رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه درآمدزایی از علم، گفت: بزرگترین تلسکوپ ایران در دانشگاه آزاد تفت نصب می‌شود.
کد خبر: ۴۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶ 02 June 2015

به گزارش تابناک یزد، محمد جواهری بعد از ظهر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد که به مناسبت کسب رتبه فناور برتر کشور توسط این دانشگاه برگزار شد، در ارتباط با این عنوان، اظهار داشت: نزدیک به 400 شرکت دانش بنیان در این دوره از مسابقات حضور داشتند که این واحد توانست در بین شرکت‌های حاضر رتبه اول را کسب کند.

وی افزود: هر ساله جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره فرهیختگان در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود که در این جشنواره کلیه فعالیت‌هایی که تحت عنوان فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفته و واحدهای فناور برتر معرفی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد تفت خاطرنشان کرد: این جشنواره به همراه نمایشگاهی برگزار می‌شود که این دوره با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و واحد تفت به عنوان تنها واحد نمایشگاهی استان یزد توانست دستاوردهای خود در زمینه توسعه ثروت از دانش را ارائه کند.

جواهری عنوان کرد: در فروردین سال 90 شرکت دانش‌بنیان پیشگامان توسعه علم دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسید و عنوان نخستین شرکت دانشگاه‌های آزاد را به خود اختصاص داد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا سیاست‌گذاری در این زمینه را تحت عنوان ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای ایجاد کرد و چندین محور در این زمینه تعریف کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت افزود: دانشگاه‌های دنیا امروز از نسل یک و دو فراتر رفته‌اند و برخی از آنها در نسل چهار دانشگاه‌ها که در زمینه ثروت‌آفرینی فعالیت می‌کنند، حضور دارند.

وی با بیان این مطلب که شاید 90 درصد دانشگاه‌های کشور در نسل یک هستند و به کارهای علمی توجه می‌کنند، گفت: تجربه دنیا نشان داده که صرفا کار پژوهشی انجام دادن، گره کار مردم و جامعه را باز نمی‌کند بلکه باید به کارهای تولیدی و محصولات تجاری تبدیل شوند.

جواهری با بیان اینکه زمینه ارتقای دانشگاه آزاد تفت به صورت مرحله به مرحله از دانشگاه سطح یک به سطح چهار نیست، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت به صورت جهشی سعی کرده که در بین دانشگاه‌های سطح چهار قرار گیرد و در این زمینه دو شرکت تاسیس شده که این شرکت‌ها در راستای درآمدزایی از طریق علم فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت ادامه داد: یکی از این شرکت‌ها، شرکت پیشگامان توسعه علم بود که توانست در سال گذشته درآمدی بالغ بر 2 و هفت دهم میلیارد تومان از حوزه فروش علم کسب کند که پیشرفت بسیار خوبی به حساب می‌آید.

وی با بیان این مطلب که بر اساس برنامه دانشگاه، باید 16 درصد از درآمدهای ما به غیر از شهریه اختصاص پیدا کند، گفت: درآمد دانشگاه نزدیک به هفت میلیارد تومان است و این 2 و هفت دهم میلیارد تومان درآمد شرکت دانش بنیان تقریبا 35 درصد کل درآمد دانشگاه از محل شهریه به حساب می‌آید اما با توجه به اینکه این شرکت سهام‌دارانی خارج از دانشگاه هم دارد، کل این مبلغ درآمد دانشگاه به حساب نمی‌آید.

جواهری تصریح کرد: بحث اقتصاد مقاومتی که در کشور مطرح شده را باید بر روی دو بال انجام دهیم، بال اول بر روی نیروی انسانی است که باید به وسیله دانش خودش اقدام به تحقق اقتصاد مقاومتی کند اما بخش دوم نیاز به شرکت‌هایی است که در این حوزه تشکیل شود و آنها با سرمایه‌گذاری کردن، این دیدگاه‌ها را عملیاتی نمایند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت خاطرنشان کرد: اگر واقعا اقتصاد مقاومتی مد نظرمان است و باید وابستگی کشور به خارج قطع شود، نیاز به افراد تحصیل‌کرده داریم چرا که به وسیله کارخانه‌های سنتی با نیروهای پایین‌تر از سطح تحصیلی کارشناسی و کاردانی، نمی‌توانیم زمینه تحقق چنین هدفی را محقق کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که نیاز به تولید علم داریم که بتوانیم به تحقق اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم، گفت: ناگزیر هستیم که بخش تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه‌های کشور توسعه دهیم، البته شاید درصدی پرت و اشکال وجود داشته باشد اما محاسن این کار بیشتر از اشکالات است و باید حمایت لازم از آن انجام شود.

جواهری خاطرنشان کرد: برای آزمایشگاه سازه و زلزله در فاز دوم مجوز اخذ شده، این آزمایشگاه در دانشگاه‌های کشور کم‌نظیر است و به عنوان مرجعی برای آزمایش‌ها و تحقیقات دانشجویان دوره دکتری استان و دیگر استان‌های کشور هم فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت ادامه داد: با راه‌اندازی فاز دوم این آزمایشگاه، اقدامات بسیار خوبی صورت می‌گیرد که می‌تواند تحولی در زمینه تحقیقات عمرانی کشور ایجاد کند.

وی افزود: بزرگترین تلسکوپ ایران که می‌تواند به افراد حرفه‌ای و آماتورها خدمات ارائه کند هم در این دانشگاه ایجاد می‌شود و به احتمال زیاد، پایان ماه مبارک رمضان این رصدخانه افتتاح می‌شود.

جواهری گفت: این افتخاری برای استان یزد است که هم در کارهای تحقیقاتی در بحث نجوم و هم کارهای آماتوری که خیلی از افراد به آن علاقه دارند در آن ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت عنوان کرد: الان بزرگترین تلسکوپ ایران در تبریز و بعد از آن در شیراز است اما با افتتاح این رصدخانه و نصب تلسکوپ 25 اینچی، استان یزد دارای بزرگترین تلسکوپ کشور می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار