مصاحبه تابناک یزد با مسئول مرکز تحقیقات خون و سرطان استان یزد؛
بدون شک سلامت و ايمني مواد غذايي در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای موثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را حتی به اندازه ذره‌ای انکار کند.
کد خبر: ۲۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 26 April 2015
به گزارش تابناک یزد،در حالی که در کشور ما طی چند سال گذشته سلامت غذایی که می خوریم دستخوش خبرهای بد فراوانی شده است شعار امسال سازمان بهداشت جهانی بر این محور استوار است و تحت عنوان"بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب (همیشه و همه جا)" نامگذاری شده است. بدون شک سلامت و ايمني مواد غذايي در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای موثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را حتی به اندازه ذره‌ای انکار کند. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد و از سلامت لازم به لحاظ عاري بودن از هر گونه آلودگي  ميكروبي، شيميايي و .. برخوردار باشد قطعا سلامت انسان را تامین خواهد كرد و رشد و نمو سلول هاي بدن را باعث خواهد شد و همچنين قوای دفاعی بدن را به صورتی بسیار اساسی و قابل ملاحظه افزایش می‌دهد.
انواع تقلب در مواد غذايي را به لحاظ ميزان خطر به چند دسته تقسيم مي نمايند : تقلب کم خطر:افزودن نشاسته به ماست به منظور قوام بيشتر آن، تقلب خطرناک: استفاده از يک رنگ سبز صنعتی برای زيبا ساختن محصولی مثل خيارشور .
 اما به لحاظ ماهيت تقلب دسته بندي ديگري وجود دارد: فروش يک ماده غذايي به جای ماده غذايي ديگر همانند عرضه پودر لوبيا سبز به جای پودر پسته،مخلوط کردن يک ماده غذايي با مواد غذايي مشابه ارزان قيمت مثل اضافه کردن روغن نباتی جامد به کره، عدم رعايت استاندارد يا فرمول ثبت شده در مواردي که تعيين فرمول و رعايت استاندارد الزامی است مانندکم بودن درصد چربی شيرهای استريليزه و هموژنيزه نسبت به ميزانی که در فرمول ترکيبات آنها ثبت شده است، فروش و عرضه  ماده غذايي فاسد يا عرضه  ماده غذايي تاريخ گذشته، استفاده از رنگ ها و اسانس ها و ساير مواد افزودنی غير مجاز مانند استفاده از رنگهای صنعتی برای خوش رنگ کردن شيرينيجات، كم و زياد کردن ترکيبات يک ماده  غذايي : گرفتن چربی شير يا اضافه کردن آب به آن.
محرومیت از مواد غذایی همیشه و یا لااقل در اکثر زمانها و مکانها وجود داشته و دارد. محرومیت از مواد غذایی همیشه به معنای نخوردن و یا کمخوردن نیست. ممکن است غذا از لحاظ حجم کافی باشد و حتی معده انسان را پر کند، اما کارآیی لازم را برای بدن در پی نداشته باشد یا اینکه رژیم غذایی نامتعادل باشد، یعنی دسته‌ای از مواد غذایی به اندازه کافی به بدن برسد و از دسته دیگر مواد مورد نیاز به میزان ناچیزی به بدن برسد. گاهی آداب و رسومی که در اجتماعات گوناگون وجود دارند موجب کاهش چشمگیر مواد غذایی در بدن انسان می‌شود. علل فردی هم به میزان بسیار زیادی در سوء تغذیه موثر هستند. همچنین ناراحتی های آشکار و پنهان ساختار بدن ما و مشکلات درونی هم ممکن است ما را از يك تغذيه سالم محروم نمايد. براي دستيابي به تغذيه سالم كه شرط لازم سلامتي است بايد دانست غذا چيست، نقش آن چيست و بدن به چه موادي نياز دارد .
دکتر «اعظم السادات هاشمی» مسئول مرکز تحقیقات خون و سرطان استان یزد در یک مصاحبه با سایت تابناک یزدمی گوید: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت مواد غذایی نوع افت کش های مورداستفاده در صنعت کشاورزی است؛ سازندگان مواد شیمیایی آفت كش ، گاهي اوقات با كمك گرفتن از ماموران رسمي ادارات محلي كشاورزي، با كشاورزان خرده پا ارتباط برقرار مي كنند. آن ها با تبليغ در مورد برداشت محصول خوب و نابودي آفات، كشاورزان را متقاعد مي كنند كه آفت كش ها اكسيري معجزه گر هستند. بدين طريق فروشندگان آفت كش، قلب و فكر كشاورزان را به تسلط خود در مي آورند. ”با بروز مقاومت در آفات نسبت به آفت كش ها، كشاورزان مقدار بيشتري از آن ها را مصرف مي كنند و به منظور حفظ محصول مجبور به استفاده از سموم شيميایي قوي تر مي شوند. كشاورزان از اين طريق، هر روز به آفت كش ها وابسته تر مي گردند و مسئله ی آفت كش ها به يك دور باطل بدل مي شود".

اثرات سوء علف کش ها

هاشمی بیان می کند: در طی پنجاه سال گذشته، آفتکش ها جزء ضروری دنیای کشاورزی بوده اند. گرچه تقاضا برای تولید و توزیع آفتکش که باعث افزایش بهبود کیفیت و کارایی کشاورزی می شود محرز است. ولی احتمال بکارگیری نابجا و غیر معقول، بسیار زیاد می باشد. یکی از مهمترین نکات سازمان بهداشت جهانی، مسئله آفتکش ها می باشد. افزایش جمعیت و بدنبال آن افزایش مصرف مواد غذایی، بویژه محصولات کشاورزی، کشاورزان را بر آن داشته است که میزان محصولات خود را افزایش دهند. افزایش کشت محصولات متعاقباٌ افزایش سموم آفتکش را به همراه داشته است. به دلیل بی توجهی کشاورزان در مصرف سموم، ریزشهای جوی و چندین عامل دیگر سموم کشاورزی وارد آب رودخانه ها و دریاها می شوند.

وی معتقد است:در این خصوص افزایش آگاهی متخصصین و به طور کلی عموم مردم از خطرات ناشی از تماس کوتاه مدت و دراز مدت، شامل سرطانزایی، بیماریهای سیستم عصبی ، تنفسی و زادآوری و ... توجه عموم و دولتمردان را به خود جلب نموده است. امروزه آلودگی محیط زیست به صورت یک مسئله جهانی درآمده است. برای مثال آب یکی از اجزاء تشکیل دهنده مهم در چرخه زندگی محسوب می شود. اهمیت کیفیت، نگهداری و توسعه آن به طور پیوسته در حال افزایش می باشد و سموم دفع آفات نباتی یکی از اصلی ترین آلاینده های آب به حساب می آید.

وی می گوید:با توجه به اینکه هرساله زراعت‌های بهاره و درسال های اخیر جالیز و صیفیجات (خربزه ،هندوانه،گوجه فرنگی و خیار ...) در منطقه مغان بویژه حوزه پارس‌آباد در سطح وسیعی بطور شخصی یا غیرشخصی کشت میگردد و همگان به هرنحو ممکن سعی دارند در این کوتاه مدت سودکلانی از فعالیت برمحصولشان مخصوصاً در اراضی اجاره‌ای داشته باشند، دراستفاده بیشتر از هرنهاده‌ای بویژه کود‌های شیمیایی و علی الخصوص انواع سموم شیمیائی دریغ نمی ورزند وبه جرأت می‌توان گفت،شاید کمترزارعی آن هم به جهت عدم توان مالی از سموم استفاده نکند بلکه به وفور وبا شدت تمام مغان در بهار و تابستان بصورت زمینی و هوایی جالیز ، صیفی جات، باغات و زمین های زراعی‌اش سم باران می شود.

وی پیش از این نیز گفته بود: سالانه ۳ تا ۴ کودک از هر 100 هزار کودک در جهان به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند که در این میان سرطان‌های لوسمی (خون)، ‏لنفوم و مغز شایع‌ترین آنها هستند‎.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار