ماه در واقع هفته بزرگداشت دادگستری است که به مناسب شهادت اندیشمند بزرگ حضرت آیت الله بهشتی اولین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به مقام این بزرگوار نامگذاری شده است.
این مقام مسئول هدف از این جلسه را بررسی آسیب های اجتماعی که خانواده ها را تهدید می کند و نیز نقشی که زنان و مادران می توانند در پیشگیری از این آسیب ها داشته باشند عنوان کرد و گفت: متاسفانه جرایمی همچون اعتیاد در سالهای اخیر به سمت زنانه شدن پیش می رود که این خود یکی از معضلاتی است که جامعه زنان را تهدید می کند، بنابراین لازم است کارشناسانی در این زمینه بانوان جامعه ما را که می توانند نقش بسیار مهمی در خانواده ایفا کنند راهنمایی نمایند.
وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان زن دستگاه های اجرایی مبنی بر اینکه "اعتبارات خاصی برای بانوان در ادارات تعریف شده است؟" اظهارداشت: اعتبارات خاصی برای بانوان در ادارات تعریف نشده است که البته این موضوع یکی از مباحثی است که در حال پیگیری می باشد.
"خامسی" با بیان این نکته که حوزه بانوان حوزه ای جداگانه ای نیست گفت: نگاه مدیران به حوزه زنان باید به این شکل باشد که ما بحث جداگانه ای در حوزه زنان نداریم .
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: برنامه ها را باید بین بخشی و بین دستگاهی تعریف نماییم چرا که با این روش هم در وقت و زمانی که برای اجرا برنامه ها لازم هست صرفه جویی می شود و هم در هزینه و از سویی دیگر هماهنگی ، هم افزایی، ارتباطات بین بخشی و تعاملات برقرار خواهد شد که مطمئنا نتایج بهتری را در بر دارد.
در ادامه این نشست " سید علی اصغر رفاهی" معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد با بیان اینکه 180 نفر قاضی در استان داریم اظهار داشت: که در دادگستری استان به طور کلی در سال گذشته 232 هزار پرونده ثبت شده و بیش از 229 هزار پرونده رسیدگی و مختومه اعلام شده که بسیاری از این پرونده ها مربوط به مباحث خانواده است.
وی در ادامه از بیست نوع اتهام نخست ثبت شده در دادگستری 10 مورد اول آن را به شرح ذیل بیان نمود:
1ـ جرایم مرتبط با مواد مخدر
2 ـ سرقت
3 ـ ایراد ضرب و جرح عمدی
4 ـ ایراد صدمه بدنی غیر عمدی
5 ـ توهین به اشخاص
6 ـ تهدید
7 ـ تخریب
8 ـ کلاه برداری
9 ـ خیانت در امانت
10 ـ صدور چک بلا محل
" رفاهی " برخی از جرم های انجام شده در زمینه ضرب و جرح عمدی ، توهین به اشخاص و تهدید را مربوط به بحث خانواده دانست.

وی اتهام ایراد صدمه بدنی غیر عمدی را بیشتر مربوط به دو جرم تصادفات و حوادث کار گری دانست و اظهار داشت: استان یزد در تصادفات رتبه اول و دوم کشوری را دارد یعنی در بعضی از ماه ها رتبه اول و در بعضی دیگر رتبه دوم را نسبت به جمعیت خود در کشور دارد.
این مقام مسئول افزود: در سال 92 و 93 به طور جدا گانه تعداد 264 نفر فوتی بر اثر تصادفات در استان یزد داشته ایم .
وی جرم ترک انفاق که مخصوص زوجه می باشد را اتهام بیستم در استان یزد عنوان کرد و گفت: این جرم در مقایسه ای که نسبت به سال گذشته صورت گرفته 10 درصد در استان کاهش داشته است.
" رفاهی " با بیان اینکه دعاوی و خواسته های که در دادگاه ها مطرح می شوند جنبه کیفری ندارد بلکه جنبه حقوقی آن مد نظر است اظهار داشت: مجموع دعاوی خانواده رتبه سوم را در استان یزد دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار 93 مجموع دعاوی خانواده در دادگستری هزارو 847 فقره بود که در سال 94 این مقدار به 1500 فقره رسیده است که نزدیک به 19 درصد کاهش صورت گرفته است .
وی افزود: مطالبه مهریه در استان رتبه 9 کشوری را در بین خواسته ها و دعاوی دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار 93 تعداد570 فقره مطالبه مهریه داشتیم که این مقدار در بهار 94 به 437 فقره رسیده است که نشان دهنده این است که در این زمینه 23 درصد کاهش اتفاق افتاده است.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد یاد آور شد: در تمام دادگستری های سراسر کشور به جز استان یزد آسیب اجتماعی طلاق جزو 10 دعوا یا خواسته اول است.
وی دلیل آنکه در استان یزد آسیب اجتماعی طلاق جزو 10 دعوا و خواسته اول نیست را تشکیل مرکز تحکیم بنیان خانواده دراستان عنوان کرد.
" رفاهی " اظهار داشت: استان یزد در رابطه با طلاق توافقی رتبه 13 را دارد که در مقایسه بهار 94 نسبت به بهار 93 نزدیک به 6 درصد در این راستا کاهش صورت گرفته است.
وی یکی دیگر از دعاوی و خواسته ها را خواسته الزام به تمکین بیان کرد و گفت: خواسته الزام به تمکین معمولا از سوی آقایان مطرح می شود رتبه 18 را در دادگستری استان یزد دارد.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: خواسته الزام به تمکین دربهار 93 به تعداد 210 فقره بوده که این مقدار در سال 94 به 199 فقره رسیده است که نشان دهنده آن است که در این زمینه 15 درصد استان یزد کاهش داشته است.
وی افزود: طلاق به در خواست زوجه رتبه 21 را در دادگستری استان یزد دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار 93 تعداد 186 فقره طلاق به درخواست زوجه در استان داشته ایم که این مقدار در بهار سال 94 به 142 فقره رسیده است که نشان دهنده این است که استان یزد بیش از 23 درصد در این زمینه کاهش داشته است.
" رفاهی " پنج آسیب اجتماعی اول استان که در شورای پیشگیری از جرم استان در اسفند سال 92 عنوان شد را به شرح ذیل بیان کرد:
1 ـ اعتیاد؛
2 ـ طلاق؛
3 ـ بحث انحرافات اخلاقی؛
4 ـ بحث مهاجرت به ویژه اتباع بیگانه؛
5 ـ خشونت خانگی
وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته علل اصلی طلاق در استان یزد اعتیاد، دخالت اطرافیان، عدم بلوغ فکری و اجتماعی ، فقدان مهارت های همسرداری و مهارت های اساسی زندگی، سوء ظن ، بد دهنی ، اختلاف در سطح فرهنگی و تحصیلات ، ازدواج تحمیلی، نارضایتی جنسی و عدم تمکین، مسائل اقتصادی و تنفر و دروغگویی می باشد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد چهار آسیب اجتماعی نو پدید که جامعه با آن روبرو هست را ماهواره، اینترنت ، تلفن همراه و بازیهای رایانه ای دانست و گفت: خانواده در زمینه کاهش این آسیب ها می تواند کارهای اساسی انجام دهد.
وی تصریح کرد:اگر ما در زمینه پیشگیری بتوانیم نقش خانواده را پر رنگ تر نماییم تا بر این اساس نقش اساسی و اسلامی خود را به خوبی ایفا نماید شاهد آسیب اجتماعی فراوان در جامعه نخواهیم بود.
" رفاهی " خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که همه ما دستگاه های اجرایی باید در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام دهیم ارتقاء آگاهی های عمومی مردم است چراکه مردم در این زمینه آگاهی کافی ندارند.
وی در پایان سخنان خود ضمن بیان آنکه فضای ادارات باید یک فضای پیشگیرانه باشد، از تمام نمایندگان دستگاه های اجرایی حاضر در جلسه خواست تا طرح عملیاتی آیینه که بر مبنای اخلاق طراحی شده است و منجر به این می شود که 20 تا 30در صد از آسیب های اجتماعی کاهش یابد در ادارات خود با همکاری و تعامل با معاونت پیشگیری دادگستری استان یزد اجرا نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار