در شانزدهمین روز فوران چاه 147 رگ سفید، کار احداث موقعیت C حفاری برای مهار فوران این چاه از کف به اتمام رسید و آنگونه که پیش بینی شده بود در روز هفدهم دکل حفاری 93 فتح به این موقعیت منتقل شد.
کد خبر: ۵۲۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ 16 November 2017
دکل 93 فتح به موقعیت C در رگ سفید انتقال یافت

به گزارش تابناک به نقل از مناطق نفت خیز جنوب در این موقعیت یک حلقه چاه عمودی برای مهار چاه از عمق Bottom Kill حفاری می شود که در صورت موفق نبودن عملیات مهار از سطح به عنوان گزینه دوم برای مهار چاه از عمق عمل خواهد کرد.

در نشستی که روز 23 آبان ماه با حضور بیژن عالیپور، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در محل فرماندهی عملیات مهار چاه برگزار شد، مقرر شد نخستین محموله دکل 93 فتح شرکت ملی حفاری ایران بعد از ظهر چهارشنبه 24 آبان به موقعیت C ارسال شود که عصر همان روز توسط شرکت ملی حفاری ایران عملیات جابه جایی دکل آغاز شد.

با استقرار کامل این دکل، عملیات حفاری با هدف رسیدن به عمق 2400 متری و کنترل فوران چاه 147 رگ سفید در صورت عدم توفیق در مهار از سطح، آغاز می شود. 

احداث موقعیت چاه A نیز برای مهار فوران چاه 147 رگ سفید در مراحل پایانی قرار دارد و تا بعدازظهر پنج شنبه روز جاری به اتمام می رسد و دکل 94 فتح شرکت ملی حفاری ایران نیز به این موقعیت اعزام خواهد شد. 

احداث این لوکیشن ها در ساختار سنگی رگ سفید به طور معمول بیش از شش ماه و بعضا تا هشت ماه به طول می انجامد اما این بار با تمهیدات ویژه و مدیریت جهادی، ظرف 2 هفته به اتمام رسیده است که در نوع خود بی سابقه است. 

برای آغاز عملیات مهار چاه 147 رگ سفید از سطح نیز یک گام بلند دیگر باقی مانده و آن خارج سازی آخرین بقایای دکل سوخته 95 فتح از دهانه چاه است بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است ادامه کار پاکسازی محوطه چاه 147 پس از تسطیح و ایمن سازی محوطه توسط ماشین آلات راهسازی مدیریت ترابری و پشتیبانی تولید، از روز چهارشنبه (24 ابان) از سر گرفته شود. 

شب گذشته 2 دستگاه از مخازن موجود در فاصله بسیار نزدیک به آتش، توسط مهارگران و با استفاده از بلدوزرهای مدیریت ترابری از محوطه خارج شد، آسفالت جاده های دسترسی به چاه 147 و موقعیت C، شن ریزی و مخلوط ریزی تمام جاده های منطقه و ایمن سازی خطوط انتقال آب از دیگر تصمیمات بود.

عالیپور در نشست روز گذشته بار دیگر رعایت مقررات ایمنی را توسط همه عوامل حاضر در منطقه مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد تمامی نیروها از همه شرکت های حاضر در عملیات تحت فرماندهی مدیریت امور فنی اقدام می کنند.

وی با تحسین همدلی و صمیمیت مدیران شرکت های مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری گفت: مقدمات این عملیات با توکل به خدا و همدلی و دلسوزی نیروهای عمل کننده با سرعت و شتاب کم نظیری پیش رفته است و انشاءالله در ادامه تا پایان کار نیز این همدلی و هناهنگی استمرار خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب طی 2 روز گذشته ضمن بازدید از محل احداث موقعیت های حفاری C و A عملیات ایمن سازی استخر 130 هزار بشکه ای، احداث استخر 70 هزار بشکه ای، محوطه چاه 147 و چیدمان پمپ ها و ادوات آتش نشانی بازدید کرد.

کل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره 147 میدان رگ سفید یکشنبه هفتم آبان 96 بر اثر فوران گاز چاه 147 رگ سفید دچار آتش سوزی شد. در این حادثه 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان باختند.

میدان نفتی رگ سفید واقع در محدوده گچاساران و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه - هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده است.

این میدان در سال ١٣٣٠ شمسی کشف و تولید از آن از سال 1345 آغاز شد. بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار