معاون محيط زيست يزد هشدار داد؛
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بيان اين كه جاده‌ها یکی از بزرگترین تهدیدهای حیات وحش استان یزد، اعلام كرد: سالانه بالغ بر سه هزار موجود زنده وحشی اعم از پرندگان، پستانداران و خزندگان در جاده‌های استان تلف می‌شوند.
کد خبر: ۱۹۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد، "حسن اکبری" بمناسبت روز جهاني حيات وحش(دوازدهم اسفندماه)، تصريح مي‌كند: با افزایش جمعیت و شکل‌گیری انواع توسعه، خدماتی همچون جاده ها جزء لاینفک پیشرفت و توسعه بوده و ایجاد جاده‌های متعدد بین شهرها، روستاها و مراکز تولیدی و خدماتی اجتناب‌ناپذیر است.

وي ادامه مي‌دهد: اما امروزه در حوزه فلات مرکزی ایران شکل جدیدی از توسعه به نام معادن رو به گسترش است كه جاده‌های دسترسی را علاوه بر نقاط توسعه یافته به قعر زیستگاه‌های بکر و دست نخورده می‌کشاند و بدین ترتیب زمینه دست‌اندازی برخی سودجویان شکارچی به زیستگاه‌های حیات وحش محیا می‌شود.

اکبری خاطرنشان مي‌كند: حضور انسان در چنین زیستگاه‌های بکری موجب کاهش امنیت برای حیات وحش و به خصوص تاثیر‌پذیری و خروج گوشت خوارانی نظیر یوزپلنگ از این زیستگاه‌ها می‌شود.

وي همچنين اظهار مي‌كند: اگر چه تصادفات جاده‌ای خروجی اندکی از اثرات منفی جاده‌ها و زیستگاه‌ها بوده ولي اثرات مهم جاده‌ها عمدتاً مربوط به تجزیه زیستگاه‌ها، قطع کریدورها، ایجاد دسترسی به زیستگاه‌های بکر و غيره است و توجه به همین پیامد اندک می‌تواند اثرات منفی جاده‌ها را به شکل واقعی‌تر نشان دهد.

به گفته‌ي اكبري، در استان یزد تلفات طیف متنوعی از حیات وحش اعم از خزندگان و پرندگان تا گونه‌های برجسته‌ای همچون کاراکال، گرگ، کفتار و نیز یوزپلنگ گزارش شده است به گونه‌ای که بر اساس نظر کارشناسان و محیط‌بانان استان، تعداد کل مهره‌داران وحشی که در جاده‌های آسفالته استان تلف می‌شوند بالغ بر 10 مهره‌دار در هر شب می‌رسد و بدین ترتیب سالانه بالغ بر سه هزار موجود زنده وحشی اعم از پرندگان، پستانداران و خزندگان در جاده‌های استان تلف می‌شوند که خود ستم بسیار بزرگی است.

 معاون فنی محیط زیست استان خاطرنشان مي‌كند: این در حالی است که گاهاً گونه‌های تلف شده دارای ارزش حفاظتی بالایی بوده یا در معرض خطر انقراض قرار دارند. به عنوان نمونه در دهه 80 فقط هشت يوزپلنگ آسیایی در جاده‌های استان در  اثر تصادف تلف شده‌اند در حالی که جمعیت این گونه در کشور شاید از 50 قلاده بیشتر نباشد بنابراین با یک حساب ساده می‌توان گفت فقط چیزی حدود یک پنجم جمعیت فعلی آن در دهه گذشته در اثر تصادفات جاده‌ای تلف شدند.

به نقل از ایسنا یزد، اكبري در پايان نيز با بيان اين كه در حال حاضر 190 کیلومتر جاده آسفالته یا ترانزیت در داخل مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست یا در مرز آن وجود دارد که موجب تلفات حیات وحش می‌شود، مي‌گويد: به نظر می‌رسد توجه بیشتر به اثرات منفی جاده‌ها در زمان ساخت و لحاظ دیدگاه‌های محیط زیستی در مسیریابی طراحی و ايجاد جاده‌ها و نیز آموزش رانندگان و عموم مردم و اهمیت این موضوع‌، می‌تواند از حجم این تلفات جاده‌ای بکاهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار