بیزینس مانیتور با اشاره به بازار داروی ایران نوشت: بسیاری از داروهایی که قبلا به ایران وارد می شد اکنون در داخل تولید می شود و شرکت های داخلی به لطف تحریم ها در حال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند.
کد خبر: ۳۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، بیزینس مانیتور در گزارشی نوشت:کاهش تدریجی تحریم ها علیه ایران منجر به افزایش علاقمندی شرکت های داروسازی چندملیتی به بازار ایران خواهد شد که بسیاری از آنها در طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها از حضور در این کشور خودداری کرده اند.

به رغم افزایش رقابت از سوی شرکت های داخلی، داروهای گرانقیمت همچنان توسط شرکت های چندملیتی عرضه می شوند. این موجب می شود که کاهش تحریم ها فضای فعالیت جذاب تری برای این شرکت ها در ایران فراهم سازد.

بر اساس پیش بینی تیم ریسک کشوری بیزینس مانیتور، ایران خواهد توانست به توافقی بر سر برنامه هسته ای خود با گروه 1+5 دست یابد و این موجب کاهش تدریجی تحریم ها خواهد شد. این توافق خبری خوب برای شرکت های داروسازی چند ملیتی خواهد بود که ایران را یکی از بزرگترین بازارهای نوظهور دست نخورده می دانند.

به رغم اینکه صادرات دارو مشمول تحریم ها نیست، اما تحریم های بانکی موجب کمبود دارو و افزایش قیمت آن در ایران شده است. تحریم های بانکی احتمالا در طی چند ماه نخست اجرای توافق کاهش خواهد یافت و انجام تراکنش های مالی تسهیل خواهد شد. در نتیجه تمایل شرکت های خارجی برای حضور در بازار ایران افزایش خواهد یافت. گروهی از فعالان اقتصادی سوئیسی شامل نماینده شرکت نووارتیس در آوریل 2015 به ایران سفر کردند تا با نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دیدار کنند و فرصت های کسب و کار در این کشور را بررسی نمایند.

حضور مستقیم شرکت های داروسازی بین المللی در ایران حداقلی است، اما شرکت های نووارتیس، روچه، بوهرینگر اینگلهیم و سانوفی از طریق شراکت با شرکت های داروسازی داخلی در بازار ایران حضور دارند. بر اساس گزارشها، شرکت های گلاکسو اسمیت کلاین و نوو نوردیسک در حال ایجاد واحدهای تولیدی در ایران هستند. با کاهش تحریم ها تمایل شرکت های داروسازی به تجارت با ایران افزایش خواهد یافت.

بسیاری از داروهایی که قبلا به ایران وارد می شد اکنون در داخل تولید می شود و شرکت های داخلی به لطف تحریم ها در حال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند. 8 شرکت ایرانی در فوریه 2015، از 12 داروی جدید برای درمان  بیماری های تصلب شرایین، سرطان و دیابت رونمایی کردند. شرکت های داخلی با استفاده از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی قادر به تولید داروهای پیچیده هستند.

شرکت سبحان تکنولوژی 7 نانو دارو تولید می کند. در سال 2014 در مجموع 12 داروی ضد سرطان در ایران تولید شد، در حالی که اکثر اقتصادهای نوظهور جهان بخش عمده ای از نیازهای دارویی خود را وارد می کنند. شرکت داروسازی سوها  داروهایی برای نارسایی کلیه تولید می کند، شرکت های توفیق دارو و فارابی فارماسوتیکال، در میان چند شرکتی هستند که در زمینه صادرات دارو فعالیت دارند.  با این وجود، ایران همچنان وابسته به واردات داروهای گرانقیمت از خارج است و این مسیر را برای ورود شرکت های خارجی هموار می سازد.

بیزینس مانیتور، ارزش بازار داروسازی ایران را 704 میلیارد  ریال (معادل 2.35 میلیارد دلار) براورد می کند. ما پیش بینی می کنیم که نرخ رشد متوسط سالانه این بازار به ریال ایران 11.6 درصد و به دلار آمریکا 3.5 درصد باشد و حجم بازار تا سال 2024 به رقم 181.782 میلیارد ریال (معادل 3.31 میلیارد دلار) برسد. تلاش های وزارت بهداشت ایران برای محدود کردن واردات منجر به کاهش واردات در کوتاه مدت خواهد شد، اما با کاهش تحریم ها، واردات مجددا افزایش خواهد یافت و در سال 2019 به 1.16 میلیارد دلار خواهد رسید. رشد صادرات با بهبود توانمندی های داخلی قوی خواهد بود و در سال 2019 به 136 میلیون دلار خواهد رسید.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار