نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با رضایت بخش توصیف کردند توضیحات وزیر نفت در جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره قراردادهای جدید نفتی با بیان اینکه به گفته وزیر نفت ایرادات پانزده گانه دفتر مقام معظم رهبری در مورد قراردادهای جدید اصلاح شده است تاکید کرد که توضیحات وزیر برای نمایندگان قانع کننده بود و بسیاری از ابهامات نمایندگان بر طرف شد.
کد خبر: ۲۸۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 21 August 2016
حجت الاسلام والمسلمین مهدی شیخ  با بیان این مطلب در گفت و گو با تابناک تهران گفت: صبح امروز مجلس شورای اسلامی شاهد بر گزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بود.

او افزود: این جلسه به درخواست 42 تن از نماینده در نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد که خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی با حضور وزیر نفت بودند.

شیخ ادامه داد: وزیر نفت در این جلسه که با حضور اکثریت نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد، گزارشی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: در این جلسه قرار است جمعی از نمایندگان موافق و مخالف این موضوع سخنرانی کرده و سوالاتشان را از وزیر نفت مطرح کنند که در نهایت وزیر نفت به سوالات به طور مبسوط پاسخ داد که توضیحات وزیر برای نمایندگان قانع کننده بود و بسیاری از ابهامات نمایندگان بر طرف شد.

شیخ ادامه داد: وزیر نفت در این جلسه گزارشی از وضعیت قراردادها ارائه کرد که در کل گزارش خوبی بود و مقرر شد که این روند ادامه یابد و وزیر نفت هر چند یک بار از روند قراردادهای نفتی به نمایندگان گزارش دهد.

او با بیان اینکه قطعا باید نگرانی در ادامه تکمیل قراردادهای نفتی مد نظر قرار گیرد گفت: به گفته آقای زنگنه وزیر نفت ایرادات پانزده گانه دفتر مقام معظم رهبری در مورد قراردادهای جدید اصلاح شده است.

شیخ با تاکید بر اینکه هدف وزارت نفت از قراردادهای جدید نفتی افزایش بازدهی از میادین نفتی است گفت: بر اساس آنچه که آقای زنگنه بیان کردند با قراردادهای جدید نفتی بازدهی برداشت نفت در برخی از حوزه های نفتی و گازی نزدیک به از 18 درصد افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: به گفته آقای زنگنه اگر این اقدام انجام شود، سرمایه هنگفتی وارد کشور می شود، بازدهی را هر درصد که افزایش دهیم میلیاردها دلار وارد ایران می شود.

وی در خاتمه گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی موضوع مباحثی در مجلس و برخی رسانه های گروهی جمهوری اسلامی بوده است. الگوی جدید قرارداد نفتی در سندی با عنوان "شرایط عمومی الگوی قراردادهای نفت و گاز" در مهر سال گذشته به تصویب دولت رسید.

به گزارش تابناک تهران ظاهرا وزارت نفت به منظور افزایش جذابیت سرمایه گذاری نفتی در ایران، الگوی جدید را به خارجیان عرضه کرد و گفته می‌شود تعدادی قرارداد نیز در این قالب امضا شده است. مقامات وزارت نفت در دفاع از این الگو، گفته‌اند که ترتیبات جدید ضمن جلب سرمایه‌گذاری خارجی، باعث انتقال فناوری به ایران می‌شود. اگرچه، وزارت نفت این الگو را محرمانه دانسته و جزئیات آن را منتشر نکرده است، اما منتقدان آن با استناد به اطلاعات پراکنده‌ای که در دست است، این نوع قرارداد را عملا به معنی بازگشت به قراردادهای نفتی ایران در دوره قبل از ملی شدن صنعت نفت توصیف کرده‌اند. بر این اساس بسیاری از انتقادات بر اساس عدم اطلاع دقیق از قراردادهای جدید است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار