نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: فردوسی با خلق اثر حماسی شاهنامه فرهنگ، تاریخ و اصالت قوم ایرانی را جاودانه کرد.
کد خبر: ۲۲۹۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵ 14 May 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا تابش در نخستین همایش گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در این شهرستان با بیان اینکه نام شاهنامه با نام ایران گره خورده است ، افزود: حکیم پرآوازه ایران امیدوار بود کتاب خود را نگهبان پایداری ایران کند.

وی تصریح کرد: فردوسی با خلق حماسه عظیم خود فرهنگ ایران را به بهترین روش ممکن نجات داد و نگاهبان راستین سنت های ملی و شناسنامه قوم ایرانی شد.
عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شاهنامه تجسم هویت و تمدن ایرانی است اظهار کرد: اندکی تامل در سرنوشت تمدن های دیرینه مانند سومر ، بابل و فینیقی نشان می دهد چیزی از آنها که تجلی کننده این تمدن ها در دوران معاصر باشد وجود ندارد.
به گفته وی همچنین مقایسه آن با یادها و یادگارهای باستانی که در زندگی مردمان ما موج می زند و نام نهادن فرزندانمان با اسامی نظیر فریدون ، سهراب ، رودابه ، کتایون که در شاهنامه آمده است اندکی از عظمت و تاثیرگذاری این کتاب را در حفظ آثار و تمدن کهن و انتقال آن به نسل حاضر متجلی می سازد.
تابش اضافه کرد: پس باید همواره یاد این شاعر پارسی سرا را در جامعه زنده نگه داشت و خواندن شاهنامه را که مبشر پیروزی نیکی بر بدی است در میان مردم ترویج کرد.
نماینده مردم اردکان با اشاره به اینکه باید قدردان بزرگان و فرهیختگان این سرزمین باشیم خاطرنشان کرد: گاهی چون غرق نعمت وجود شاعرانی نظیر مولانا و حافظ و فردوسی و سعدی هستیم که تراوش های فکری و ذهنی آنها دنیا را در نوردیده و افکارشان جهانی شده است شکرگزار این موهبت ها نیستیم.
وی گفت: گاهی به شایستگی از این نابغه های عرصه فرهنگ و ادب که بازتاب دهنده تمدن فاخر ایرانی است تجلیل نمی کنیم و آثارشان نیز که مروج فرهنگ و دین و ادب و سلحشوری و فضیلت پروری است در میان مردم و بخصوص جوانان ما جایگاه واقعی خویش را بازنیافته است که اگر چنین می شد بطور هم در کار دین و دنیا و هم در کاهش آسیب های اجتماعی و کسب فضائل معنوی و انسانی وضعیتی بسیار بهتر از امروز داشتیم.
تابش با تاکید بر اینکه ارزش فردوسی برای ایران از ارزش هُمر(هومر) برای یونان بیشتر است گفت: باید با خواندن شاهنامه و غور در شعرهای آن هویت تاریخی خویش را بازشناسیم و روح حماسی ، وطن پرستی ، شجاعت ، دین داری و اخلاق را در ملت بزرگ و افتخار آفرین و تمدن ساز ایرانی تقویت کنیم.
در این همایش که در فرهنگسرای آیت الله خاتمی برگزار شد ضمن شاهنامه خوانی، شعر خوانی و اجرای موسیقی سنتی؛ از تعدادی از فعالان شعر و شاهنامه پژوهان قدردانی شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار