کد خبر: ۴۳۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴ 06 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛یک نمونه سند تاریخی با موضوع کمک مالی به ساختمان مدرسه ایرانشهر به مدیر کل آموزش پرورش استان یزد اهدا شد .

«داود پاک طینت» مدير مرکز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد با حضور در اداره کل آموزش پرورش استان، یک نمونه سند تاریخی با موضوع کمک مالی به ساختمان مدرسه ایرانشهر را به مدیر کل آموزش پرورش اهدا کرد .

وي در این دیدار با اشاره به وظایف و فعالیت‌های مرکز و اهمیت اسناد، گفت: با توجه به قدمت بالایی که برخی از مدارس استان یزد دارند، لازم است فرآیندهای قانونی، ارزشیابی و تعیین تکلیف انجام شود و این مرکز آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد .

«احمد شیرزاد» مدیر کل آموزش و پرورش استان نيز کار این مرکز به جهت حفظ و نگهداری اسناد قدیمی و ارائه خدمات به پژوهشگران و محققان را ارزشمند دانست و موافقت خود را با همکاری در زمینه ارزشیابی و تعیین تکلیف اسناد اعلام نمود .

دبیرستان ایرانشهر مربوط به دوره قاجار و  نخستین دبیرستانی است که در یزد تاسیس شد. زمینی به مساحت نزدیک به ۱۸ هزار متر مربع و زیربنای شش هزار متر مربع برای این دبیرستان در نظر گرفته شد.

عملیات ساختمانی در ۱۵ فروردین ۱۳۰۵ آغاز شد و در آبان ماه ۱۳۱۰ تمام کارهای ساختمان به پایان رسید و عملیات ساختمانی مدرسه نيز در ۱۳۱۳ خاتمه يافت كه در فروردین آن سال «علی‌اصغر حکمت» دبیرستان را افتتاح کرد و به نام ایرانشهر نامگذاری شد .

هزینه ساخت این بنا در سال اجرا برابر با 760 هزار ریال معادل 76 هزار تومان بوده که از محل اعتبارات دولتی تامین شده‌ است .

ساختمان این دبیرستان از طاق‌های ضربی و از پنجره‌های باریک و بلند در نماسازی و قوسهای استوانی در سر در ورودی سالن اجتماعات استفاده شده‌است. قوس‌های تخم مرغی مشخصه معماری عصر ساسانی و قوسهای خیزدار ویژگی عصر صفوی است که این دو نوع سبک قوس و طاق بندی در دبیرستان ایرانشهر مشهود است.  در نمای آن بیش از ۱۱ هزار م ترمربع  کاشی رنگی لعابدار کار رفته ‌است .

این اثر در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار