مدیر تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از وجود ۱۵۰ هزار تشکل دینی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۱ هزار هیئت مذهبی در کشور داریم.
کد خبر: ۱۸۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳ 17 February 2016
مدیر تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از وجود ۱۵۰ هزار تشکل دینی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۱ هزار هیئت مذهبی در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا معممی مقدم امروز چهارشنبه در نشستی که با عنوان تعامل مدیریتی و مسئولین، فعالان حاکمیتی و مردمی در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین رکن و نخستین گام برای انجام کار اثرگذار فرهنگی و رسیدن به موفقیت در این عرصه شناخت محیط است.

وی تدارک عِدّه و عُدّه را دومین رکن مهم و ضروری برای انجام موفقیت‌آمیز فعالیت فرهنگی و مذهبی در جامعه دانست و افزود: انجام کار و عکس‌العمل متناسب با آن ضلع سوم برای موفقیت در مهندسی کار به شمار می‌آید و در این صورت است که به گفتمان مشترک خواهیم رسید.

مدیر تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی شناخت مختصات دشمن در جنگ تمام عیار فرهنگی را برای نبرد سازنده الزامی دانست و تصریح کرد: دشمن جنگ نرم را آغاز کرده و باید گفتمان و ابزار متناسب برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی را شناسایی و به مرحله اجرا بگذاریم.

وی تمرکز دشمن در تسخیر دنیای مجازی را دلیل بر ناتوانی از داشتن اجتماعات باشکوهی همچون اربعین ۲۷ میلیونی و هیئات  مذهبی و اجتماعات پرشور عزاداری عنوان و بیان کرد: دشمن هرگز تصور داشتن اجتماعی به عظمت اربعین را نخواهد داشت و لذا تمام تمرکز خود را در دنیای مجازی به کار گرفته و جنگ نرم را در پیش گرفته است.

معممی مقدم خواستار بازتاب و انعکاس مطالبات و دغدغه‌های مسئولان فرهنگی در رسانه خبرگزاری مهر شد و بر همکاری مدیران تشکل‌های دینی و مذهبی و فرهنگی برای تعامل با این رسانه به عنوان ابزار قدرتمند مقابله با جنگ نرم تاکید کرد و گفت: خبرگزاری مهر تریبونی برای بازتاب مطالبات هیئات مذهبی است.

این مسئول در ادامه با بیان پیشنهادی به خبرگزاری مهر طراحی وبلاگ‌های پرمحتوا و غنی با موضوعات مذهبی و فرهنگی دینی از سوی این خبرگزاری را اهرمی اثرگذار برای جذب مخاطبان و مقابله با تهدیدات نرم و بازتاب مطالبات مسئولان حوزه مذهبی و فرهنگی دانست.

رسانه‌ها نقش مرجع سازی دارند

وی همچنین به مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه پیشنهاد داد در گام نخست ۵۰ نفر از افراد مستعد برای کار فرهنگی و مذهبی در استان را شناسایی و به مدیریت خبرگزاری مهر در استان کرمانشاه معرفی نماید تا پس از طی دوره آموزشی حرکتی جهشی برای اعتلای فرهنگی استان صورت گیرد.

مدیر تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: متاسفانه سرویس خبری برای پوشش فعالیت‌های هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی  و حتی کار فرهنگی در کشور نداریم و اگر  دغدغه کار فرهنگی در میان مدیران باشد حوزه مهندسی فرهنگی  در کشور احیا می‌شود.

معممی مقدم تلاش برای ارتقا سواد رسانه‌ای را امری بسیار مهم برای رسانه‌های خبری در کشور دانست و گفت: یکی از کارهای مثبت فرهنگی صورت گرفته در دنیای مجازی طرح همسان گزینی است که سایت تبیان متولی آن است.

وی جمعیت بانوان فرهیخته را جامعه هدف کار فرهنگی در کشور عنوان و بیان کرد: رسانه نقش مرجع سازی دارد و می‌توان با برجسته نمودن الگوهای دینی در رسانه‌ها در حوزه کار فرهنگی اقدام اثرگذاری صورت گیر همچنانکه برگزاری اجلاس پیرغلامان سبب بازتاب ارج و قرب آن در میان نوجوانان می‌شود.

این مسئول استفاده از ابزار هنر در حوزه کار فرهنگی را سبب ماندگاری و اثرگذاری فعالیت مورد نظر دانست و افزود: رسانه با استفاده از ابزار هنر برای کار دینی و فرهنگی مثبت می‌تواند مخاطب را بمباران فرهنگی  کند.

تعامل و ارتباط رمز موفقیت در کار فرهنگی است

وی دفاع مقدس و مراسم تعزیه را دو شاخه مهم و مبنایی تئاتر دینی در کشور برشمرد و اظهار کرد: وظیفه فعالان فرهنگی و دینی این است که از ظرفیت نمایش تعزیه  و تئاتر دفاع مقدس به بهترین نحو استفاده کنید چنانکه مشاهده کردیم فیلم اخیر ساخته مجید مجیدی با چند ده هزار فعالیت فرهنگی قابل مقایسه نیست.

معممی مقدم بر حفظ و افزایش تعاملات و ارتباطات میان هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی در استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: رمز موفقیت در کار فرهنگی استفاده از ابزار تعامل و ارتباطات است.

وی از فعالیت ۹۱ هزار هیئت مذهبی در کشور خبر داد و افزود: آموزش موسیقی یکی از ماموریت‌های حوزه هنری است که باید نغمات و آواهای مذهبی را به مداحان، ذاکران و ستایشگران آموزش داده شود و تاکید دیگر ما تعلیم قرآن کریم به مداحان است تا مداح ما قاری خوبی نیز باشد.

معممی مقدم تولید تواشیح، موسیقی‌های انقلابی، مذهبی، سروده‌ها و موسیقی‌های زیبا با محوریت مدافعان حرم را از جمله بخش‌های مورد تاکید عنوان کرد و افزود: مقامات موسیقی منحصر به فرد در استان کرمانشاه شناسایی شود و در حوزه هنری نیز می‌توان خاطرات اهل سنت و اهل حق این استان در دوران دفاع مقدس را جمع آوری و منتشر نمود.

وی دارالقرآن را مهمترین بستر فعالیت قرآنی برای هیئات مذهبی دانست و تاکید کرد: اگر ۹۱ هزار هیئت مذهبی ما هر کدام مسئولیتی برای فعالیت‌های قرآنی متقبل شوند منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی در کشور محقق خواهد شد.

گفتمان سازی ویژگی شاخه مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است

معممی مقدم در ادامه به شرح وضعیت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مقابله با جنگ نرم دشمن به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیاز دارد و این جبهه در حال حاضر به دو شکل جبهه رسمی انقلاب برای دستگاه و سازمان‌ها و جبهه مردمی انقلاب اسلامی ترسیم شده است.

وی مردمی بودن و هویت متناسب با مزیت نسبی را ۲ رکن جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: جبهه فرهنگی مردمی فعال و کُنش گراست و ظرفیت گفتمان سازی از ویژگی‌های شاخه مردمی جبهه فرهنگی است.

معممی مقدم در ادامه عدم سازمان یافتگی و انسجام کافی، عدم توازن میان انگیزه‌ها و احساس تکلیف با مهارت و تخصص، عدم وجود نقشه جامع و برنامه راهبردی در حرکت تشکل فرهنگی، وجود موازی کاری و کار جزیره‌ای  و بخشی را از جمله نقاط ضعف جبهه فرهنگی انقلاب برشمرد.

مدیر تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت ۱۵۰ هزار تشکل دینی در این سازمان را مایه حسرت دشمنان دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار کانون فرهنگی ثبت شده در کشور داریم.

معممی مقدم بر تداوم جلسات هم اندیشی و تعامل گرایانه فرهنگی و دینی تاکید کرد و گفت: تقویت تعاملات بین شبکه مبلغات در دستور کار قرار گیرد تا از این ظرفیت عظیم برای ترویج سبک زندگی اسلامی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار