کد خبر: ۳۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷ 08 May 2015
رامسر، عروس شهرهای شمال ایران و محل استقرار ساختمان مرکزی کنوانسیون تالاب‌های جهان است، اما این شهر زیبا اکنون بدون سیستم جمع‌آوری فاضلاب و دفع آب‌های سطحی، بوی تعفن می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، نام زیبا و فضای بکر و سراسر سبز رامسر آن‌قدر تکرار شده که تمام دنیا اطلاعات حداقلی در مورد این شهر دارند و هر ایرانی و غیرایرانی اگر یک‌بار گذرش به منطقه ساحلی- کوهپایه‌ای رامسر بیفتد هیچ‌گاه خاطرات این شهر که ادیبان و تاریخ نگاران آن را با سوئیس هم‌چهره دانسته‌اند را از خود دور نمی‌کنند.

تا چند روز دیگر، زمان بازگشایی طرح‌های ساحلی دریا دل هر علاقه‌مند به دریا، ساحل و آفتاب ساحلی‌ را بی‌تاب می‌کند و مسئولان نیز از هر فرصتی برای فراهم کردن امکانات طرح‌های دریا استفاده می‌کنند.

از گذشته‌های دور، در بیشتر شهرهای ایران برای رهایی از فضولات انسانی چاه‌هایی حفر کرده‌اند که تا به امروز تعداد این چاه‌ها کاملا مشخص نیست، اما بناها و سازه‌های به‌اصطلاح جدید که از نگاه  شهرداری، نظام مهندسی و ... رد شدند؛ آنها به همان داستان تکراری چاه فاضلاب‌های جذبی گرفتارند.

علم مکانیک خاک ثابت کرده است که چاه‌های جذبی به مرور زمان به هم متصل می‌شوند، از طرفی نیز ذخایر آبی سرزمین‌مان، در معرض خطر جدی قرار دارند و این مسئله فقط درد و دغدغه گروه‌های حامی و حافظ محیط زیست نبوده و تک‌تک ما باید این دغدغه را با خود داشته باشیم.

بنا بر مشاهدات عینی و گزارشات مردمی، برخی از سواحل دریا و یا طرح‌های دریا غیرقابل استفاده هستند و عده‌ای هم به ناچار در این آب‌ها شنا می‌کنند، اما در مجموع، کسانی که به قصد استفاده از موهبت‌های دریا قدم به آب و ساحل آن می‌گذارند، از بوی بد در سواحل و دریای رامسر شاکی بودند.

رئیس اداره محیط زیست رامسر در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری فارس ، گفت: این شهرستان، ساختاری شکننده زیست‌محیطی داشته و عواملی چون آب‌های زیرزمینی و حضور بسیار گردشگران در منطقه تاثیرات متفاوتی را بر سواحل می‌گذارد.

محمدرضا نیاستی اظهار کرد: اداره محیط زیست رامسر بر پایان کار ساختمان‌ها مدیریت دارد اما شهرداری‌ها و نیز سازمان‌هایی چون نظام مهندسی و دستگاه‌های متولی صدور پروانه ساختمانی، باید بحث مدیریت سپتینگ تانک را به نحو شایسته پیگیری کنند.

وی تاثیر چاه‌های جذبی را بر برخی از سواحل رامسر بیشتر دانسته و اعلام کرد: سواحلی چون باغ ملی، ساحل طلایی و ساحل «لیدو»، تاثیرات منفی سریع‌تری را نسبت به دیگر سواحل در رامسر به خود دیده‌اند.

لازم به یادآوری است که 168 تالاب دنیا به نام رامسر مزین شده است و حال با این وضعیت رامسر و در مقیاس بزرگ‌تر در مازندران، چگونه می‌توانیم به عنوان منبع و مرجع در باب حفاظت از تالاب‌ها و مسائل زیست‌محیطی با علم به وجود و استقرار ساختمان دبیرخانه کنوانسیون تالاب‌ها در رامسر، درخشش خوبی در حوزه زیست‌محیطی داشته باشیم؟

باید قبول کنیم که در حفاظت از دریا و جنگل‌های خود ضعیف عمل کرده و می‌توان گفت که فاضلاب‌های جذبی امروزه به درد بی‌درمان محیط زیست ما تبدیل شده و پاهای رامسر را دچار تعفن ساخته‌اند.

رئیس سابق شورای شهر رامسر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامسر با اشاره به اینکه این شهر به عنوان مرکز کنوانسیون تالاب‌های جهان است، بیان کرد: پرباران‌ترین شهر ایران و محل احداث مرکز کنوانسیون تالاب‌های جهان، بدون سیستم جمع‌آوری فاضلاب و دفع آب‌های سطحی است.

علی امینی‌شاد با بیان اینکه پیشگیری حوادث احتمالی، امنیت و سلامت ساکنان و توریسم شهرها برعهده مدیران و مسئولان این حوزه‌ها است، افزود: یکی از زیرساخت‌های مهم شهرها، احداث سیستم جمع‌آوری فاضلاب و دفع آب‌های سطحی برای سلامت و رفاه حال ساکنان و میهمانان در شهرهاست که نخستین شهر ویژه گردشگری جهان اسلام از داشتن این سیستم محروم است.

وی خطاب به مسئولان مربوطه در حوزه محیط زیست گفت: شعار تکریم ارباب رجوع ندهید و به‌ جای آن به  شهرها احترام بگذارید که احترام به شهرها در گرو احداث زیرساخت‌های آن است و آن، رفاه عمومی را در پی دارد.

عضو سابق شورای اسلامی رامسر خاطرنشان کرد: چندین سال است که مکاتبات فراوانی را با وزارت نیرو، استانداری و آب و فاضلاب استان مازندران انجام دادیم که منجر به نتیجه خاصی نشد.

امینی‌شاد با طرح سئوالی، خطاب به مسئولان ارشد کشور اعلام کرد: به نظر شما با توجه به بالا بودن سطح آب زیرزمینی شهرستان رامسر، فضولات انسانی ساکنان و توریسم میلیونی به کجا می‌رود؟

وی با توجه به وظیفه قانونی دولت برای تامین زیرساخت‌ها، اظهار کرد: برای تقسیم و تفکیک بودجه، شهرها را براساس نقش و عملکردشان مورد توجه قرار دهید.

رئیس سابق شورای اسلامی رامسر ادامه داد: اجرایی شدن این موضوع، رفاه حال مردم اعم از ساکن و توریسم و حفظ محیط زیست که شرف ملی ماست را در پی دارد.

امینی‌شاد گفت: معتقدیم مدیریت بر منابع و هزینه‌کرد آن باید برای رفاه مردم، به صورت برنامه‌ریزی شده و براساس نیاز حال و آینده آنها باشد.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه شهرستان رامسر به عنوان یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، ضرورت دارد تا مسئولان حوزه محیط زیست، بهداشت و ایران‌گردی و جهان‌گردی نسبت به مسائل حوزه خود در این شهرستان با حساسیت بیشتری وارد عمل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار