هنرمندان زیادی در رشته‌های صنایع‌دستی در مازندران فعالیت دارند که بیشتر آنان برای فروش تولیدات معطل مکانی برای فروش هستند.
کد خبر: ۱۸۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 16 February 2016
به گزارش تابناک مازندران، تنوع صنایع و هنرهای سنتی مازندران را به قطب آثار دستی و سنتی تبدیل کرده اما نبود بازاری برای فروش و عرضه مایه نگرانی هنرمندان این رشته‌ها شده است و علاوه بر نبود بازاری برای فروش، حمایت نشدن، ارائه ندادن تسهیلات، بالا بودن نرخ سود بانکی از دیگرمشکلاتی است که هنرمندان با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.

نرگس اسدی دکترای گیاهان زینتی از دانشگاه گرگان که در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان استان مازندران شرکت کرده بود بابیان اینکه چند سالی است درزمینهٔ گل و گیاه فعالیت می‌کنم، می‌گوید: موفق شدم گلخانه کوچکی را احداث کنیم و نیازمند حمایت مسئولان هستم.

بااینکه مصوب شده گلخانه‌های کوچک جزو مشاغل خانگی محسوب شوند اما وقتی برای گرفتن مجوز می‌رویم می‌گویند گلخانه نباید کمتر از چهار هزار مترمربع باشد

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهم گلخانه‌ام را توسعه دهم نیازمند حمایت مسئولان هستم، ادامه داد: بااینکه مصوب شده گلخانه‌های کوچک جزو مشاغل خانگی محسوب شوند اما وقتی برای گرفتن مجوز می‌رویم می‌گویند گلخانه نباید کمتر از چهار هزار مترمربع باشد.

اسدی مشکلات اداری را ازجمله مشکلات عنوان کرد و با بیان اینکه می‌توان با هماهنگی لازم بین ادارات برخی مشکلات را حل کرد، با اشاره به آینه بیمه‌ها، گلخانه‌های کوچک را تحت پوشش قرار نمی‌دهند یادآور شد: خودم شخصاً نسبت به بیمه اقدام کرده‌ام اما گلخانه‌های زیر هزار متر بیمه را نمی‌کنند.

اسدی بابیان اینکه صندوق مهر کارآفرینی قول‌هایی برای حمایت داده است، تصریح کرد: هنوز این وعده‌ها عملی نشده است.

نسرین زندی هنرمند قائم‌شهر نیز که در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان شرکت داشت و سه چهار سالی است به کارهای ترمه و دوخت و دوز می‌پردازد، از نداشتن بازار فروش رنج می‌برد و می‌گوید: معمولاً کارهای خانگی را برای فروش قبول نمی‌کنند و حمایت‌های لازم از هنرمندان صورت نمی‌گیرد.

وی با اظهار اینکه اکنون برای تولید هزینه می‌کنیم ولی برای فروش مشکل‌داریم به مشکل بیمه اشاره می‌کند و خواستار حمایت مسئولان از این بخش شد و ادامه می‌دهد: همچنین نیاز است نسبت به افزایش و گسترش نمایشگاه‌های فروش محصولات یا بازارچه‌های دائمی اقدام شود.

محبوبه اختر که در رشته سفال فعالیت دارد می‌گوید: متأسفانه درگذشته بسیاری از افرادی که در رشته‌های صنایع‌دستی فعال نبودند در این رشته‌ها بیمه شدند و اکنون سقف بیمه هنرمندان تکمیل‌شده است.

اختر با اشاره به وجود مکان‌هایی مانند نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر و برخی بازارچه‌ها برای فروش محصولات، راه‌اندازی بازارچه‌های سنتی و دائمی صنایع‌دستی را نیاز ضروری برشمرد.

بازارچه های فروش راه اندازی شود

سیده حوری نظرکرده که ۱۸ سال در رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کند نیز بابیان اینکه در منزل به حصیربافی مشغول هستم، می‌گوید: کارگاهی برای فعالیت ندارم و ارائه تسهیلات و بازارچه فروش برای عرصه محصولات از لازمه‌های حمایت از هنرمندان است.

رؤیا رزاقی از روستای اوسا داربکلا که درزمینهٔ فرش‌بافی فعالیت می‌کند می‌گوید: باآنکه بالای ۱۶ نفر به‌صورت دو شیفت در کارگاه فعالیت می‌کنیم وعده‌های مسئولان برای توسعه کارگاه تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

وی نرخ سود تسهیلات با کارمزد ۲۰ درصد را برای هنرمندان بالا می‌داند و می‌گوید: هنرمند توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارد.

نرگس اکبریان نیز که ۱۵ سال در رشته معرق چوب فعالیت دارد و پنج سال بیمه‌شده و این هنر را پس از اتمام تحصیلات فراگرفته‌است، بالا بودن هزینه‌های مواد اولیه و تقاضای کم برای عرضه را از مشکلات بیان کرد و گفت: کارهایم را در منزل انجام می‌دهم و مکان فروش ندارم.

مریم رستمیان هنرمندی که در غرقه سوغات شمال، تولیداتش را عرضه کرده است از کسب رتبه‌های برتر و تقدیرهایی که درزمینهٔ صنایع‌دستی شده است، سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر هنرمندان حمایت شوند، این رشته برای اشتغال بسیار مناسب است.

نیمی از جمعیت بیش از سه‌میلیون‌نفری مازندران را بانوان تشکیل می‌دهند و راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی می‌تواند به اشتغال بانوان هنرمند کمک زیادی کند.

در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مازندران، دستاوردهای بانوان در رشته‌های صنایع‌دستی، انواع غذاهای سنتی و محلی مازندرانی، شیرینی‌های خانگی، مرباجات و ترشیجات، فرآورده‌های سبزیجات، نان‌های محلی، پوشاک و عفاف و حجاب، عروسک‌های آیینی، کارآفرینی و امروز تا ۱۵ ماه جاری دایر است.

با برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها هم زمینه امرارمعاش زنان سرپرست خانوار را فراهم می‌کند و هم بیانگر توانمندی و هنر ارزشمند بانوان مازندران خواهد بود و در این راستا فرمانداران و شهرداران باید همکاری لازم را به عمل‌آورند و با توجه به گردشگر پذیر بودن شهرهای استان، زمینه‌ساز کسب درآمد برای این قشر زحمتکش جامعه باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار