کد خبر: ۱۸۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱ 20 February 2016

به گزارش تابناک یزد،روستای «بداف» از داشتن مدرسه راهنمایی، سرویس حمل و نقل، پزشک مستقر و حتی یک رفتگر محروم است و زنان این روستا گرد هم آمده‌اند تا مشکلاتشان را جدی پیگیری کنند.

گرچه دستگاه‌های اداری باید برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند اما تجربه ثابت کرده هر چه مطالبه مردمی برای رسیدن به درخواست‌های قانونی بیشتر باشد، زمینه اجرای بهتر این برنامه‌ها زودتر و بهتر فراهم می‌شود.

اینجا در روستای بداف در بخش ابرکوه که تامرکز شهرستان ۲۰ کیلومتر فاصله دارد، تعدادی از بانوان روستا، گام‌های خود را از مردان روستا برای پیگیری خواسته‌های هم‌ولایتی‌های خود استوارتر برداشته‌اند.

این گروه که تشکیلات به ثبت رسیده‌ای هم ندارند در جلسات قرآنی به هم‌فکری با یکدیگر رسیده‌اند در مدتی کوتاه فعالیت عملی خود را آغاز کرده‌اند. حتی دعوت این گروه از خبرنگار مهر پای ما را به این روستا باز کرد. این گروه از بانوان با حضور در حسینیه شهرک روستای بداف از مشکلات روستا گفتند. آنها را روی یک برگه کاغذ نوشته بودند و تیتروار از مشکلاتشان می گفتند. یک گروه پنج نفره که حضور و پیگیری و حرارت در بیان درخواستهایشان باعث شد برای لحظاتی اصل مشکلات را از یاد ببرم. هر چند تنها خواسته آنها این بود که مسئولان هم یک دور تیتر وار مروری بر مشکلات این روستا داشته باشند شاید دلشان بخواهد کاری برای انبوه مشکلات آنها بکنند.

اصالت‌های مردم باید پررنگ‌تر بماند

ابتدا یکی از بانوان شروع می کند. اکثر آنها مایل نیستند نامی از آنها برده شود. تحت عنوان گروه فاطمیه شروع به کار کرده اند. اول یکی از این بانوان درباره نحوه فعالیت این جمع کوچک می گوید: با حضور در جلسات قرآنی خانواده‌ها و برنامه‌های جمعی، مشکلات را می شنویم و آن را به مسئولان شورای اسلامی روستا منتقل می کنیم. در ایام محرم نیز برای نظم دادن به برنامه‌های عزاداری مشارکت کردیم و تلاش ما در این مدت محدود، باعث شد که بانوان روستای بداف به جمع ما اعتماد کرده و مشکلات را منتقل کنند بلکه بتوانیم با همفکری برای رفع آن اقدام کنیم.

می گویند اعضای شورای اسلامی روستا در مرحله آغاز کار، استقبال خوبی از کار ما نکردند اما اکنون تعامل خوبی برقرار شده و امیدوارکننده است.

این بانوان بدون معرفی گروه خود، برای پیگیری مشکلات روستا به ادارات شهرستان نیز مراجعه می‌کنند و خواسته‌های مردم را منتقل می‌کنند.

مردم روستا از امکانات آموزشی کم‌بهره‌اند

زهرا كارگر ، یکی دیگر از بانوان روستایی در این جلسه شروع می کند به برشمردن مشکلات روستا و می گوید: مشکلات آموزشی در این روستا را باید به مشکلات دیگر اضافه کنید که مردم را با گرفتاری‌هایی روبرو کرده است. تعطیلی مدارس راهنمایی روستا باعث افزایش مشکلات، افزایش هزینه و همچنین مهاجرت روستاییان شده است.

از دیگر مشکلاتی که لیست وار آن را شرح می دهند این است که در شهرک این روستا بیش از ۱۵۰ خانوار، با گذشت سال‌ها از زندگی در این محل، تلفن ثابت ندارند و از پوشش اینترنت که امروزه به‌عنوان یک ضرورت از آن یاد می‌شود، بی‌بهره هستند؛ همچنین آنتن‌دهی تلفن‌های همراه نیز بسیار ضعیف است.

شبکه آب‌رسانی شهرک روستا معضل جدی دارد

یکی دیگر از بانوان عضو این گروه می گوید: آسفالت کوچه‌ها نامطلوب است؛ بارها برای تعمیرات شبکه لوله‌های آب که غیر کارشناسی و توسط مردم ایجاد شده، حفاری ‌و بعد از تعمیر به حال خود رها ‌شده و باید مدت‌زمان زیادی برای تعمیر آن منتظر ماند. به این موارد مشکلات بهداشتی درمانی روستا را هم اضافه کنید که حتی یک پزشک مستقر در خانه بهداشت در این روستای پرجمعیت نداریم.

این گروه زنان فعال روستایی برخی از مشکلات این روستا را هم به بیکاری مردم به ویژه جوانان مرتبط می دانند و می گویند:یکی از اهداف گروه ما ایجاد اشتغال است.

آنها امیدوارند با همکاری شورا بتوانند به برخی از اهداف در مورد ایجاد اشتغال جامه عمل پوشاند.

عضو دیگر گروه مردمی ادامه می دهد: اشتغال خانگی زنان این روستا تنها به قالیبافی منحصر شده است و آنان حتی برای خرید مواد اولیه قالیبافی نیز با مشکل روبرو هستند و به‌واسطه کار برای دیگران، نفع چندانی از این کار نمی‌برند.

نداشتن سرویس حمل‌ونقل مستقیم از روستا به مرکز شهرستان است و داشتن تنها یک سرویس اتوبوس شهرداری مهردشت که با گذر از مناطق مختلف و جمع‌آوری مسافر، آنان را به ابرکوه می‌رساند را هم جایی یادداشت کرده اند که مطرحش کنند.

۸ ساعت معطلی برای انجام کار نیم ساعته

این زنان می گویند نداشتن سرویس حمل و نقل باعث می‌شود درصورتی ‌که نیم ساعت در ابرکوه کاری داشته باشند از ساعت هشت صبح تا یک بعدازظهر معطل بمانند تا بتوانند به خانه بازگردند.

نداشتن سالن ورزشی برای آقایان و خانم‌ها در روستا نداشتن حتی یک رفتگر در روستا که باعث شده کوچه‌های روستا بسیار کثیف باشد و جمع آوری نامطلوب زباله ها از دیگر مشکلاتی است که به آن اشاره می کنند و می گویند: جمع‌آوری زباله با توجه به این‌که به‌صورت متمرکز توسط تعاونی دهیاران انجام می‌شود و ۹ روستا زیر پوشش آنها است، مناسب نیست.

خلاصه اینکه این گروه زنان روستایی ریز و درشت مشکلات روستای کوچکشان را می گویند و معتقدند نباید تا رسیدن امکانات به روستایشان از پیگیری مطالبات دست بردارند. وقتی آنها را ترک می کنم بیش از مشکلات جدیت این زنان ساده روستایی است که همچنان توجهم را جلب کرده است.

از حرکت این گروه استقبال می‌کنیم

اما رئیس شورای اسلامی روستای بداف در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با تقدیر از همت بانوان روستایی در مورد این گروه اظهار داشت: گروه خوبی تشکیل شده و ما نیز از حرکت آنها استقبال کردیم و همکاری خوبی نیز با شورای اسلامی روستا دارند.

محمدحسین مهرزاد افزود: اعضای این گروه اگر بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند که در یک ماه گذشته موفقیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند، می توانند پیگیر بسیاری از مشکلات روستا و همکاران خوبی برای شورا باشند.

وی ادامه داد: البته باید ارتباط خوبی با مرکز بانوان فرمانداری ابرکوه برقرار کنند و مشاوره‌های لازم را در زمینه های مورد فعالیت دریافت کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار