وزير ارشاد در يزد:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به سهم قابل توجه اقتصاد خلاق در توليد ناخالص بسياري از كشورهاي دنيا و تجارت جهاني، از طرح اين موضوع در هيات دولت و تصميم دولت براي ايجاد شوراي عالي اقتصاد خلاق خبر داد.
کد خبر: ۴۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 15 June 2015
 به گزارش تابناک یزد،"علي جنتي"‌ در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان يزد با اشاره به تلاش وزات فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت تدبير و اميد براي ايجاد اميد و انگيزه مجدد در بين اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان اولويت نخست كارها، گفت: متاسفانه در زمان قبول مسئوليت، در بسياري از حوزه‏‏هاي فرهنگي و هنري كشورمان شاهد وجود مشكلاتي بوديم به عنوان نمونه در حوزه سينما، خانه سينما تعطيل شده بود و بسياري از هنرمندان اين عرصه فاصله گرفته بودند به نحوي كه بعضاً چهار سال و برخي حتي هشت سال مراجعه‎‎اي به وزارت ارشاد نداشتند.

وي همچنين افزود:  در حوزه نشر و چاپ كتاب نيز مشكلات زيادي در كشور وجود داشت به نحوي كه برخي خرده‏‏گيري‏‏هاي نابجا باعث عدم كسب مجوز نشر برخي آثار نويسندگان شده بود و نوعي نااميدي و ياس در بين فعالان اين عرصه ايجاد شده بود.

وي از تاخيرهاي نامعمول در صدور مجوز براي تاسيس موسسات فرهنگي و هنري در كشور نيز خبر داد و افزود: البته در مدت 21 ماه گذشته اقدامات خوبي براي بازگشت اميد و انگيزه در بين اهالي فرهنگ و هنر صورت گرفته به نحوي كه خانه سينما مجدداً گشوده شد و هنرمندان سينما با انگيزه و علاقه مجدد وارد كار شدند.

چاپ 72 هزار عنوان كتاب

جنتي همچنين ادامه داد: در حوزه نشر کتاب نيز با آزادی‌های داده شده در چارچوب قانون تنها در سال گذشته شاهد چاپ بیش از 72 هزار عنوان کتاب بوديم به نحوي نسبت به سال قبل از آن، 8 هزار مورد بیشتر شده بود.

وي از تلاش براي صدور مجوز براي تاسيس موسسات در حداقل زمان خبر داد و گفت: امروز متقاضيان حداكثر در مدت دو ماه مي‎‎توانند اقدام به كسب مجوز و تاسيس موسسات چند منظوره فرهنگي كرده و فعاليت فرهنگي انجام دهند.

واگذاري امور به تشكل‏‏ها و انجمن‎‎ها

وزير ارشاد يكي ديگر نكات مورد توجه وزارت ارشاد در مدت فعاليت خود در دولت تدبير و اميد را واگذاري تصدي‎‎گري‎‎هاي دولتي به بخش خصوصي، اصناف و انجمن‎‎هاي فرهنگي و هنري ذكر كرد و افزود: در اين رابطه مي‎‎توان به واگذاري بخشي از نمايشگاه بين المللي كتاب به تشكل‎‎هاي نشر و ناشران اشاره كرد كه در فرآيندي سه ساله به طور كامل اين واگذاري انجام خواهد شد.

وي با تاكيد بر آمادگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي واسپاري بسياري از امور خود به انجمن‎‎ها   تشكل‎‎هاي فرهنگي و هنري، ادامه داد: همچنين موضوع تمركززدايي را به طور جدي دنبال مي‎‎كنيم به نحوي كه در حال حاضر بسياري از اختيارات و مجوزهايي كه تا قبل از اين بايد حتماً در تهران انجام مي‎‎گرفت را به استان‏‎‏ها واگذار كرده‎‎ايم.

تلاش براي تحقق عدالت فرهنگي

جنتي يكي از مهمترين شعارهاي مطرح شده از سوي وزارت متبوع خود را موضوع رعايت عدالت فرهنگي ذكر كرد و در اين باره تصريح كرد: معتقديم كه بيشترين توجهات وزارت ارشاد بايد به مناطقي با بيشترين سطح محروميت باشد و در حال حاضر نيز در اختصاص اعتبارات به اين موضوع توجه ويژه‎‎اي براساس شاخص‎‎هاي ارزيابي تعيين شده داريم.

وي در اين رابطه به ملاك‏‏هاي تخصيص يارانه مطبوعات اشاره كرد و ادامه داد: از لحاظ فضاها نيز عمده امكانات بايد به سوي مناطق كم برخوردار سوق داده شود به همين دليل نيز در ابتداي سال گذشته به معاونت‎‎ها و سازمان‎‎هاي تابعه وزارت ارشاد ابلاغ كرديم تا 20 درصد از اعتبارات خود را براي تامين نيازهاي زيرساختي شهرستان‎‎ها اختصاص دهند.

وي ادامه داد: البته امسال توزيع اين اعتبارات را خود وزارت با دريافت 20 درصد از اعتبارات معاونت‏‏ها و سازمان‏‏ها انجام مي‎‎دهد و سعي داريم همين اعتبارات محدود به رغم وجود شهرهاي فراوان در كشورمان به صورت درست و با عدالت توزيع شود.

حركت به سوي دولت الكترونيك

وزير ارشاد از تلاش براي حركت به سمت دولت الكترونيك خبر داد و تاكيد كرد: خوشبختانه در صدور مجوز نشريات تمام مراحل كار به صورت الكترونيكي و بدون نياز به مراجعه حضوري متقاضيان انجام مي‏‏شود و سعي داريم در ساير حوزه‏‏ها مانند حوزه نشر و صدور مجوز براي موسسات نيز شرايط اين فرايند را مهيا كنيم.

يكي از موضوعات ديگر مورد اشاره وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع اهالي فرهنگ و هنر استان يزد، تلاش براي دستيابي به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر بود كه در اين رابطه با اشاره به بدهي 30 و سپس 50 ميليارد توماني صندوق هنرمندان، نويسندگان و غيره در بود تحويل آن، گفت: با رايزني‎‎هاي صورت گرفته در اين رابطه امروز در حال تبديل اين صندوق به يك بنگاه اقتصادي هستيم و در آينده نزديك  نتايج آن را خواهيم ديد.

توجه به اقتصاد خلاق در عرصه فرهنگ و هنر

جنتي يكي از مباحث دنياي امروز را موضوع اقتصاد خلاق خواند و با بيان اين كه در سال 2014 ميليادي اقتصاد خلاق در توليد ناخالص كشورهاي جهان در مجموع 820 ميليارد دلار درامدزايي داشته است، اظهار كرد: خوشبختانه اين طرح در هيات دولت مطرح شده و قرار است كه شوراي عالي اقتصاد خلاق تشكيل شود و اميدواريم از اين طريق اهالي فرهنگ و هنر نيز بتوانند سهم قابل توجهي در توليد ناخالص ملي به خود اختصاص دهند.

وزير ارشاد در ادامه به درخواست‏‏هاي مطرح شده از سوي برخي از نمايندگان انجمن‏‏ها و تشكلهاي فرهنگي و هنري استان در اين جلسه پاسخ داد و گفت: در رابطه با شروع طرح‏‏هاي عمراني سياست دولت تكميل طرح‏‏هاي با پيشرفت بالاي 80 درصد است لذا تلاش خواهيم كرد تا دو طرح عمراني تالار مركزي يزد و فاز دوم مجتمع فرهنگي هنري امام علي(ع) يزد را با تامين اعتبار مورد نياز به بهره‎‎داري برسانيم.

وي ايجاد جشنواره‏‏هاي ملي در وهله اول و در مراحل بعد تبديل اين جشنواره‎‏ها به بين‌المللي در تمام استان‏‎‎ها در موضوعاتي كه مزيت‏‏هاي نسبي دارند را مورد تاكيد وزارت ارشاد دانست.

ارشاد به موسيقي‎‎هاي مذهبي مجوز مي‏‏دهد

جنتي در رابطه با خواسته‏‏هاي اهالي موسيقي استان نيز گفت: بايد حساسيت‏‏هاي موجود را نيز در نظر گرفت، هرچند كه مجوز ارشاد به موسيقي‎‎هاي مذهبي و نه لامذهبي داده مي‎‎شود.

وي با اشاره به نظارت‎‎هاي ارشاد بر شعر، موسيقي و اجراي برنامه‎‎هاي مذكور، اظهار كرد: البته در برخي موارد خطاهايي نيز رخ مي‏‏دهد ولي گاهاً مشكل از كنسرت و اجرا نيست بلكه تماشاگران حاضر در برنامه مشكل‏‏ساز هستند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به موضوع بيمه خبرنگاران نيز اشاره كرد و گفت: رسانه‏‏ها موظف به بيمه خبرنگاران خود هستند ولي با اين حال اعلام كرديم كه خود رسانه اقدام به بيمه خبرنگاران كند و وزارت هزينه‏‏هاي ان را تقبل مي‏‏كند.

وي پيشنهاد ايجاد صندوق براي اعطاي وام به برنگاران را نيز موضوعي قابل بررسي و عملياتي شدن دانست.

وي در رابطه با موضوع برگزاري همايش نكوداشت مهدي اخوان ثالث در يزد از حمايت مادي و معنوي وزارت ارشاد در اين مورد خبر داد و گفت: اخوان ثالث از مفاخر ملي ماست و حتماً در اين زمينه كمك خواهيم كرد.

جنتي در پايان نيز با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبري در رابطه با 10 ميليون حافظ قران در كشور، در رابطه با حمايت از موسسات قراني براي تحقق اين مطالبه رهبري اظهار كرد: خوشبختانه در سه سال گذشته با ايجاد معاونت قران و عترت در وزارت ارشاد اقدامات خوبي و ويژه‏‏اي در اين رابطه صورت گرفته و آمادگي داريم اعتبارات و برنامه‏‏هاي اين حوزه را نيز براي كمك به توسعه و تقويت تجمع‏‏هاي قراني، به تشكل‏‏هاي مربوطه واگذار كنيم.

تجليل از برگزيده مسابقات بين المللي قران  

گفتني است؛ در اين برنامه و در حضور وزير ارشاد، نماينده ولي فقيه و امام جمعه، استاندار يزد و مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و اوقاف و امور خيريه استان، از استاد "حسن دانش" قاري ممتاز بين المللي استان يزد و برگزيده سي و دومين مسابقات بين المللي قران كه در ابتداي مراسم به تلاوت آياتي از كلام الله مجيد پرداخته بود، تجليل شد.

در اين مراسم علاوه بر سخنراني "علي غياثي" مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در رابطه با ظرفيت‏‏هاي فرهنگي و هنري يزد، آقايان خالصي، پيغمبري، اسفندياري، اركان، روشن بخش، قديريان، مسرت، حجت الاسلام مطهريان و خانم حكمي به عنوان نمايندگان تشكل‎‎ها و انجمن‏‎‎هاي فرهنگي و هنري استان به بيان توانمندي‎ها و مشكلات حوزه‏‏هاي مربوطه پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار