رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: عملیات مرمت بنای تاریخی قیزقلعه(قلعه دختر) آغاز شد.
کد خبر: ۲۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 23 April 2015

"علی‌اکبر صدیف"اظهار داشت: این عملیات با هدف آواربرداری و تقویت طاق‌ها و بازگشایی و احداث پله‌ها از ورودی غربی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مرمت این بنای تاریخی فاخر با اعتباری بالغ بر 350 میلیون ریال  انجام خواهد شد، اضافه کرد: این بنا بازمانده دوره سلجوقی است و بدست فرقه اسماعیلیه احداث شده و احتمال دارد بر روی بستر بنایی ساسانی ساخته شده باشد.

صدیف ادامه داد: با گذشت 10 روز از آغاز عملیات اجرایی مرمت این بنای تاریخی ملی در ساوه، آوار راه‌پله مداخل بنای قیزقلعه جمع‌آوری شده است.

به گفته وی بنای تاریخی قیزقلعه در 23 کیلومتری جنوب غربی ساوه و در ارتفاعات رشته کوه اندیس و در مجاورت روستای قیزقلعه واقع شده است.

صدیف بیان کرد: بنای قیز قلعه بر دشت ساوه مسلط بوده و دارای چهار برج دیده‌بانی در ضلع شمالی، غربی و شرقی است که از میانه صخره تا بالای آن با سنگ و ساروج کار شده است.

به گفته صدیف قصر، عبادتگاه و دژ دفاعى قلعه‌دختر، بر روى صخره بلندى مشرف به دشت ساوه بنا شده که از سه طرف شرق، غرب و جنوب بوسيله صخره‌هاى متعدد ديگرى احاطه شده‌ است.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی قیز قلعه در سال 82 به شماره 8600 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این مکان تاریخی در گذشته به منظور مقاصد نظامی و کنترل تردد قوای بیگانه در ارتفاعات احداث شده است.

صدیف خاطرنشان کرد: عظمت بنا و فلسفه وجودی ساخت آن در این منطقه به حدی جالب است که می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع مهم جذب گردشگر بین‌المللی به استان مرکزی و همچنین معرفی دستاوردهای معماری ملی و باستانی ایران قدیم اشاره کرد.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه از نظر قدمت و کاربرد، قلعه‌ها و بناهایی که تحت عنوان قلعه‌دختر شناخته می‌شوند از نظر معماری در چند اصل مشترک هستند. دکتر "باستانی پاریزی" در این باره نوشته " ابنیه دختر همه بر بلندی‌ها و نقاط صعب‌العبور قرار دارند. اغلب مربوط به قبل از اسلام و خصوصا عهد ساسانی هستند و بیشتر جنبه تقدس و عبادی دارند. این قلعه‌ها بناهای دفاعی معتبری بوده و بالاخره همه دارای یک غموض ابهام‌آمیز درباره تسمیه خود هستند".

براى رسيدن به قلعه مى‌توان با وسيله نقليه سوارى تا دامنه صخره رفت، و سپس مسافتى حدود 30 متر را پياده طى کرد تا به دروازه اصلى ورودی به قلعه رسيد.

"قیز" یک واژه ترکی به معنای دختر است و "قلعه‌دختر" عنوان بنایی است که به وفور در ایران یافت می‌شود.

قلعه دختر ساوه یا قیزقلعه یکی از مهمترین و شگفت‌انگیزترین آثار معماری کشور در مناطق مرتفع و سخت‌گذر ایران در دوره باستان است که تاکنون ناشناخته مانده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار