معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به بودجه اندک مباحث قرآنی در کشور گفت: مردم به تنفس در فضای قرآنی نیاز دارند و این مهم مورد توجه مسئولان باشد.
کد خبر: ۱۴۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 21 December 2015
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به بودجه اندک مباحث قرآنی در کشور گفت: مردم به تنفس در فضای قرآنی نیاز دارند و این مهم مورد توجه مسئولان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی در نشست خبری که شامگاه یکشنبه در کرمانشاه برگزار شد، از سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور یاد کرد و اظهار داشت: این مسابقات تجلی‌گاه فعالیت های قرآنی کشور است که نسبت به سایر مسابقات بین المللی قرآنی از حساسیت و امتیاز های ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما تعالیم دینی بر پایه حاکمیت قرآنی برقرار است، گفت: سطح مسابقات ملی از اهمیت بالاتری نسبت به مسابقات بین المللی برخوردار است چرا که ساختار فنی و تخصصی این مسابقات از نظر آئین نامه داوری و نحوه اجرای مناسب توسط قاریان و حافظان ایرانی و به برکت نظام جمهوری اسلامی، بسیار بالاتر از سطح قاریان سایر کشورها است.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: با پشتیبانی و راهکارهای مقام معظم رهبری شاهد شکوفایی و تجلی گاه قرآن در جهان هستیم و امیدواریم هر سال با شکوه تر از سال پیش برگزار شود.

وی با اشاره به عدم برگزاری مسابقات به میزبانی استان در چند سال قبل به دلیل برخی محدودیت ها ابراز داشت: امسال با فراهم شدن امکانات مناسب در استان کرمانشاه و دارا بودن فضای قرآنی و شرایطی ایده آل میزبانی سی و هشتمین دوره از مسابقات سراسری به این استان تعلق گرفت.

ترویج فرهنگ قرآنی در برنامه مسئولان باشد

این مسئول تاکید کرد: نگاه‌های مسئولان باید در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه باشد تا فرصت مناسبی برای استعدادیابی و جذب جوانان و نوجوانان در این عرصه از فعالیت های قرآنی باشد.

حجت الاسلام شرفخانی همگرایی و هماهنگی مسئولان نظام مقدس را برکت مهمی عنوان کرد و گفت: این قبیل همفکری و همکاری موجب وحدت بیشتر مسئولین نظام خواهد شد و باید در طول فعالیت‌های قرآنی کارگروهی و جمعی در اولویت باشد.

حجت الاسلام شرفخانی برکات معنوی این مسابقات نورانی در شهرستان ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: این محافل موجب استعدادیابی در این رویداد عظیم قرآنی است.

این مسئول با اشاره به اینکه  سال ۸۸ در مسابقات سراسری فقط ۳۹ هزار نفر در مرحله شهرستانی شرکت کردند، افزود: طی ۴ سال گذشته فقط یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در کل کشور در طرح ملی حفظ قرآن ثبت نام کرده و همچنین در کارگاه های آموزشی حضور پیدا کرده اند.

وی گفت: در ۱۳ اسفند ماه آزمون سراسری قرآن برگزار و آیین نامه آزمون سراسری در ۱۱ رشته تشریح خواهد شد و به صورت آزمون های کنکور سراسری برگزار می شود.

این مسئول با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بقاء متبرکه برای استفاده از محافل قرآنی افزود: بیش از ۷۰ میلیون نفر در آستان مقدس بقاء متبرکه حضور پیدا می کنند گفت: می توان از این ظرفیت برای ترویج معارف و تعالیم قرآنی در سطح کشور استفاده کرد و این مراکز دارای جلسات متعدد و رشته های متنوعی در قالب برنامه های فرهنگی با محوریت قرآن است.

۳۳ میلیارد تومان از موقوفات برای روضه خوانی هزینه شده

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه هرحرکت ماندگار فرهنگی دارای پشتوانه اقتصادی پویا است ،خاطر نشان کرد: بیش از ۳۳ میلیارد تومان از درآمد موقوفات در بخش روضه خوانی هزینه شده است و این قبیل اقدامات به دلیل حضور واقفین است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه موقوفات قرآنی اقدامات اندکی انجام گرفته است، گفت: با اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم توسط رسانه ها نسبت به ترویج فرهنگ قرآنی می توان موقوفات بیشتری در کشور ایجاد کرد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت و لیاقت میزبانی سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآنی را دارد، افزود: در برگزاری این مسابقات عظیم ممکن است برخی ضعف های سطحی وجود داشته باشد اما از حاشیه سازی ها پرهیز کرد چرا که این استان از استاندارد لازم برای برگزاری مسابقات اینچنین برخوردار است.

وی تاکید کرد: این مسابقات متفاوت از سایر مسابقات فرهنگی، ورزشی و.. است بنابراین باید سطح توقعات نیز متناسب با فضای خاص و معنوی آن باشد چرا که رقابت بخشی از مسابقات است و باید تلاش کرد فضای قرآنی در جامعه حاکم شود همچنین هر اندازه در این زمینه هزینه و اعتبارات در نظر گرفته شود باز هم نیاز است.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه تا به حال از منشور توسعه قرآنی مبلغی به مباحث قرآنی اختصاص داده نشده است، اظهار داشت: مردم جامعه نیازمند تنفس در فضای قرآنی هستند و باید کلام قرآن در همه سطوح زندگی اسلامی تجلی پیدا کند.

وی اظهار داشت: این مسابقات فرصت مناسبی برای بهبود سطح زندگی بر اساس والاترین دستورات دینی است و باید قبول داشت در همه جوامع جهانی لازمه توسعه اقتصادی به نوعی بهره مندی و همراهی توسعه فرهنگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار