گزارشي تابناک ازآلودگي هوا در منطقه حسن آباد و خرمشهر يزد:
آلودگي هواي شهر يزد باعث انتقاد و ناراضايتي مردم شده است، به طوري که اهالي مردم مناطق حسن آباد و خيابان خرمشهر يزد بيشترين گله را در سال هاي اخير عنوان نموده اند.
کد خبر: ۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹ 10 February 2015
براساس پيگيري هاي خبرنگار تابناک یزد، فقط در محله هاي حسن آباد و خرمشهر يزد 200 کوره آجرپزي فعاليت مي نمايند که همين تعداد کوره آجر پزي کافي است تا با بحران آلودگي ها هوا را در اين مناطق نشان دهد. غبار صبحگاهي و بوي نامطبوعي که در برخي محلات شهر در ساعات اوليه صبح به مشام مي رسد ناشي از همين آلودگي کوره هاي آجرپزي است که سلامت مردم را نشانه گرفته است.اين در حالي است که طبق آماري استنادي ارائه شده ، 3هزار و 200 نفر در اين مناطق مذکور از اتباع خارجي ساکن هستند که اکثريت اين افراد در کوره هاي آجر پزي مشغول به فعاليت هستند.

 انتقال 200 کوره زمان بر است
فرماندار يزد در پاسخ به انتقاد مردم از آلودگي هوا در اين مناطق مي گويد: کوره هاي آجرپزي از ابتدا در اين مناطق بوده اند و منازل مسکوني به سمت کوره ها توسعه يافته و البته بايد صنايع آلوده منتقل شود اما انتقال حداقل 200 کوره هم  در اين منطقه زمان بر است.
شاکری شمسی تصريح کرد: اما به هر حال موضوع انتقال کوره ها با جديت از طرف مسئولان در دست پيگيري است.
وي اظهار مي دارد: با مکاتبات انجام شده، سوخت کوره هاي آجرپزي که آلودگي آنها محرز بود، قطع شد و ديگر کوره هاي آجرپزي نيز با گاز تغذيه شده و کار انتقال همه کوره ها به سايت مشخص شده در خارج از يزد نيز در حال انجام است.
استان يزد با دارا بودن 437 واحد کوره سنتي، صنعتي و نيمه صنعتي از مهمترين توليدکنندگان آجر کشور است، اما قرار گرفتن اين کوره ها در مسير باد باعث شده آلودگي آن ها در مناطق مسکوني شهر يزد و بخش مرکزي پخش شود و ساکنان را آزار دهد به خصوص اين که در برخي مواقع، استفاده از سوخت هاي غيرمجاز از جمله لاستيک و زغال سنگ، آلودگي هاي اين واحدها را دوچندان کرده و بوي نامطبوعي را در محيط منتشر مي کند که قابل تحمل نيست.

 استفاده از لاستيک براي سوخت کوره !
فرماتدار يزد با اشاره به اين که کوره پزان نمي توانند از لاستيک به عنوان سوخت استفاده کنند اضافه مي کند که آنها از سوختهاي فسيلي مانند زغال سنگ و... هم نبايد استفاده کنند. وي خواستار برخورد قاطع و قانوني با متخلفان از سوي دستگاه هاي مربوطه شده و اظهار مي دارد: بايد هر چه زودتر کار انتقال کوره هاي آجرپزي 600هکتاري جاده يزد- بافق نيز انجام پذيرد.به اعتقاد کارشناسان زيست محيطي، کوره آجرپزي غيرمجاز که در محله هاي حسن آباد، اکبرآباد، اکرميه و... فعاليت مي کنندباعث شده که آلودگي هواي شهر يزد شدن دوچنداني به خود بگيرد به طوري که عضو شوراي شهر يزد معتقد است که اين کوره ها 50 سالي مي شود، در محله هايي که گفته شد مشغول فعاليت هستند.
حميده وزيري هم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته است؛ آلودگي هواي يزد به خصوص در محله هاي شمال غربي اين شهر به خاطر وجود همين کوره هاي آجرپزي است. البته ا يزدي ها در طول روز نمي توانند دودي که از اين کوره ها به آسمان مي رود را ببينند.

 تخريبي که منتظر دستور قضايي است
به گفته اين عضو شوراي شهر يزد، بسياري از کوره هاي آجرپزي به دليل فعاليت غيرقانونيشان فقط شب ها کوره هاي خود را روشن مي کنند. وي که نمايندگي مردم در 4 دوره شوراي شهر يزد را در کارنامه دارد، اظهار مي دارد که در دوره دوم شوراي اسلامي شهر يزد اين موضوع به شکل ويژه بررسي شد و براين اساس فرمانداري ملزم شد تا کوره هاي آجرپزي داخل شهر را تخريب کند اما آن طور که فرمانداري اعلام کرده است بدون اجازه مقامات قضايي اين اقدام صورت نمي گيرد.
در همين حال،به گفته مدير اجراي طرح انتقال کوره هاي آجرپزي يزد به منطقه فهرج در ارديبهشت ماه امسال اراضي اين طرح به وسعت 600 هکتار به مجري طرح واگذار شد.
وي از ديگر فعاليت هاي شهرک آجر يزد را فعاليت هاي مکمل به ويژه فعاليت هاي پسين و پيشين مورد نياز طرح از جمله واحدهاي حمل و نقل و باربري، تامين قطعات و واحدهاي تعميراتي، خدمات بازرگاني و فروش و عرضه خدمات رفاهي، بانک و بيمه اعلام کرد و افزود: استقرار صنايع تکميل کننده زنجيره ارزش توليدات بنابر نتايج مطالعات، انجام شده و در حال انجام است.
مدير اجراي طرح انتقال کوره هاي آجرپزي يزد در زمينه انواع محصولات توليدي اين شهرک گفت: تامين نيازهاي فعلي و آتي صنعت ساختمان بر مبناي مطالعات بازار (بازار هدف، حوزه جغرافيايي بازار و...) و نتايج مطالعات آينده پژوهي (آينده صنعت در بازار و...) و هم چنين جايگاه صنعت آجر در استراتژي توسعه اين استان مد نظر است. وي از جمله شاخصه هاي اين شهرک نسبت به مجموعه هاي مشابه در کشور را اين چنين عنوان کرد: با جذابيت هاي موجود در قيمت تمام شده محصول با توجه به کاهش قابل توجه هزينه هاي توليد، مدرن و مطابق با استانداردهاي روز جهان بودن، کاهش شديد آلودگي هاي زيست محيطي، شامل بودن زنجيره کامل محصولات صنعت آجر و وجود فعاليت هاي خدمات بازرگاني مکمل در شهرک مي توان برندسازي کرد.
به گفته وي اين مؤسسه 12 کميته فني متشکل از کارشناسان مراجع مرتبط براي نظارت بر روند مطالعات و اجرا تشکيل داده و مطالعات اقتصادي جامعي را براي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در طرح و ايجاد ترغيب و تشويق به منظور به کارگيري فناوري نوين در اين صنعت انجام داده است.
مدير اجراي طرح انتقال کوره هاي آجرپزي يزد درباره مزاياي بهره برداري اين شهرک گفت: با اجراي اين طرح و استفاده از فناوري مدرن توليد، علاوه بر به کارگيري نيروهاي محلي شاغل در کوره هاي آجر، اشتغال مناسبي براي ساير متخصصان و کارگران بومي فراهم شده و مشکل به کارگيري کارگران خارجي و معضلات ناشي از آن رفع مي شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار