کال نمک آثاری به جا مانده در رودخانه‌ای طبیعی در فاصله 36‌کیلومتری شهر عقدا و 76‌کیلومتری جنوب غرب شهرستان اردکان است که در اثر ریزش‌ سیلاب‌های ناگهانی در رودخانه، تصاویر منحصر به فردی در کویر عقدا ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۸۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 23 February 2016

به گزارش تابناک یزد،کال نمک آثاری به جا مانده در رودخانه‌ای طبیعی در فاصله 36‌کیلومتری شهر عقدا و 76‌کیلومتری جنوب غرب شهرستان اردکان است که در اثر ریزش‌ سیلاب‌های ناگهانی در رودخانه، تصاویر منحصر به فردی در کویر عقدا ایجاد کرده است. در حقیقت، در زمان بارندگی آب در دریاچه کال نمک جریان پیدا می‌کند و منظره‌ای منحصر به فرد مانند دریاچه ارومیه را در این مکان به وجود می‌آورد.

کال نمک عقدا روزگاری نمک شهرستان‌های اردکان، میبد و حتی نایین را تامین می‌کرده و کاروانیان بسیاری با برداشت نمک، از این ذخیره الهی بهره برده‌اند اما امروز این اثر طبیعی به جاذبه‌ای تبدیل شده که می‌تواند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد اما به دلیل ناشناخته ماندن، این ظرفیت هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.
بخش عقدا در شهرستان اردکان، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که حدود 100 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما هنوز هیچ‌یک از آثار طبیعی این بخش به فهرست آثار ملی نپیوسته است.
از جمله جاذبه‌های تاریخی این بخش می‌توان به برج‌های قدیمی، کاروانسراها و بافت تاریخی روستاها از جمله روستاهای دهستان نارستان اشاره کرد.

پیگیری تشکیل پرونده ثبتی کال نمک
مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره جاذبه «کال نمک» عقدا به عنوان یک جاذبه طبیعی می‌گوید: هنوز هیچ‌یک از بناهای طبیعی بخش عقدا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است، اما با توجه به جاذبه‌های این اثر طبیعی، تهیه پرونده ثبتی آن سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.
«ناصر بابایی» اظهار می‌کند: بخش عقدا هم در بخش شهری و هم در بخش روستایی دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است که حدود 100‌اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی یکی از ویژگی‌های متمایز بخش عقدا را بافت تاریخی روستاهای این بخش در دهستان نارستان معرفی می‌کند و می‌گوید: بافت تاریخی روستای سرو این دهستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و پرونده ثبت بافت تاریخی روستای هفتادر نیز تکمیل شده است.
بابایی می‌افزاید: بافت تاریخی روستای هفتادر دارای آثاری از دوران قبل از اسلام تا دوران پهلوی است و چرخه‌ای کامل از معماری در این بافت تاریخی ارزشمند به یادگار مانده است.
وی همچنین از جاذبه‌های تاریخی این بخش به مجموعه‌های بین راهی از جمله کاروانسراهای ارجنان و چاه ریگ در دهستان انارستان اشاره می‌کند و می‌گوید: برج‌های قدیمی و مهمی نیز در شهر عقدا و روستاهای این بخش قرار دارد.
مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه  می‌دهد: یکی از شاهکارهای معماری قاجاری در این بخش، حسینیه منصوب به معمار «حاج ابوالهادی ندوشنی» است.
به گفته بابایی، هنوز اقدامی جدی برای شناسایی آثار طبیعی این بخش انجام نشده است اما با توجه به وجود برخی از آثار طبیعی ناشناخته در این شهرستان از جمله «کال نمک» تلاش می‌شود تا تشکیل پرونده ثبت ملی این اثر طبیعی با جدیت دنبال شود.
وی ثبت آثار تاریخی و طبیعی را در حفاظت هر‌چه بیشتر از آنها موثر می‌داند و خواستار همکاری مردم و مسئولان برای نگهداری از این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و همچنین معرفی آنها به گردشگران می‌شود.

ناشناخته ماندن این جاذبه برای گردشگران
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان با بیان این‌که «کال نمک» عقدا بازمانده‌ای از آثار سیلاب‌ها در مسیر رودخانه طبیعی در کویر عقداست، می‌گوید: متاسفانه این رودخانه همچنان ناشناخته مانده است و حتی کارشناسان جغرافیای منطقه هم اطلاعی از این جاذبه طبیعی ندارند.
«رسول مشتاقیون» ادامه می‌دهد: به این ترتیب این جاذبه طبیعی و بکر به دلیل ناشناخته ماندن و کمبود امکانات گردشگری، چندان به گردشگران معرفی نشده است و آمار دقیقی از بازدیدکنندگان از آن موجود نیست. وی می‌گوید: بخشداری عقدا در تلاش است که با ساخت پلی در مسیر رودخانه، علاوه بر مرتفع کردن مشکل تردد وسایل نقلیه برای عبور از رودخانه، از نابودی این رودخانه زیبا جلوگیری کند.
مشتاقیون با تاکید بر این‌که آب رودخانه به دلیل شوری مفرط، مصرف خاصی ندارد، می‌گوید: در گذشته از آب رودخانه برای تهیه نمک استفاده می‌شد. وی می‌افزاید: در گذشته ریزش سیلاب‌های ناگهانی در رودخانه تصاویر منحصر به فردی را ایجاد می‌کرد که به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری منطقه کویر عقدا تبدیل شده بود.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان عقدا ادامه می‌دهد: متاسفانه رودخانه مذکور به دلیل قرار گرفتن در مسیر معادن، به‌صورت عرضی قطع و از جاذبه‌های آن کاسته شده است.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان می‌افزاید: با این حال و با توجه به ریزش سیلاب‌های ناگهانی به دل این رودخانه، در بسیاری از فصول سال، جلوه‌هایی دیدنی از طبیعت بکر خدادادی را می‌توان در این نقطه مشاهده کرد.
مشتاقیون اظهار می‌کند: در زمان بارندگی آب در دریاچه کال نمک جریان پیدا می‌کند و منظره‌ای منحصر به فرد مانند دریاچه ارومیه را در این مکان به وجود می‌آورد.
وی ادامه می‌دهد: در هنگام بارندگی با توجه به جریان پیدا کردن آب در سطحی فراتر از نمک‌های به جای مانده از تبخیر آب‌های شور، رودی از آب شور با مناظری زیبا چون دریاچه در حال خشکیدن ارومیه به وجود می‌آید.

گونه‌های گیاهی و جانوری کال نمک عقدا
به گزارش همشهری،«مشتاقیون» مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان می‌گوید: این منطقه از کویر عقدا فاقد پوشش گیاهی است و از جمله گونه‌های حیات وحش آن می‌توان روباه شنی، گرگ، خرگوش، گربه شنی، کبک و هوبره را نام برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار