نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه شاهنامه گران‌سنگ‌ترین سند هویت ایران است، گفت: هیچ اثری را نمی‌توان در گستره ایران زمین یافت که توانسته باشد در اندازه شاهنامه، ایرانیان را با هویت، فرهنگ و تمدن خود آشنا کرده باشد.
کد خبر: ۱۱۶۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹ 18 May 2024

به گزارش تابناک رضوی، رضا زدوار در نشست خبری اختتامیه دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه گفت: هیچ اثری را نمی‌توان در گستره ایران زمین یافت که توانسته باشد در حد و اندازه و قامت شاهنامه، ایرانیان را با هویت، فرهنگ و تمدن پربار پیشین خود آشنا کرده باشد و فردوسی این مهم را با تمام رنج‌ها و زحمت‌ها به انجام رسانده است.

وی ملاک فردوسی را خرد و خردورزی دانست و افزود: کار خردمندانه همواره جان و کلام فردوسی است، دومین جشنواره شکوه شاهنامه نکوداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در مشهد است و بی شک شاهنامه در حوزه ادبیات ارجمندترین اثر هنری در ایران زمین است و خط نستعلیق می‌تواند با زیباترین حالت آن را به چشم علاقه مندان ایران و جهانیان به تصویر بکشد و آثار خوشنویسان جوان که همگی سهراب خوشنویسان ایران هستند، می‌تواند برگ زرینی برای ثبت و ضبط دوباره شاهنامه باشد.

زدوار گفت: این رویداد با تلفیق دو هنر شعر و موسیقی، چنان شور و حالی در قشر خوشنویس ایجاد کرده تا مشتاق شوند تمام شاهنامه را بنویسند.

نماینده وزیر در انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد: به عنوان نماینده وزیر پیشنهاد می‌دهم که پس از برگزاری این جشنواره، آثار در چند مرکز استان به نمایش گذاشته شود تا کسانی که عاشق شاهنامه هستند از آن بهره‌مند شوند. همچنین توصیه می‌شود، چند جلسه تبادل نظر و کارگاهی دیده شود چون تجربیات کوچک غنی از رویدادهای بزرگتر هستند.

مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران نیز گفت: در بحث تخصصی بودن جشنواره با توجه به اینکه کلیت خوشنویسی کشور را در نظر گرفته، احساس می‌کنم باید خط شکسته در آینده اضافه شود، چون تعصبی روی خط ایرانی یا نستعلیق داریم و پایه تفکر خود فردوسی هم بر ایرانی بودن می‌شناسیم لذا باید همه خوشنویسان که خط ایرانی می‌نویسند در این جشنواره شرکت داشته و درگیر شوند.

سید حیدر موسوی ادامه داد: هفت دوره دوسالانه در قزوین برگزار می‌شود که بزرگترین رویداد خوشنویسی ایران است، اما هیچگاه به تعداد جشنواره شکوه شاهنامه شرکت کننده نداشتیم. شورای سیاستگذاران جشنواره از میان آثار فقط 110 اثر را برای نمایشگاه انتخاب کردند، که نشان‌ می‌دهد جشنواره به سمت حرفه‌ای سوق پیدا کرده است.

دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در مشهد به کار خود پایان داد

دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه نیز گفت: افتخار است که توفیق میزبانی از اساتید خوشنویسی کشور، را در مشهد داشته باشیم و امسال جهت شرکت در جشنواره شکوه شاهنامه حدود هزار و 150 اثر به دبیرخانه رسید که تنها مربوط به یک خط تخصصی بود و این آمار در بین جشنواره‌های کشور نادر است.

هادی سیدخوانی ادامه داد: بعد از بررسی تعداد 220 اثر، اصل آثار فرستاده شد و در تهران داوری شد و 110 اثر برای نمایشگاه انتخاب شدند و 22 برنده داشتیم و در شاخه‌های مختلف خط نستعلیق در هر رشته نفرات اول تا سوم داریم که به نفرات اول مبلغ 30 میلیون تومان، نفرات دوم 20 میلیون تومان و نفرات سوم 10 میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره افزود: علاوه بر آن 5 جایزه ویژه بانوان و 3 برنده برای افراد زیر 18 سال داشتیم که هر کدام مبلغ 5 میلیون تومان تقدیم می‌شود؛ همچنین امسال یک جایزه 60 میلیونی با عنوان شاهکار شکوه به جوایز اضافه شد که ویژگی‌های خاص داشت و تمام جوانب در این اثر رعایت شده است، بنابراین یکی از اهداف جشنواره، پرورش خوشنویسان نوپا اما با استعداد است و امسال یک نفر به عنوان پدیده جشنواره معرفی می‌شود.

سیدخوانی با بیان اینکه امسال برای اولین بار به تمام افرادی که اثر به جشنواره ارسال کرده‌اند، گواهی شرکت داده شده که مورد اقبال قرار گرفته است، گفت: از دور سوم قرار است جشنواره به‌صورت دوسالانه برگزار شود. در سال میانی جشنواره ادبی شکوه شاهنامه را خواهیم داشت، هرچند هدف ما پرداختن به تمام ابعاد شاهنامه است.

استاد انجمن خوشنویسان ایران نیز گفت: در کشور یکی، دو جشنواره بزرگ و چند جشنواره کوچک خوشنویسی در سال برگزار می‌شود.خوشبختانه جشنواره شکوه شاهنامه جشنواره درجه یک و قابل قبولی است، چون کسانی در جشنواره سیاستگذار بودند که خودشان خوشنویس هستند و به ادبیات و شاهنامه اشراف داشتند.

علی شیرازی بیان کرد: در برخی جشنواره ها، پاره‌ای از خوشنویسان شرکت می‌کنند ولی در این جشنواره اکثریت نستعلیق نویسان شرکت داشتند و مورد قبول جامعه خوشنویسان بوده‌ است. شرکت‌کنندگان تمام توان خود را به‌کار می‌گیرند تا اثری فاخر به جشنواره ارسال کنند و یک وسواس خاص در تناسب موضوع و مضمون دارند.

این استاد خوشنویسی تاکید کرد: اگر شاهنامه نبود زبان فارسی نمی‌توانستیم صحبت کنیم لذا هر سال جشنواره باید ارتقا پیدا کند، آثار هنری دارای یک سری ویژگی‌های خاص است که شکوه، یکی از ویژگی‌های آنهاست.

گفتنی است مراسم اختتامیه و گشایش نمایشگاه دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه با حضور اساتید خوشنویسی، مسئولان کشوری و استانی، هنرمندان خط نستعلیق، با معرفی آثار و خوشنویسان برتر در سالن همایش‌های موسسه همدم برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار