کد خبر: ۴۶۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳ 27 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره انجام طرح‌های بیابان‌زدایی برای مقابله به خسارات کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان، از خسارات ناشی از خشکسالی حتی بر این طرح‌ها خبر داد.

«محمود فتاحی»  با اشاره به این‌که 98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه‌های منابع‌طبیعی به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: 36 درصد از این مناطق اراضی بیابانی تلقی می‌شود .

وی با بیان این‌ که 46 درصد از اراضی بیابانی استان جزو مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی است، گفت: در همین راستا نیز تاکنون 13 منطقه تحت عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان شناسایی شده است که این کانون‌ها در واقع از مناطق تهدیدآمیز و خسارت‌زا به مراکز زیستی اقتصادی مجاور خود در استان هستند.

فتاحی مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان را جمعاً 532 هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: این کانون براساس شدت حساسیت و اولویت ساماندهی به سه دسته تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی با بیان این که شروع فعالیت‌های کنترل فرسایش بادی در استان از سال 1349 و در محدوده 180 هزار هکتار از کانون‌های بحرانی درجه یک بوده است، ادامه داد: عمده دستاورد این فعالیت‌ها ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت بیابانی به مساحتی بالغ ‌بر 60 هزار هکتار در مناطق بحرانی بوده است .

این مقام مسئول در بخش‌ دیگری از سخنان خود نبود بودجه کافی را از مشکلات این حوزه دانست و بیان کرد: اداره کل منابع‌طبیعی هر ساله به تناسب اعتبارات دریافتی، سلسله اقداماتی مانند تولید نهال، جمع‌آوری بذر و نهال‌کاری را انجام می‌دهد که این فعالیت‌ها متناسب با اعتبارات دریافتی است .

وی با اشاره به تنوع روش‌های مقابله بابیابان‌زایی، تصریح کرد: برای کنترل فرسایش بادی در استان عمدتاً از روش‌های مالچ‌پاشی و نهال‌کاری استفاده شده است .

فتاحی با بیان این ‌که خشکسالی‌های دهه اخیر پایداری کشت‌ها و نهال‌کاری‌ها در این حوزه را به خطر انداخته است، گفت: به دلیل نبود آب کافی درصدی از نهال‌کاری‌ها خشک شده و بعضاً نیز هزینه آبیاری را افزایش داده است .

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان در پایان نیز کاشت نهال در مساحتی بالغ بر 250 هکتار و آبیاری سطحی بالغ‌ بر دو هزار و 400 هکتار را از اقدامات سال گذشته نام برد و خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز باید مساحتی بالغ ‌بر 830 هکتار نهال‌کاری و یک هزار و 800 هکتار نیز آبیاری و مراقبت از نهال‌کاری‌های سنواتی انجام شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار