آخرین چهارشنبه سال یکی از متفاوت‎ترین روزهای سال محسوب می‎شود که در استان‎های مختلف آئین‎های متعددی برگزار می‎شود.
کد خبر: ۱۹۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 12 March 2016
 آخرین چهارشنبه هر سال یک روز ویژه در آئین و رسوم مردم ایران محسوب می‎شود، این روز به عنوان متفاوت‎ترین چهارشنبه سال دارای آئینی خاص است که از سوی مردم هر شهر و استان به شکل‎های مختلف برگزار می‎شود.

در واقع آخرین چهارشنبه سال، آخرین دورهمی مردم ایران است تا خود را برای ورود به سال جدید آماده کنند، در این روز مردم گردهم می‎آیند تا علاوه بر برپایی سنت آتش بازی که از ایران باستان به یادگار مانده است، سنت زیبای صله ارحام را نیز به جا آورند، این چهارشنبه از قدیم‎الایام در نزد ایرانی‎ها ویژه است و سنت‎های خاص خود را دارد.

مردم استان زنجان نیز از این فرصت گردهم آمدن همواره استفاده می‎کنند، بردن هدیه برای عروس یکی از سنت‎های زنجانی‎ها در این روز است که خانواده داماد برای تازه عروس‎ها با تزئین خنچه‎های متفاوت از جمله میوه، آجیل و شیرینی و هدایای مخصوص عروس به دیدن تازه عروس می‎روند تا در خوشحالی و چهارشنبه سوی آنها شریک شوند.

یکی دیگر از سنت‎های زنجانی‎ها در این روز بردن تحفه برای برخی اقوام نزدیک از جمله خواهر، خاله، عمه و نزدیکان است که معمولا برادران سهم خواهران خود را به عنوان عیدی در این روز پیشکش می‎کنند و معمولا خاله و عمه‎ها نیز عیدی خواهر زاده‎ها و برادرزاده‎های خود را در این روز آماده می‎کنند.


سنت‎های چهارشنبه سوری هر چه که باشد زیباست چرا که نشان دهنده الفت، دوستی و مهربانی بین خانواده‎های ایرانی‎ها است، سنت دوستی و مهربانی تنها در ایران نماد بارزتری دارد و ایرانی‎ها این قوم همیشه با عطوفت از هر فرصتی برای دید و بازدید و آگاه شدن از حال و روز هم استفاده می‎کنند.

چهارشنبه آخر سال در واقع فرصتی است تا مردم به دیدار یکدیگر رفته و در کنار هم روزگار خوشی را داشته باشند، به نظر می‎رسد برگزاری مراسم آتش بازی تنها وسیله‎ای است تا بیشتر در کنار هم بودن را تجربه کرده و لذت بردن از زندگی را به یکدیگر هدیه کنیم، سنت زیبای چهارشنبه آخر سال تنها به دید و بازدید از فامیل خلاصه نمی‎شود، یاد کردن از گذشتگان و افرادی که در قید حیات نیستند نیز در این جمع‎ها فراموش نمی‎شود، مردم زنجان به یاد درگذشتگان خود در این روز به مزار می‎روند گرچه آخرین پنجشنبه سال و اولین روز عید نیز مردم زنجان عزیزان خود را فراموش نمی‎کنند.

شکل برگزاری سنت دیرینه چهارشنبه‌سوری در زنجان قدیم مثل سایر استان‎های کشور رنگ باخته است و امروز مردم برای آتش بازی از شلیک تفنگ،‌ ترقه و سایر مواد منفجره استفاده می‎کنند در حالی که در گذشته این سنت تنها بهانه‎ای برای دور هم بودن بود.

آتیل، باتیل چهارشنبه، یکی از برنامه‎های ویژه این روز برای پریدن از روی آتش و به زبان آوردن آرزوهای افراد مختلف به ویژه جوانان برای بخت‎گشایی است از قدیم‎الایام مردم معتقدند پریدن از روی آتش و خواندن شعر مخصوص آن موجب می‎شود تا بخت دختران و پسران دم بخت باز شود این سنتی است که هنوز هم در بسیاری از مناطق زنجان نمود عینی دارد.

البته روشن کردن آتش در درب منزل افرادی که به تازگی عزیزان خود را از دست داده‎اند یکی دیگر از سنت‎های مردم زنجان است، در این روز خانواده‎های کوچه در کنار هم به منزل همسایه‎ای که جدیدا عزیزی از میانشان رفته است می‎روند و با روشن کردن آتش و ماندن دقایقی در کنار این خانواده خود را در غم از دست دادن عزیزان آنان شریک می‎دانند و به حرمت این همسایه معمولا مراسم آتش‎بازی در آن کوچه و محله کمرنگ برگزار می‎شود.

البته آخرین چهارشنبه سال دارای مراسم‎های مختلفی بوده است که به مرور زمان غبار کهنگی بر روی آنها نشسته و امروز کمتر به آنها توجه می‎شود مراسم شال‌اندازی سنت و آیینی است که دیگر در شهرها نمود چندانی ندارد و کاملا منسوخ شده است و تنها در برخی از روستاها همچنان به عنوان یکی از سنت‎های این روز مورد توجه است.

قاشق‎زنی سنت دیگری از آئین چهارشنبه سوری است که گرچه تلاش می‎شود به شکل‎های مختلف دوباره رواج یابد اما این سنت نیز به بوته فراموشی سپرده شده است و تنها می‎توان در برخی از نقاط روستایی آن هم به ندرت مشاهده کرد.

آری آئین چهارشنبه سوری را که سراسر اندیشه می‎کنی شستن ناپاکی‎ها، زدودن غبارهای کینه و آغاز فصلی دوباره است، هر چه نیت کنی که پاک باشی انگار آخرین چهارشنبه سالت مبارکتر است، چهارشنبه سوری آئینی به تمام معنا برای پاک و بی‎آلایش زندگی کردن است، چهارشنبه آخر سالتان نیکو و زندگیتان سراسر پاکی باشد.


*برخورد پلیس با متخلفان چهارشنبه سوری

جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان با تاکید بر قاطعیت پلیس در انجام ماموریت‌های خود ادامه داد: پلیس با رعایت اخلاق در صدد مقابله با تخلفات است.

مراد جعفری رعایت اخلاق را از رمزهای موفقیت ناجا دانست و افزود: پلیس در صدد عمل به وظیفه خطیر خود در برقراری نظم و امنیت کشور است.

وی برخورد با خودروهایی که برای مردم ایجاد نگرانی و مزاحمت می‌کنند را از دیگر برنامه‌های نیروی انتظامی در این ایام اعلام کرد و گفت: این خودروها تا بعد از تعطیلات نوروز در توقف خواهند بود.

جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان با تاکید بر برخورد با متخلفان ادامه داد: متخلفان دستگیر شده تا بعد از تعطیلات نوروز میهمان پلیس خواهند بود.

جعفری برخورد با نقض‌کنندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را از دیگر برنامه‌های پلیس دانست و گفت: این خودروها ضمن اعمال جریمه توقیف هم می‌شوند.

وی با یادآوری نگرانی‌های موجود در مورد آسیب‌های متوجه چهارشنبه آخر سال ابراز امیدواری کرد، چند روز مانده به انتهای سال هم به خوبی سپری شود و خطری متوجه نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها نباشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار