کد خبر: ۴۱۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 06 May 2017
به گزارش تابناک یزد،دهستان علی‌آباد پیشکوه از توابع شهرستان تفت در فاصله ۳۶ کیلومتری از تفت و ۶۰‌کیلومتری شهر یزد قرار دارد.این دهستان با مساحت تقریبی ۲۹۵ کیلومتر مربع در کنار محور اصلی یزد به شیراز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۹۰ متر است ولی بلندترین قلعه علی    آباد ارتفاعی حدود ۳۵۰۰ متر دارد.میانگین بارش سالانه علی‎‎آباد با توجه به آب و هوای تقریباً کوهستانی، زمستان    هایی سرد و تابستان‎هایی معتدل، ۲۵۰ میلی لیتر است.
از تاریخچه این روستا اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما بعضی قدمت آن را به قبل از اسلام ارتباط می‌دهند. وجود سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌های قبر بسیار قدیمی که بسیاری از آنها از سوی سارقان هویت به یغما رفته، نشان دهنده قدمت این روستاست.
این روستا‌ی‌ سرسبز دارای محصولات کشاورزی متعددی است ولی گردو، گندم و خیارسبز آن در استان زبانزد است.کشاورزی در این دهستان در گذشته رونق فراوانی داشته و شغل اصلی مردم بوده اما اکنون کشاورزی این منطقه به علت مهاجرت به شهر و کم‌آبی در حال نابودی است.

مشکلات اهالی
حفر چاه‌‌های عمیق؛ بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان
 یکی از پیرمردان روستا می‌گوید: از معضلات اصلی در حال حاضر بی‌آبی است. هر چند خشکسالی چند ساله باعث کم آب شدن قنوات شده، ولی اگر بخواهیم صادق باشیم، چاه‌های عمیقی که در مناطق بالادستی روستا حفر شده، در حال مکیدن آب قنات‌هاست.
«مرتضی دهستانی» ادامه می‌دهد: با این ‌که بارها اهالی از آب‌خواران شکایت کرده‌اند اما هیچ‌ کس نتوانسته شر این چاه‌ها را از روستا کم کند.
او می‌گوید: در قدیم برای تعیین مدت زمان استفاده هر شخصی از آب کشاورزی، از شیوه سبو کشی استفاده می‎‎شد که روشی متناسب با مقدار آب قنات بود و در این روش هر شخص بر حسب مقدار زمین کشاورزی خود برای مدت زمان معینی می    توانست آب کشاورزی، در اختیار داشته باشد.
وی اضافه می‎‎کند: حتی کسانی که زمین‎‎های خود را کشت نمی‎‎کردند، می    توانستند آب خود را به دیگران بفروشند. در حال حاضر عده‌ای با زیاده    خواهی، حق دیگران را پایمال می‌کنند و با حفر چاه‌های عمیق، سهم آب صاحبان اصلی آن را به نا‌حق می‌گیرند.

ضرورت جمع‌آوری بموقع زباله‌ها
   یکی دیگر از گلایه‌های مردم علی‎‎آباد وجود زباله در گوشه و کنار به ویژه در رودخانه این روستاست. کشاورزان روستا نیز از بی‌مبالاتی گردشگرانی که برای استفاده از هوای پاک روستا به زمین‌های کشاورزی آنها می    آیند و زباله‎‎های خود را در این زمین    ها رها می‎‎کنند، گله‎‎مند هستند.
«علی رضایی» در این باره می‌گوید: اگر در مکان‎‎هایی مانند چشمه‌ خانی‌آباد که با استقبال بیشتر گردشگران مواجه می‎‎شود، سطل‌های زباله‎ای گذاشته شود، شاید کمتر شاهد پراکنده ‌شدن زباله‌ها در زمین‌های کشاورزی باشیم.

حمله آفات و لزوم مبارزه با آن
  یکی دیگر از روستاییان به هجوم کرم ساقه‌خوار به باغ‌های این روستا و از بین رفتن درختان گردوی کهنسال منطقه اشاره می‎‎کند و می‌گوید: دهستان علی‎‎آباد به دلیل چندین سال کم‎‎آبی متوالی بسیار خشک شده بود ولی اکنون درختان گردوی آن مورد حمله حشرات چوب‎‎خوار قرار گرفته است.
« دهستانی» اظهار می‎‎کند: بیشتر مردم روستا به این نتیجه رسیده‌اند که برای از بین بردن این آفت ‌چاره‌ای جز سپردن درختان خود به دست اره‎‎های برقی ندارند. در حالی که بسیاری از درختان گردوی قدیمی سال    ها در برابر بی‌آبی و خشکسالی مقاومت کرده بود، با هجوم این آفت از بین رفته اند.
این کشاورز علی    آبادی از مسئولان ذی    صلاح می    خواهد که به داد سرمایه‎‎های کهن روستا برسند و مانع نابودی و قطع آنها شوند.

سگ‌های ولگرد در روستا
   یکی از بانوان اهل این روستا نیز از تردد سگ‌های ولگرد در معابر گلایه و اظهار می‎‎کند: معمولاً بعد از غروب آفتاب از ترس حمله ‌این سگ    ها جرات بیرون آمدن از خانه را نداریم و به تازگی اهالی روستا از وجود کفتار در روستا می    گویند.
«ثریا دامکی» این حیوانات مزاحم را باعث نا امنی در روستا می‎‎داند و از مسئولان می‎‎خواهد که را‌ه‌حلی برای رفع این مشکل بیاندیشند.
این بانوی روستایی همچنین به نبود پزشک در مرکز بهداشت روستا اشاره می‎‎کند و می‌گوید: با توجه به این که بیشتر ساکنان روستا، مسن هستند، لازم است تا یک پزشک به صورت دائمی در دسترس اهالی باشد و مرکز بهداشتی روستا در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد.

لزوم نجات قلعه تاریخی علی‌آباد
   یکی دیگر از اهالی در مورد لزوم رسیدگی به قلعه قدیمی علی‌آباد، می‌گوید: قلعه تاریخی علی‎‎آباد در مجاورت جاده یزد- شیراز و در قسمت شرقی روستا واقع شده است و یکی از نمادهای اصلی تاریخ این دهستان به شمار می    رود.
«سعید سرسنگی» می‎‎افزاید: این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، از دوران اسلامی به جا مانده ولی چند سالی است که به علت عوامل طبیعی، بی‎‎توجهی مسئولان و همچنین حمله جویندگان گنج، به شدت دچار آسیب شده و در‌معرض تخریب قرار گرفته است.
وی معتقد است مرمت و بازسازی این قلعه با توجه به موقعیت منحصر به فرد تاریخی آن می‌تواند این محل را به یک مکان گردشگری تبدیل کند و برای تعدادی نیز اشتغالزایی کند اما با کم    لطفی مسئولان این اثر تاریخی در حال ویرانی است و نیاز به پیگیری جدی دارد.

بیکاری مضاعف  با تعطیلی کارخانه کاشی
   
نبود شغل از دیگر معضلات مطرح شده از سوی اهالی این روستاست که «رضا عربی» در رابطه با آن تصریح می‎‎کند: جوانان روستا به دلیل نبود کار و به صرفه نبودن حرفه کشاورزی، مجبور به مهاجرت هستند.
وی ادامه می    دهد: وجود کارخانه کاشی در نزدیکی روستا، چند سالی بود که مانع موثری برای جلوگیری از مهاجرت‌ جوانان این روستا بود ولی با تعطیلی آن تمام جوانان روستا نیز ناگزیر به مهاجرت به شهر برای کسب معاش شده‎‎اند. ضرورت دارد مسئولان راهکاری برای جبران این مشکل بیندیشند.

کمبود  آب آشامیدنی
   مساله مطرح شده دیگر از سوی اهالی این روستا، قطع آب ‌آشامیدنی در بعضی روزهای‌ تابستان است که معمولاً در این ایام روستا با افزایش جمعیت مواجه و نیاز بیشتر به آب محسوس است. در این مورد باید فکری اندیشیده شود
اعلام برخی زمین‌های روستا به عنوان اراضی ‌ملی از سوی اداره کل منابع طبیعی درحالی که این اراضی مورد استفاده کشاورزان بوده، از دیگر مشکلات است؛ به طوری که کشاورزان مدعی هستند که این اراضی متعلق به آنهاست و حتی عده    ای نیز در این اراضی اقدام به ساخت خانه کرده‎‎اند.
بی‎‎توجهی به سالن ورزشی نیمه تمام روستا هم مورد گلایه اهالی است؛ به‌طوری که این طرح در 2 سال گذشته در مرحله نازک‌کاری متوقف مانده و جوانان روستا را از داشتن یک مکان برای ورزش و سرگرمی مرحوم کرده است.

پاسخ مسئولان
پلمب چاه‎‎های  غیرمجاز
  دهیار علی‎‎آباد در پاسخ به مشکلات مورد اشاره اهالی عنوان می    کند: عملکرد شرکت آب منطقه‌ای در مورد شناسایی و مسدود کردن چاه‎‎های غیرمجاز حفر شده در منطقه مناسب بوده و تاکنون هرگاه شکایتی در این رابطه صورت گرفته، آب منطقه    ای وارد عمل شده و به پلمب چاه‌های غیرمجاز اقدام کرده است.
«محسن کاظمی» تاکید می‎‎کند: در صورت گزارش موارد جدید دهیاری و آب منطقه‎‎ای آمادگی دارد در صورت اثبات، موارد را پیگیری و چاه‎‎های غیرمجاز را مسدود کند.

مبارزه با آفت ساقه‌خوار
  وی در مورد آفت کرم‌های ساقه‎‎خوار در این منطقه نیز بیان می‎‎کند: موضوع به جهادکشاورزی گزارش و چندین جلسه آموزشی پیرامون روش‌های مبارزه با این آفت برای کشاورزان برگزار شده است.
وی ادامه می    دهد: با این وجود هنوز عده‌ای به دلیل ناتوانی در استفاده از آفت‌کش‌ها و برخی نیز به دلیل این که مدت زمان طولانی باید منتظر باشند تا این آفت‌ها از بین بروند و تحمل این مدت صبر را ندارند، در این رابطه اقدام نکرده    اند.
به گفته وی، البته جهادکشاورزی به افرادی که اقدام به قطع درختان می‌کنند با عنوان این که قطع درختان یک جرم تلقی می    شود، هشدار داده است ولی باز هم شاهد قطع غیرمجاز و مخفیانه بسیاری از درختان قدیمی با جلب رضایت صاحبان آنها در روستا هستیم.

تعدد مالکان مانع نجات قلعه
  کاظمی نجات قلعه تاریخی روستا را یکی از دغدغه‎‎های مهم می‎‎خواند و می‎‎گوید: این قلعه که یک اثر قدیمی و به گفته صاحب‌نظران بسیار تاریخی است، ‎‎اکنون در معرض تخریب کامل قرار دارد و هر چند در تماس‌های مکرر از میراث فرهنگی تقاضای کمک برای بازسازی این قلعه داشته‌‌ایم اما هر بار با جواب نبودن اعتبار و بودجه روبه‌رو شده‎‎ایم.
وی وجود مالکان بسیار را نیز یکی از معضلات بازسازی قلعه ذکر و اضافه می‎‎کند: این قلعه دارای اتاق‌های زیادی با تنوع مالکیت متعدد است که مدعیان مانع از این می‌شوند که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای بازسازی، احیا و تبدیل آن به یک مکان گردشگری تاریخی و فرهنگی اقدام کنند.
وی دست کمک به سوی میراث‎‎فرهنگی و مردم برای نجات این قلعه دراز و ابراز امیدواری می‎‎کند با همکاری بخش خصوصی، مردم و میراث فرهنگی، این اثر ملی از نابودی نجات یابد.

تعطیلی کارخانه کاشی شایعه است
    دهیار علی آباد تعطیلی کارخانه کاشی را یک شایعه می‌داند و عنوان می‌کند: اما عده‌ای از کارگران آن، به دلایلی از کار بیکار شده‌اند که در این مورد فرمانداری و بخشداری در حال پیگیری مساله هستند تا این جوانان بتوانند دوباره به کار خود بازگردند.
وی ادامه می‌دهد: متقاضیان کار‌آفرینان در منطقه برای دریافت مجوزهای لازم مورد حمایت قرار خواهند گرفت و  تسهیلات کارآفرینی دریافت خواهند کرد.

جمع‌آوری سگ‎‎های ولگرد
   کاظمی راجع به سگ‌های ولگرد در روستا نیز می‌گوید: این موضوع در حوزه مسئولیت محیط زیست است و با توجه به نبود مجوز کشتن برای این سگ‌ها، باید به شکل زنده جمع‌آوری و در محلی که محیط‎‎زیست برای ‌آنها در نظر گرفته است، رها شوند.
وی یادآور می‌شود: البته تاکنون در مورد ورود کفتار به روستا نیز گزارشی دریافت نکرده‎‎ایم.

جمع‎‎آوری زباله‎‎ها 2 روز در هفته
    دهیار علی آباد از جمع‎‎آوری زباله‎‎های روستا در روزهای سه‎‎شنبه و جمعه و اطلاع‎‎رسانی مناسب در این مورد خبر می    دهد و اظهار می‎‎کند: در حالی که تمام ساکنان روستا در این رابطه مطلع هستند، افرادی که فقط آخر هفته را در علی‌آباد به سر می‌برند، زباله‌های خود را آخر شب جمعه بیرون می‌گذارند که تا سه‌شنبه باقی‌ می‌ماند و به دنبال پاره شدن کیسه‌ها توسط سگ‎‎ها، صحنه‌ زشتی در روستا ایجاد می‌شود.
وی معتقد است که این معضل باید از سوی خود اهالی حل شود ولی در مورد زباله‌های رها شده در زمین‌های کشاورزی با مشکل اساسی‌ مواجه‎‎ایم و آن هم ورود غیرمجاز افراد به اراضی زیر کشت کشاورزان و رهاسازی زباله‌هایشان در این اراضی است.
کاظمی با بیان این مشکل مذکور چند سالی است که با مخالفت شدید روستاییان روبه‌رو شده است، می‎‎گوید: دهیاری برای حل این مشکل اقدام به نصب تابلوهایی برای اطلاع گردشگران و طرحی را نیز به عنوان ایجاد پارک جنگلی برای آسایش و استفاده گردشگران آماده کرده است.
وی اضافه می‎‎کند: البته با وجود در اختیار داشتن زمین و درخت در روستا به دلیل نبود اعتبار برای آماده    سازی آن، تاکنون اقدامی برای اجرای این طرح انجام نداده‎‎ایم.

مشکل روستا
در هنگام مرخصی پزشک مقیم

   وی اظهار می‎‎کند: روستا دارای یک پزشک مقیم است که در ساعات کاری در محل بهداری روستا حضور دارد و زمان‌هایی که ساعت کاری نیست هم در موارد اورژانسی، پاسخگوی نیازهای مردمی است.
وی اضافه می‎‎کند: البته معضل زمانی است که پزشک مقیم به مرخصی می‎‎رود که در این مواقع که کم هم نیست ما با مشکل اساسی روبه‌رو هستیم. پیگیری‌های دهیاری تاکنون بی‎‎تاثیر بوده و مسئولان معتقدند که اهالی باید از روستاهای همجوار مانند نصرآباد استفاده کنند.
به گفته کاظمی، علی‎‎آباد در رابطه با آب آشامیدنی در مقایسه با سایر روستاها با مشکل جدی مواجه نیست و تنها در روزهای آخر هفته با توجه به مصرف بالای افرادی که مهمان روستا هستند، با قطع آب روبه‌رو می‎‎شویم.
وی در مورد اراضی‌ای که ملی اعلام شده است، بیان می‎‎کند: راهکار مناسبی برای این موضوع در پیگیری‎‎هایی که داشتم، کسب نکردیم و اداره منابع طبیعی بر خواسته خود اصرار دارد.
کاظمی نبود اعتبارات را مانع اصلی تکمیل سالن ورزشی روستا می‎خواند و تصریح می    کند: اعتبارات تخصیص‌یافته سال گذشته حتی جوابگوی تامین اعتبار آسفالت روستا نیز نبود و با آن تنها بهسازی آسفالت خیابان اصلی و ورودی روستا انجام و برخی معابر فرعی نیز آسفالت شد؛ با این وجود هنوز در این رابطه بدهکار هستیم.

پیگیری معترضان اراضی ملی  از طریق دادگاه
   رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تفت نیز درباره گلایه روستاییان در زمینه اراضی منابع طبیعی می‌گوید: طبق قانون برای افرادی که معترض هستند، فرایند‌هایی وجود دارد که می‌توانند از طریق‌ آن اقدام کنند.
«غلامرضا درخشان»،  اظهار می‌کند: افراد معترض می‌توانند با مراجعه به شعبه 9 دادگستری یزد، اعتراض خود را از طریق دادگاه پیگیری کنند. اداره‌ منابع طبیعی نیز در این موارد از احکام صادر شده پیروی  می‌‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار