تاجران روسی و اتریشی از نمایشگاه آیین‌های زنده سنتی در قائم‌شهر دیدن می‌کنند
کد خبر: ۱۴۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶ 22 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، نمایشگاه آیین‌های زنده سنتی با هدف نشان دان و حفظ سنت های گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر در حال برگزاری است.

مازندران با فرهنگ و تمدن کهن و اصیل آریایی و به دلیل این تمدن دیرین باستانی  آیین های مختلف را در میان مردمان خود نهفته دارد، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی در آمیخته و بنا بر این شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.

علاوه بر مراسم ها، در دوران گذشته به دلیل کمبود امکانات مردم با سادگی و با کمترین وسایل زندگی زندگی های خوشی را برای خود محیا می کردند.

در نمایشگاه بین المللی مازندران با ابتکار جالب صنایع دستی ممتاز آیین های سنتی همچون نمد مالی و جاجیم بافی، نمایش ظروف مسی قدیمی و پخت نان در تنور به طور زنده در حال برگزاری است.

در حال بازدید از این نمایشگاه به مادری بر خورد کردم که روی نمد قدیمی و زیر کرسی که کنار آتش تنور بود و گهواره قدیمی هم کنارش به نمایش گذاشتند.

فرماندار قائم‌شهر به همراه خانواده‌اش در حاشیه جشن شب یلدا در هنگام بازدید از نمایشگاه آیین های زنده سنتی در حالی که نان را از تنور بیرون می آورد، اظهار کرد:امیدواریم در دوره‌های بعد نیز شاهد برگزاری این گونه جشنواره‌ها باشیم.

مهدی محمدی افزود: با برگزاری چنین جشنواره هایی می توانیم به مردم نشان دهیم که در زمان گذشته اجدادمان چطور با کمبود امکانات با شادی زندگی می کردند.

وی  ضمن تقدیر از تلاشگران عرصه صنایع دستی و هنر مازندران، آنان را در برپایی چنین جشنواره هایی تشویق کرد.

مدیر یک گروه صنایع دستی هنری نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه ما نمی خواهیم قطره اشکی از چشمان مردم شهرمان جاری شود و به جای اشک لبخند بر لبانشان بنشانیم، اظهار کرد: همه مردم از این نمایشگاه بازدید کردند با توجه به اینکه همه آنان از چنین نمایشگاهی اطلاع نداشتند.

محبوبه اختر با اشاره به اینکه از شهر های مختلف مازندران در این جشنواره حضور پیدا کردند، خاطر نشان کرد: از تمام شهر های مازندران همچون نور، نوشهر، علم ده، شهسوار، تنکابن، بابل و شهرهای مختلف که از طریق رسانه ها با خبر شدند برای ارائه محصولاتشان حضور یافتند.

وی با بیان اینکه همه هنرمندان و صنعت گران سنتی که به این نمایشگاه آمدن عنوان کردند که ما تصور نمی کردیم قائم‌شهر نمد، گلیم و جاجیم باف و همه هنرهای سنتی را ارائه می دهد، اضافه کرد: مردم شهرهای مختلف قائم‌شهر را به شهر نساجی و کارگری می شناختند و از برگزاری چنین جشنواره ای در قالب اجرای زنده هنرهای سنتی برایشان تازگی داشت و از هنر سنتی قائم‌شهر استقبال شد.

اختر اضافه کرد: در روزهای آینده صنعتگران و تاجران روسی و اتریشی از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه مردم در بازدید از این نمایشگاه نشان دادند نیاز به چنین جشنواره ای داشتند، گفت: استقبال از نمایشگاه آیین های زنده سنتی و همچنین در زمینه فروش هم در سطح مناسبی بود.

نمایشگاه آیین های زنده سنتی تا 11 دی ماه به حمایت صنایع دستی هنرهای ممتاز و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم‌شهر در محوطه نمایشگاه بین المللی مازندران در حال برگزاری است.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار