یک متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی با بیان این‌که بدن انسان نسبت به نخوردن و کم کردن وعده‌های غذایی هوشمند است، گفت: به محض این‌که خوراک انسان کم شود، سیستم دفاعی بدن شروع به تغییراتی کرده که در پی آن وزن موجود بدن را حفظ می‌کند، بنابراین در ماه رمضان به راحتی نمی‌توان وزن خود را کاهش داد، مگر با رعایت برخی اصول در تغذیه و عادات غذایی.
کد خبر: ۴۳۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸ 10 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سلامت آنلاین،دکتر منصور رضایی، افزود: سیستم دفاعی بدن در ماه رمضان به دلیل کم شدن یک تا دو وعده غذایی، سوخت و ساز را کاهش داده، فعالیت را کم کرده و با حالت تدافعی و مکانیزم افزایش جذب با همان میزان کالری به حفظ وزن بدن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: بدن انسان علاوه بر وزن، به حرارت نیز حساس است، همانطور که برای تنظیم حرارت توسط هیپوتالاموس، فرد با قرار گرفتن در گرمای شدیدی به حفظ دمای بدن بر روی ۳۷ درجه می‌پردازد، در مورد وزن بدن نیز با کم شدن وعده غذایی ناهار و یا با نخوردن سحری، سیستم دفاعی فعال شده، ضمن کاهش سوخت و ساز بدن و همچنین کاهش فعالیت، جذب مواد غذایی را بالا برده، وزن موجود بدن را حفظ می کند.

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان ماه مبارک رمضان برخی افراد روزه‌دار نه تنها لاغر نمی‌شوند بلکه بسیاری از آن‌ها دچار اضافه وزن هم خواهند شد، زیرا کم شدن وعده غذایی، بدخوری یا تند خوری و پرخوری، استفاده از قندهای مضر، حذف وعده سحری، کاهش فعالیت ازجمله عواملی هستند که مانع کاهش وزن در ایام ماه مبارک رمضان می‌شود.

 رضایی توضیح داد: افت قند خون در افطار موجب می‌شود تمایل افراد به شیرینی و مواد قندی مانند زولبیا بیشتر شود، بنابراین فرد از امنیت غذایی کمتر برخوردار خواهد بود.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که قند خون افراد افت می‌کند و بدن نیاز به قند ساده مانند خرما یا عسل دارد، اما متاسفانه در ماه رمضان بیشتر شاهد استفاده از مواد قندی همراه با چربی مانند زولبیا و بامیه هستیم و یکی از دلایل افزایش وزن در این ماه مصرف بیش از اندازه برخی روزه داران در مصرف زولبیا و بامیه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی برای این‌که در پایان ماه رمضان روزه داران از وزن مطلوبی برخوردار باشند، توصیه کرد: افراد در ماه مبارک رمضان باید در موقع افطار ابتدا روزه خود را با آبجوش و یا چای همراه با شیرینی‌هایی نظیر خرما و یا عسل باز کنند، با مقدار کمی نان و پنیر ساده، بعد از یک الی یک ساعت و نیم به استقبال یک شام سبک مانند نان و کوکو و یا انواع پلو با حداقل برنج مانند لوبیا پلو و عدس پلو بروند.

وی گفت: علاوه بر آن باید سعی شود غذا آهسته آهسته جویده شده و از خوردن غذا با سرعت زیاد جلوگیری شود. تاکیدی که بر آهسته غذا خوردن می‌شود به این دلیل است که سرعت در مصرف غذا موجب می‌شود که مواد غذایی سریعا وارد جریان خون شده و انسولین در بدن ترشح شود و در نتیجه خیلی زود فرد روزه‌دار احساس ضعف و بی‌حالی کند.

رضایی با بیان این که حذف وعده سحری علاوه بر آزاد کردن کتون در خون، موجب ناقص سوزاندن چربی هم بدن در می‌شود، تاکید کرد: خوردن سحری از خوردن افطار بسیار مهمتر است و روزه‌داران باید در این وعده از غذاهایی مانند نان سنگک و انواع کوکوهای سیب زمینی یا سبزی کم چرب و همچنین از غلات، آجیل، جو با سبزی‌ها و میوه‌هایی که تامین کننده مواد مورد نیاز بدن به ویژه آب و قند و فیبر هستند، استفاده کنند.

وی همچنین کم کردن مصرف قهوه و شکلات، پرهیز از خوردن غذاهای کارخانه‌ای و کنسرو شده که جزء غذاهای شور محسوب می‌شود را برای جلوگیری از تشنگی و جلوگیری از افزایش وزن در ایام ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: دو عامل مهم کاهش دریافت انرژی و افزایش سوخت و ساز بدن از مهم ترین عوامل در کاهش وزن هستند، بنابر این افراد باید با افزایش تعداد دفعات تغذیه با حجم کم و حفظ کالری مورد نیاز بدن، مراقب باشند که وزن آن‌ها در این ماه افزایش نیابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه اساس روزه‌داری خویشتن‌داری است، افزود: روزه‌داران ضمن رعایت همه موارد ذکر شده و جلوگیری از پرخوری به خصوص موقع افطار در نظر داشته باشند، سوزاندن چربی باید در محیط هوازی صورت گیرد بنابر این لازم است، هر روز چندین مرتبه در محیطی خنک، نفس‌های عمیق بکشند و تحرک بدنی داشته باشند تا اکسیژن کافی برای سوخت و ساز و برای از بین بردن چربی‌های اضافه به بدن برسد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار